Ministerstvo dopravy: Bezpečnostní opatření na tratích se zjednodušeným řízením provozu vlaky nezpožďují

19.08.2020 16:09 | Zprávy

První dny platnosti balíčku podpůrných organizačních opatření na tratích se zjednodušeným způsobem řízení dopravy podle předpisu D3 ukazují, že změny, jejichž cílem je zvýšení bezpečnosti provozu, neovlivňují stabilitu jízdního řádu a vlaky nezpomalují. Odpovídá to analýze, kterou si Správa železnic před zavedením ohlašovací povinnosti zpracovala.

Ministerstvo dopravy: Bezpečnostní opatření na tratích se zjednodušeným řízením provozu vlaky nezpožďují
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo dopravy

„Statistiky z víkendu i prvního pracovního dne týdnu ukazují, že opatření, která jsme zavedli od 15. srpna, nezpůsobují zpoždění vlaků a neohrožují stabilitu jízdního řádu. Konkrétně v sobotu evidujeme na těchto tratích z důvodu zavedení ohlašovací povinnosti 55 zpoždění s průměrným zpožděním na jeden vlak 1,5 minuty, v neděli 48 zpoždění s průměrem na jeden vlak 2 minuty a v pondělí 17. srpna 41 zpoždění s průměrem 1,5 minuty na jeden vlak. Pro úplnost - na tratích D3 jezdí za 24 hodin téměř 2000 vlaků,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodal: „Velké poděkování patří dirigujícím dispečerům a všem strojvedoucím, kteří se novými opatřeními řídí.“

Hlavním pilířem zavedených opatření je ohlašovací povinnost jednotným systémem „vždy a všude". Všechny vlaky tak mají vždy a bez výjimky ve všech dopravnách nařízenou ohlašovací povinnost, tedy komunikaci strojvedoucího s dirigujícím dispečerem řídícím dopravu. Strojvedoucí vlaku smí odjet z dané dopravny až po obdržení povolení k jízdě do následující dopravny. Dopravny jsou nádraží na tratích se zjednodušeným řízením dopravy, ve kterých je možné křižování protijedoucích vlaků či dostižení vlaků stejného směru a která nejsou obsazena personálem řízení provozu.

Do 14. srpna byly ohlašovací povinnosti nařizovány jen v dopravnách, kde to bylo nezbytné z hlediska řízení dopravy, ostatní dopravny mohly být projížděny bez ohlášení. Nová úprava přinesla zejména pro strojvedoucí pravidlo: Jsem s vlakem v dopravně D3 = musím se ohlásit dirigujícímu dispečerovi. Dále se dispečerům řídícím provoz na těchto tratích odebrala možnost vlakům operativně rušit ohlašovací povinnost. Pro zpravidelnění dopravy je také zakázána jízda vlaků s náskokem, tedy v dřívějším čase, než stanovuje jejich jízdní řád. To se týká v zásadě vlaků nákladní dopravy, případně spojů neveřejné dopravy.

Při tvorbě jízdního řádu jsou a budou více zvýrazňovány mimořádné vlaky proto, aby jejich jízda vždy vyvolávala zvýšenou pozornost. Správa železnic také jako podpůrný prvek pro toto ryze organizační opatření rozšířila k uvedenému datu možnost vykonat ohlašovací povinnost rádiovým zařízením přímo ze stanoviště strojvedoucího, a to i na tratích, kde tato možnost dosud nebyla.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Do pár let se ceny nových aut srovnají a po dalších pár letech se srovnají i ceny ojetin.

Co myslíte tím srovnáním cen nových elektroaut? A kolik lidí myslíte, že dnes má na nové auto? A ještě, kde berete tu jistotu, že ceny elektroaut budou do pár let nižší? Nebude to spíš naopak, vždyť proč by se na tom, že je budeme muset kupovat nesnažili výrobci vydělat? A ještě k té přípravě infras...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Meziroční růst cen v lednu zpomalil

13:21 Český statistický úřad: Meziroční růst cen v lednu zpomalil

Spotřebitelské ceny meziměsíčně vzrostly o 1,3 %. Tento vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami v …