K nejvážnějším problémům patří legalizace kradených aut dovezených ze zahraničí na území České republiky a přetáčení kilometrů. Znění novely zákona bude projednáno ve středu 16. ledna v Hospodářském výboru Poslanecké sněmovny ČR. Podle odborníků však v novele chybí návrh opatření, které by zamezilo přihlašování vozidel na padělané nebo pozměněné doklady. Úředníci by měli mít povinnost a prostředky kontrolovat pravost a originalitu těchto dokumentů.
Jedním z cílů novely zákona č. 56/2001 Sb. je řešit problém automobilové kriminality. K tomu by mělo přispět především napojení českého Centrálního registru vozidel na evropské informační rozhraní Eucaris. Čeští úředníci tak budou moci nahlížet do registrů všech zapojených evropských zemí. Díky tomuto opatření by tak bylo možné ověřit, zda automobil určený k evidenci v ČR není v zahraničí nahlášený jako kradený nebo jinak závadový. Legalizace kradených aut na našem území by se tak měla výrazně snížit.
„Plánovaná novelizace je jistě krok správným směrem. Co ale novela neřeší, je kontrola originality a platnosti dokladů k vozidlu, které majitel předkládá při jeho evidenci. V současné době totiž úředníci dopravních úřadů v souladu s legislativou a vžitou praxí tuto povinnost nemají a údaje z předložených dokladů tak pouze strojově přepisují,“ upozornil Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident, která se zabývá problematikou spojenou s podvody a krádežemi motorových vozidel. „Na důsledky tohoto počínání upozornila i policejní akce Čistka, která odhalila na našem území stovky kradených aut přihlášených na podezřelé doklady,“ doplnil Rak s tím, že v dokladech je často falšován i rok výroby vozidla za účelem navýšení jeho prodejní ceny.
Novela zákona má rovněž řešit stáčení kilometrů na měřičích ujeté vzdálenosti, které způsobuje nekalé navyšování cen ojetých automobilů. Navrhovaná změna klasifikace přetáčení kilometrů z přestupku na trestný čin však podle odborníků nepředstavuje systémové řešení této problematiky. „Stáčení ujetých kilometrů již nyní trestným činem je, a to podvodem. Předpokladem pro to je, že nižší počet deklarovaných kilometrů představuje rozdíl v ceně ojetého vozidla vyšší než 5 000 korun. Přitom při běžném stáčení kilometrů je tato částka překročena prakticky pokaždé,“ uvedl k této problematice Aleš Vémola, vedoucí Odboru znalectví ve strojírenství, analýzy silničních nehod a oceňování motorových vozidel na Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně.
Přetáčení kilometrů by se mělo podle názoru expertů řešit komplexnějším způsobem. Ujeté kilometry by mohly být pravidelně evidovány na stanicích technické kontroly či dalších místech a on-line zaváděny do Centrálního registru vozidel, ze kterého by si kupující ojetých aut mohli nechat udělat výpis. Napojení na rozhraní Eucaris spolu s důslednou kontrolou dokladů by pak mělo zabránit evidenci závadového vozidla dovezeného ze zahraničí a upozornit na nesoulad údajů. Česká republika by se tak připojila k současnému evropskému trendu, jakým západoevropské státy řeší tuto problematiku. Samotná kriminalizace přetáčení kilometrů, podobně jako různé privátní certifikáty, které nyní dokonce často napomáhají legalizovat nižší stav ujetých kilometrů vozidla, totiž problém nevyřeší.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva