MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách

30.09.2024 19:39 | Tisková zpráva

MŠMT dnes představilo další posun v opatřeních k posílení wellbeingu ve školách. Tato opatření mají za cíl vytvořit prostředí, ve kterém se děti a žáci budou cítit dobře a budou schopni dosahovat svého maximálního potenciálu. Opatření navržená MŠMT jsou navázána na Akční plán duševního zdraví a na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.

MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách
Foto: msmt.cz
Popisek: MŠMT - logo

Mezi opatření patří implementace podpůrných pedagogických pozic jako je školní psycholog nebo školní speciální pedagog v základních školách běžného vzdělávacího proudu, jednání s vysokými školami o navýšení kapacit studijních programů psychologie a speciální pedagogiky či zavedení monitoringu šikany ve školách. V?současnosti školy nemají povinnost zaznamenávat případy šikany, na rozdíl od úrazů. Šikana dosud není v právním řádu definována, MŠMT připraví návrh jejího monitoringu a posoudí nezbytnost právní úpravy šikany. V tuto chvíli připravilo MŠMT návrh pracovní skupiny, která se sejde poprvé v nejbližších týdnech.

„Duševní zdraví dětí a mladých lidí je téma, o kterém již dnes hovoří nejen odborníci mezi sebou, ale vnímá je, bohužel, palčivě celá společnost. Naším cílem je proto provést v tomto školním roce zcela konkrétní kroky, které jsou v možnostech našeho ministerstva a které budou představovat pozitivní změnu“ sdělil na dnešním kulatém stolu k duševnímu zdraví náměstek ministra školství Jiří Nantl.

Do roku 2027 dojde k?posílení institutu třídnických hodin či k zakotvení osobnostně-sociální výchovy a podpory well-beingu v revidovaném RVP ZV.

V současnosti probíhá revize standardu specializačního studia pro školní metodiky prevence. Ustanovena je také pracovní skupina, přičemž bylo provedeno šetření mezi poskytovateli studia. Z jeho výsledků vyplývá nutnost posílení standardu o dětské duševní zdraví, školní wellbeing a krizové intervence.

Současně s revizí standardu bude probíhat i zpracování modelového minimálního preventivního programu školy a školního řádu, který bude vycházet z ověřených přístupů k řešení náročného chování žáků a podporou duševního zdraví. Tím bude zajištěn soulad mezi těmito aktivitami.  Modelový školní preventivní program a školní řád bude vytvořen do prosince 2025.

Mezi chystaná opatření patří také vytvoření krizových intervenčních týmů u vybraných středisek výchovné péče. Ty budou schopny do 36 hodin dorazit do školy zasažené krizovou situací a poskytnout celé školní komunitě komplexní služby a provést školu procesem zvládání krize a vyrovnávání se s jejími následky. Při střediscích výchovné péče budou zřízeny i multidisciplinární týmy dětského duševního zdraví ve všech krajích České republiky s cílem podpory škol při práci s dětmi a žáky s odlišnými projevy chování. Současně probíhá diskuze o nutných úpravách legislativních předpisů k začlenění středisek výchovné péče do systému školských poradenských zařízení a příprava finanční podpory v rámci OP JAK na vzdělávání pracovníků těchto zařízení.

V nejbližších měsících jsou naplánovány kroky i u dalších opatření, jako je úprava metodických doporučení k primární prevenci, nebo zakotvení pravidelných setkání pro pedagogické sbory a školní poradenská pracoviště.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

důkazy

Máte nějaké důkazy pro vaše tvrzení, že za odvoláním Bartoše stojí tlak na premiéra ze strany některých členů ODS, které jste jmenoval, např. Skopečka, Stanjury atd.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách

19:39 MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách

MŠMT dnes představilo další posun v opatřeních k posílení wellbeingu ve školách. Tato opatření mají …