Liberecký kraj: Prohlášení k zajištění dopravní obslužnosti

10.04.2018 17:04 | Zprávy

Tři sta milionů korun vloni zaplatil Liberecký kraj za veřejnou autobusovou dopravu ze svého rozpočtu. Letos to bude dokonce tři sta dvacet devět milionů korun. Jejím prostřednictvím zajišťuje občanům veřejné spoje, které ročně využívá necelých 13 milionů cestujících.

Liberecký kraj: Prohlášení k zajištění dopravní obslužnosti
Foto: kraj-lbc.cz
Popisek: Liberecký kraj

Prověřování postupu některých kroků Libereckého kraje při zajištění dopravní obslužnosti ze strany Policie ČR na zajištění této veřejné služby nic nemění. Naopak lídři krajské koalice Martin Půta (SLK), Jitka Volfová (ANO 2011), Pavel Svoboda (ČSSD) a Dan Ramzer (ODS) i ředitel krajského úřadu René Havlík kvitují postup Policie ČR, protože dle jejich názoru konečně potvrdí správnost dosavadních kroků samosprávy a zamezí účelovému napadání rozhodnutí samosprávy.

Krátká rekapitulace situace, ve které se Liberecký kraj a autobusová doprava nachází. Ke konci roku 2014 skončila platnost stávajících dlouhodobých smluv a kraji se také díky obstrukcím některých dopravců a průtahům ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nepodařilo vysoutěžit nové dopravce. Na další dva roky proto kraj uzavřel přechodné smlouvy se stávajícími dopravci, přitom snížil cenu dopravního výkonu (úspora proti předcházejícím smlouvám za roky 2015 a 2016 činila 80 milionů korun) a zkvalitnil vozový park. V listopadu v roce 2016 vláda nařídila zvýšení mezd řidičů autobusů a vstoupila tak do existujících smluv. Liberecký kraj musel pro rok 2017 na pokrytí mzdových nákladů uvolnit z vlastního rozpočtu 60 milionů korun. Po dlouhých jednáních s dopravci a vyhrožováním stávkou navýšil Liberecký kraj vyplácené zálohy a hledal řešení, které neohrozí veřejnou dopravu. Na základě stávajících přechodných smluv však mohla být dopravcům navýšena kompenzace pouze o 5,706 mil. korun (jedná se o limit daný zákonem o zadávání veřejných zakázek).

V březnu 2017 rada kraje rozhodla o zahájení zadávacích řízení veřejných zakázek „Dočasné zabezpečení dopravní obslužnosti Libereckého kraje veřejnou linkovou osobní dopravou – oblast Sever a oblast Východ“ v jednacím řízení bez uveřejnění. Důvodem bylo sdělení dopravců, že jim poskytnuté krajské peníze stačí jen na omezenou dobu. Koncem dubna rada kraje po projednání v zastupitelstvu obě tyto zakázky zrušila, protože dopravci zneužili situaci, ve které kraj byl, a jejich nabídky neodpovídaly nákladům na zvýšení mezd řidičů. Dopravci ve srovnání s aktuální cenou dopravního výkonu dle stávající smlouvy výrazně a neodůvodnitelně navýšili nabídkové ceny. Kraj se také obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, aby prošetřil podezření na nekalostní praktiku uchazečů o zakázku. V nových jednacích řízeních uzavřel se stávajícími dopravci smlouvy za výhodnější ceny, přesto lze některé postupy dopravců a konkrétních osob označit za zneužití monopolního postavení v regionu. Libereckému kraji se tímto postupem jen v oblasti Sever podařilo v roce 2017 ušetřit 9,2 milionu korun. V té době vedení kraje začalo jako jednu z možností, jak se v budoucnosti bránit proti podobnému postupu, uvažovat o založení vnitřního dopravce, tedy vlastního dopravního podniku. Podle zpracovaných analýz je pro Liberecký kraj nejvýhodnější majetkový vstup kraje do již existující společnosti ČSAD Liberec, a.s. Tato obchodní společnost vznikla v roce 1999 z původního státního podniku. Má jasnou vlastnickou strukturu, navíc 14 procent akcií vlastní obce v Libereckém kraji, disponuje vozovým parkem, řidiči a zkušenostmi. Konkurenční společnost BusLine a.s. napadla postup kraje u ÚOHS. Prvoinstančně ÚOHS postup kraje posoudil jako správný, proto samospráva kraje činila všechny kroky k dokončení majetkového vstupu. Těsně před koncem roku Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) svým rozhodnutím zakázal kraji akcie podniku koupit a zcela proti svému původnímu rozhodnutí začal považovat akcie za věc, kterou je potřeba soutěžit stejně jako nákup pohonných hmot nebo toaletního papíru. Kraj se tedy díky nepředvídatelnému rozhodování ÚOHS ocitnul v mimořádné situaci, kterou řešil zadáním dopravní obslužnosti stávajícímu dopravci ČSAD Liberec a.s., za podmínek výhodnějších, než byla nabídka společnosti BusLine a.s. na jaře 2017 po indexaci nákladových položek pro rok 2018 (o cca 1,26 Kč/km).

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Tomáš Czernin byl položen dotaz

Podle vás Ukrajinci neztrácí víru

Ale jak byste nazval Ukrajince, kteří před válkou utekli místo aby bojovali? A my jim poskytujeme azyl. Nemyslím ženy a děti, ale co všichni ti bojeschopní muži? I Zelensky požadoval, aby se vrátili do země a bojovali, a co udělala ČR? Nic, naopak je podporujete sociálními dávkami apod., takže nemaj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: V Dukovanech skončila odstávka, blok nabíhá na historicky nejvyšší výkon

11:56 ČEZ: V Dukovanech skončila odstávka, blok nabíhá na historicky nejvyšší výkon

Operátoři Jaderné elektrárny Dukovany ukončili náročnou odstávku čtvrtého výrobního bloku a obnovili…