Letiště Praha: Soud vyhověl kasační stížnosti, přípravy na projekt paralelní dráhy pokračují

28.02.2023 19:38 | Tisková zpráva

Vítáme rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který vyhověl naší kasační stížnosti a zrušil rozhodnutí Krajského soudu v Praze ohledně Zásad územního rozvoje Středočeského kraje, které zahrnují také rozvojový záměr Letiště Praha.

Letiště Praha: Soud vyhověl kasační stížnosti, přípravy na projekt paralelní dráhy pokračují
Foto: Archiv
Popisek: Letiště Praha - logo

Projekt paralelní dráhy Letiště Václava Havla Praha tak zůstává v platných Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje a letiště pokračuje v dalších přípravných pracích na projektu. „V souvislosti s dlouhodobým rozvojem pražského letiště jsme přesvědčení, že bez moderního a bezpečného letiště s dostatečnými provozními kapacitami se neobejde žádná vyspělá ekonomika ani stát. Bez ohledu na situaci poznamenanou pandemií COVID-19 musíme počítat s tím, že podle všech dostupných prognóz se letecký provoz vrátí k výkonům z roku 2019 kolem roku 2026,“ říká Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha.

Už rok 2019 byl pro letiště rekordní. Odbavilo bezmála 18 milionů cestujících, což v praxi znamenalo snížení pohodlí pro cestující, ale zejména méně možností pro letiště nabízet leteckým společnostem optimální časy příletů a odletů. Podle všech aktuálních predikcí od mezinárodních organizací činných v letectví se navíc v následujících dvaceti letech očekává zdvojnásobení počtu cestujících, což se týká také cestujících Čechů. Zatímco v roce 2019 připadlo na jednoho Čecha 0,96 cest letadlem, v roce 2041 by to na jednoho Čecha mohlo být už 1,86 cest.

Konkurenční výhoda okolních letišť

Pražské letiště se na tento budoucí vývoj musí také co nejdříve připravit a udržet tak svoji konkurenceschopnost vůči okolním letištím, které se již rozvíjejí a získávají tím zatím výrazný konkurenční náskok. V Berlíně bylo otevřené úplně nové letiště, které může být výraznou konkurencí pro Prahu. Ve Varšavě se plánuje rovněž výstavba velkého mezinárodního letiště s návaznou dopravní infrastrukturou do celé země. Letiště ve Vídni a Mnichově počítají s výstavbou nových terminálů a ve vzdálenější budoucnosti také s výstavbou nové přistávací a vzletové dráhy. Letiště v Budapešti intenzívně pracuje na rozvoji terminálových kapacit a technického zázemí.

Předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos zdůrazňuje, že jedině díky rozvoji, modernizaci a digitalizaci může zůstat také Letiště Václava Havla Praha konkurenceschopné vůči okolním letištím a schopné zajistit adekvátní spojení z České republiky do celého světa.

„Letiště Praha již připravuje realizaci dlouhodobých rozvojových projektů, které zahrnují především rozšíření Terminálu 2 a úpravu dráhového systému. Díky tomu bude letiště schopné navýšit své provozní kapacity, uspokojit nárůst přirozené poptávky po letecké přepravě a zajistit mnohem širší nabídku přímých leteckých spojení, mimo jiné i pro české cestující. Zvýší se rovněž pohodlí cestujících, popřípadě se eliminují zpoždění a zdržení způsobená nedostatečnými kapacitami,“ doplňuje Jiří Pos.

Po zprovoznění paralelní dráhy navíc letiště uzavře stávající vedlejší dráhu 12/30, která hlukem z provozu ovlivňuje statisíce obyvatel Prahy a Kladenska. Zároveň dojde k uzavření provozu celého letiště v noci od 24:00 hod do 5:30 hodin.

Pozitivní vliv pro spádovou oblast

Rozvoj letiště bude mít pozitivní vliv na celou spádovou oblast Letiště Praha, kterou tvoří 8 milionů obyvatel, a to zejména díky dostupnosti pohodlných přímých leteckých spojení do celého světa. Češi se budou moci podívat letecky a napřímo z Prahy například do Chicaga, Toronta, Hanoje, Tokia, nebo Bangkoku, kde aktuálně dochází k navýšení poptávky po přímých letech. Rozvoj letiště bude přínosem také pro celou Českou republiku, díky investicím do rozvoje letištní infrastruktury a jejím následným využíváním dojde ke zvýšení podílu činnosti Letiště Praha na HDP České republiky a pozitivní efekt bude mít rozšíření letiště také na cestovní ruch, jehož význam v rámci ekonomiky ČR rovněž zesílí. Dojde také k nárůstu investic a obchodních příležitostí a budou vznikat nová pracovní místa, a to v řádu tisíců.

V letectví se stále více akcentují principy trvale udržitelného rozvoje. Rovněž pražské letiště se ve svých budoucích plánech intenzivně těmito aspekty zabývá. Závazek udržitelnosti přijalo Letiště Praha také v rámci celoevropské iniciativy Destination 2050, kdy se jednotlivá letiště, aerolinky, řízení letového provozu a ostatní subjekty v oboru letecké dopravy zavázaly ke snižování dopadů letecké dopravy na životní prostředí a představily závazek čisté uhlíkové neutrality na všech letech v rámci Evropy a z Evropy do roku 2050. Rovněž v případě rozšíření pražského letiště bude dlouhodobý rozvoj probíhat v souladu s principy udržitelného rozvoje.

Další aktuální informace naleznete také na Twitteru Letiště Praha ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Josef Bazala byl položen dotaz

Bečva

Dobrý den, rozumíte rozhodnutí soudu? Mně rozsudek hlava nebere. Přeci není normální, že soud řekne, ano stal se trestný čin, ale viníka nepotrestá. Jestli to je možné, není třeba změnit zákon?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP získal pravomocné povolení na elektrifikaci autobusové linky 176

19:15 DPP získal pravomocné povolení na elektrifikaci autobusové linky 176

Elektrifikace autobusové linky č. 176 Karlovo náměstí – Stadion Strahov a její proměna na trolejbuso…