Ankety o nový hlas autobusů a tramvají Pražské integrované dopravy se zúčastnilo celkem 200 013 unikátních respondentů. Mohli si vybírat z kvarteta anonymních finalistů, dvou ženských a dvou mužských hlasů. Každý respondent mohl v anketě hlasovat pouze jednou a pro jediného finalistu. Hlasování probíhalo na webu DPP jeden měsíc, od 23. května do 19. června 2022. Jak budou hlasy finalistů znít v dopravních prostředcích se mohli cestující přesvědčit ve čtyřech vozech tramvajové linky č. 9 a čtyřech vozidlech autobusové linky č. 136. Každé vozidlo patřilo jednomu z finalistů, jehož hlas během trvání ankety vyhlašoval zastávky a oznamoval všechna provozní hlášení.
Hlasem č. 1 byla Jitka Moučková, herečka a dabérka, český hlas Scarlett Johansson, Naomi Watts, Rachel Weisz nebo Kalley Cuocco, která se proslavila rolí Penny v legendárním seriálu Teorie velkého třesku. Hlasovalo pro ni bezmála 20 tisíc, tj. 10 % respondentů.
Hlasem č. 2 byl Jan Vondráček, herec a dabér, český hlas Chrise O'Dowda, Bradleyho Coopera nebo Morrise „Vočka“ Szyslaka ze seriálu Simpsonovi. Získal absolutní většinu hlasů, více než 62 %, hlasovalo pro něj celkem 124 316 respondentů a anketu díky tomu jednoznačně vyhrál.
Hlasem č. 3 byla Anna Císařovská, herečka, dabérka a moderátorka, spoluzakladatelka Divadla X10, pro kterou hlasovalo téměř sedm tisíc, tj. zhruba 3,5 % respondentů.
Hlasem č. 4 byl Jakub Stárek, dabér a moderátor, který získal bezmála 50 tisíc, tj. více než čtvrtinu hlasů.
„Po otočených sedačkách v metru teď Pražané rozhodli o výběru nového hlasu pražských autobusů a tramvají. Z hlasů předvybraných odbornou komisí cestující rozhodli, že novým hlasem bude dabér, hlasatel a herec Jan Vondráček. Chci moc poděkovat paní Dagmar Hadrový, jejíž hlas skoro 30 let patřil k pražské povrchové dopravě. Její hlas bude chybět. Bylo zásadní, že s námi zasedla v komisi a spolurozhodovala o výběru finalistů. Bylo mi ctí ji navrhnout na udělení čestného občanství, které dostala a moc si ho zaslouží. Kolegové z Dopravního podniku si spolupráci nemohli vynachválit. Má za sebou i neuvěřitelně zajímavý životní příběh. Nástupce Jan Vondráček to po paní hadrové rozhodně nebude mít jednoduché, ale jsem přesvědčený o tom, že Pražané vybrali správně,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Po anketě k sedačkám ve vlacích metra jsme podruhé využili tento nástroj a nechali spolurozhodnout také naše cestující. Míra jejich zájmu nás příjemně překvapila, ankety proto budeme v DPP využívat i nadále. Je to nejen pro nás cenná zpětná vazba od samotných uživatelů MHD. S Janem Vondráčkem se vracíme, takříkajíc k otcům zakladatelům, protože prvním hlasem pražských tramvají byl herec, dabér a hlasatel Vladimír Fišer. Současně bych chtěl dosavadnímu hlasu povrchové dopravy, paní Dagmar Hazdrové, upřímně poděkovat za všech bezmála 30 let spolupráce, především za nesmírnou obětavost a profesionalitu, kdy bez ohledu na dovolenou, jiné pracovní povinnosti či zemi, ve které se momentálně nacházela, byla vždy ochotná a připravena promptně natočit veškerá požadovaná hlášení. Pevně věřím, že s Janem Vondráčkem navážeme podobnou dlouholetou spolupráci. Napadá mě ještě jedna zajímavá paralela mezi ním a prvním hlasem tramvají – oba jsou českými hlasy dvou nezaměnitelných postav ze seriálu Simpsonovi – Vladimír Fišer namluvil moderátora Kenta Brockmanna, Jan Vondráček zase barmana Vočka,“ řekl Ladislav Urbánek, místopředseda představenstva a dopravní ředitel DPP a dodal: „Po podepsání smlouvy se v nejbližších týdnech pustíme do nahrávání prvních hlášení. Jako první zrealizujeme všech bezmála 1600 nahrávek pro tramvajový provoz. Nahrávání zabere zhruba měsíc, do provozu je proto nasadíme v průběhu letošního podzimu. Pak budou následovat nahrávky pro městské autobusové linky a příští rok postupně nahrávky pro spoje do jednotlivých oblastí integrovaných do PID.“
„Stejně jako doposud Dagmar Hadrova, i Jan Vondráček bude svým hlasem doprovázet cestující nejen na cestách Prahou, ale i celým Středočeským krajem. Ostatně dvě třetiny zastávek leží právě ve středních Čechách. Hlášení zastávek, se kterým se původně začalo v Praze, se stalo novým standardem všech autobusových dopravců zapojených do Pražské integrované dopravy i na příměstských a regionálních linkách. Velmi pomáhá cestujícím zorientovat se v průběhu trasy a třeba také dát včas znamení řidiči o výstupu v následující zastávce,“ řekl Petr Tomčík, ředitel Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID).
„Děkuji všem, kteří pro mě hlasovali a slibuji, že budu důstojným hlasem autobusů a tramvají Pražské integrované dopravy pro všechny cestující, i když mě nevolili. Na práci se velmi těším, protože je to z mého pohledu polidštění stroje. Jsou pouze dva elementy, které vozidlo polidšťují, prvním je řidič, a pak je to právě lidský hlas oznamující, kde se cestující nachází. Ve své dosavadní kariéře jsem namluvil bezmála čtyři tisícovky různých postav, být hlasem pražských autobusů a tramvají je pro mě jako rodilého Pražáka navíc čest,“ uzavřel Jan Vondráček, herec, dabér a nový hlas autobusů a tramvají PID.
V Pražské integrované dopravě, na všech autobusových a tramvajových linkách, je v současnosti 13 042 zastávkových sloupků (zastávek), z čehož necelá třetina (27 %), tj. 3 562 je na území hl. m. Prahy. To v absolutních číslech znamená 283 jedinečných názvů tramvajových zastávek, 1 316 názvů autobusových zastávek na území hl. m. Prahy a 4 601 zastávek autobusů mimo Prahu v oblastech integrovaných do PID. „Každý název tramvajové zastávky je navíc nutné nahrát dvakrát – s neklesající intonací, a pak s klesající tzv. do tečky. Konečné hlášení v tramvajích si totiž skládá software v odbavovacím systému. K tomu je potřebné připočíst až 996 provozních hlášení, což jsou většinou jednotlivá slova či slovní spojení nebo číslovky. Na autobusových městských linkách je provozních hlášení 222 a na příměstských, respektive mimopražských, dalších 92. Nový hlas autobusů a tramvají tak bude muset znovu namluvit a nahrát všech 7 793 stávajících nahrávek, které máme natočeny od paní Hazdrové,“ vysvětluje Petr Hloch, vedoucí jednotky Provoz Tramvaje DPP.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva