Plyne to z každoročního měření, které mapuje poškození povrchu vozovek a podle něhož se určuje, která místa je potřeba opravit. Z analýzy vyplývá, že kompletní obnova povrchů vozovek krajských silnic by vyšla na 1,95 miliardy korun. Odhadem další 3 až 4 miliardy korun kraj potřebuje na rekonstrukce podloží, propustků, mostů a zdí podél silnic.
Skoro 618 kilometrů silnic II. a III. třídy v Libereckém kraji je hodnoceno jako havarijní a u téměř 294 kilometrů je stav nevyhovující a vyžadující opravu nebo údržbu. „V přepočtu na procenta je havarijních úseků bezmála třicet procent a nevyhovujících silnic čtrnáct procent,“ upřesnil Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.
Celková průměrná známka silnic obou tříd činila 3,15. Výsledná známka oproti předchozímu roku zůstala totožná. Nepatrně ubylo nevyhovujících úseků.
V případě samotných silnic II. třídy činila průměrná známka stavu jejich povrchu 2,96, což představuje oproti roku 2018, kdy se provádělo poslední měření s výsledkem 2,88, mírné zhoršení. Celková délka silnic II. třídy v kraji dosahuje 490 kilometrů, z toho 315 kilometrů je ve výborném až vyhovujícím stavu. Nejlepší jsou vozovky v okresech Liberec a Jablonec nad Nisou, kde průměrná známka činí 2,48, respektive 2,69. V nejhorším stavu jsou cesty v okrese Semily, kde se nachází nejvíce silnic II. třídy; průměrná známka je 3,33.
Průměrná známka stavu silnic III. třídy činila 3,21 což je mírné zlepšení oproti roku 2018, kdy byla 3,23. Celkově jich je v kraji 1.583 kilometrů a 846 kilometrů je výborných až vyhovujících.
„Z výsledků je patrné, že v Libereckém kraji již nejsou úseky krajských silnic, na kterých by bylo možné provést pouze velkoplošné opravy povrchu. Jsou nutné nákladnější kompletní rekonstrukce včetně nového podloží,“ zmínil Jan Sviták.
Vývoj stavu povrchů vozovek:
Jiná situace než u silnic II. a III. třídy je v oblasti mostů, jež se na nich nalézají. Vysoký počet jejich rekonstrukcí a oprav v posledních letech se významně projevil na hodnocení stavu a v současné době má Liberecký kraj nejlepší stav mostů za dobu své existence.
„Třináct mostů na silnicích II. a III. třídy je v nejhorším stavu označovaném číslem 7. Sedmaosmdesát mostů na silnicích ve vlastnictví kraje pak má jedničku neboli nejlepší stav. V současné době se připravují projekty na opravy 83 mostů na silnicích II. a III. třídy,“ řekl Sviták.
V loňském roce kraj vynaložil na rekonstrukce silnic 719.897.000 korun. Celoplošnou opravou prošly vozovky na silnicích II. a III. třídy v rozsahu 54.023 km, z toho bylo 29.354 kilometrů opraveno v rámci akcí financovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury, 14.281 km v rámci akcí hrazených Libereckým krajem, 5.348 km v rámci oprav jiných subjektů při zásahu do krajských komunikací a 5.040 km z Integrovaného regionálního operačního programu. Dále bylo v roce 2019 opraveno nebo rekonstruováno 10 mostů, další tři mosty se změnily na propustky.
Stav mostů k 31. 12. 2019:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva