Kupuj-pneu.cz: Lité ráfky nejsou jen na ozdobu, nabízejí také řadu praktických předností

06.06.2013 9:30 | Zprávy

Ráfky vyrobené ze slitin s převažujícím poměrem hořčíku nebo hliníku jsou alternativou ke klasickým, levnějším diskům z lisovaného plechu. Dnes jsou hliníkové ráfky zcela běžnou součástí výbavy většiny nových automobilů, přičemž zákazníci na nich oceňují především jejich estetický dojem. Je ale třeba zdůraznit, že „liťáky“ mají také celou řadu praktických předností.

Kupuj-pneu.cz: Lité ráfky nejsou jen na ozdobu, nabízejí také řadu praktických předností
Foto: Hans Štembera
Popisek: Škoda Superb

Slitinové ráfky dodávají autu tvář

Říká se, že kola dělají auto, a je to pravda. Přesné odlévání ráfků z lehkých slitin umožňuje jejich zpracování v nejrůznějších tvarech a vzorech, jež mohou být elegantní či vysloveně sportovní a svým vzhledem do značné míry ovlivňují výsledný vzhled celého auta. Lité ráfky dnes pro své modely nabízí všechny automobilky ať už v rámci příplatkové, nebo standardní výbavy. Zkrátka nezůstanou ani majitelé starších aut, kteří mohou volit z nepřeberné nabídky slitinových disků nabízených specializovanými firmami, přičemž ve škále jejich designů a rozměrů si vybere každý.

Ráfky z lehkých slitin jsou neodmyslitelnou součástí sportovních i závodních vozů a jejich nízká hmotnost přináší celou řadu předností i u běžných osobních automobilů. Zdůraznit je třeba také jejich větší bezpečnost, oproti běžným ráfkům z plechu jsou totiž vyrobeny z podstatně kvalitnějších a odolnějších materiálů. Kola tohoto typu zároveň na voze snižují neodpružené hmoty, což omezuje setrvačné pohyby kol a jejich závěsů a tím zlepšuje kontakt pneumatiky s vozovkou a jízdní vlastnosti auta. Nižší hmotnost zároveň přispívá k mírnému snížení spotřeby paliva.

Litá kola lépe odvádějí teplo od brzd

Slitinové ráfky těží nejen ze své nižší hmotnosti v porovnání s ráfky ocelovými, ale také z dalších předností daných materiálem. V tomto ohledu se mohou pochlubit především znamenitým odvodem tepla od brzd, což přijde řidiči vhod nejen při sportovní jízdě typu brzda-plyn, ale také při zcela běžných sjezdech táhlých kopců, v nichž přehřáté brzdy postupně ztrácí svoji účinnost. 

Nevýhodou litých ráfků je jejich vyšší cena, na druhou stranu na ně není třeba instalovat žádné dekorační poklice. Ty většinou nevypadají dobře, navíc mají tendenci z auta odpadávat a jejich odcizení je více než snadné. Slitinová kola vábí pozornost zlodějů také a někteří z nich pro ně neváhají vyhlédnutý vůz na parkovišti jednoduše vyzout. Proti zcizení kol se však lze účinně bránit. Pokud nemáte možnost parkovat v garáži či na střeženém prostranství, největší jistotou je instalace bezpečnostních šroubů nebo matic. Sada stojí několik set korun a pro zloděje jde o jen těžko překonatelnou překážku.

Jan Foltán, e-shop Kupuj-pneu.cz  

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

odchod do důchodu

Myslíte, že prodloužení věku ochodu do důchodu náš systém spasí? Není hlavní problém v tom, že se nerodí tolik dění a není třeba změnit toto? A divíte se, že se jich rodí tak málo, když je naše životní úroveň tak mizerná a co si budeme nelhávat, pokud máte děti, ještě vám klesne? Nejde mi o to být b...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Centrum dopravního výzkumu: Testování technologií pro bezpečnější dopravu

7:31 Centrum dopravního výzkumu: Testování technologií pro bezpečnější dopravu

Na brněnském výstavišti vznikla nová inovační platforma BVV Living Lab, zaměřená na testování a vývo…