Dle informací získaných z Eurostatu jsou české potraviny šesté nejlevnější v Evropě, což je dokonce dlouhodobý trend. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) na tuto skutečnost upozorňuje již dlouhodobě.
Bohužel zákazníci si často myslí, a jsou o tom neprávem mediálně utvrzováni, že české potraviny jsou drahé a nekvalitní. Není to pravda a dlouhodobým cílem Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR je změnit tento negativní obraz, který je s obchodníky spojován.
Zdroj: http://europa.eu/rapid/press-release_STAT-14-97_en.pdf
Pozn.: Potraviny - pečivo, cereálie, maso, ryby, mléko, sýr, vajíčka, olej a tuky, ovoce, zelenina, brambory, další potraviny a nealkoholické nápoje
Maloobchod v České republice patří k jedněm z nejvyspělejších v Evropě a využívá veškeré moderní technologie. Mezi jednotlivými obchodníky je opravdu velká míra konkurence, která přináší prospěch hlavně spotřebiteli, který získá v konečném efektu maximálně výhodnou cenu.
Vzhledem k vysoké konkurenci na českém trhu jsou jednotlivé firmy nuceny v maximální míře optimalizovat náklady na distribuci a prodej, aby mohly na trhu uspět. Z této skutečnosti vyplývá, že maloobchodní marže jsou u nás rozhodně nižší než v jiných vyspělých zemích s vyšší kupní silou.
Průměrná marže obchodníků činila za 1. čtvrtletí letošního roku 22,4 %. Nejde o číslo, které by si obchodníci „vycucali z prstu“, ale je to oficiální údaj Českého statistického úřadu. Jde přitom o marži za celý sortiment zboží, tzn., že průměrná marže za potraviny musí být nutně podstatně nižší. Tvrzení, týkající se výrobků uváděných Potravinářskou komorou, nezohledňují ani skutečnost, že takřka 50 % potravin je dnes prodáváno v akcích, stejně tak pomíjí výrobky, u nichž se marže blíží nule.
Na rozdíl od marží je podstatné zmínit zisk. Ten dosahuje u potravin i u těch největších obchodních řetězců v průměru 1,5 až 2%. Pro srovnání zisk největších výrobců potravin je i násobně vyšší.
Je také třeba uvést, že marže musí pokrýt všechny náklady obchodu, jako jsou elektřina, voda, ale také nájemné, náklady na logistiku, uskladnění, mzdy zaměstnanců a v neposlední řadě daně. Je na místě zdůraznit, že uvedená marže zahrnuje i nepotravinářské zboží, kde musí být marže nutně vyšší.
V současné době obchodníci a výrobci aktivně hledají možnosti řešení případných problémů formou jednání a hledání dohody. Nerozumíme tedy tomu, proč jsou za tohoto stavu šířeny takovéto nepravdivé a zavádějící informace. I přesto bude Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR a jeho členové ve své snaze řešit případné rozdílné názory v jednání se všemi zainteresovanými subjekty samozřejmě pokračovat.
Bohužel v této situace se nám útok ze strany Potravinářské komory jeví jako velmi neadekvátní a nemístný. Cílem je jednat a nikoliv osočovat druhou stranu.
Marta Nováková
prezidentka SOCR ČR
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva