Vykázaný přebytek rozpočtu tak představuje, stejně jako na konci dubna, nejlepší výsledek hospodaření státního rozpočtu od roku 1993.
Příjmy státního rozpočtu
Meziroční růst celkových příjmů o 50,0 mld. Kč, tj. o 10,4 %, ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které vykázaly meziroční růst o 31,2 mld. Kč, tj. o 8,4 %. O 21,6 mld. Kč byly vyšší příjmy z rozpočtu EU.
Inkaso DPH ve výši 94,1 mld. Kč bylo meziročně vyšší o 4,3 mld. Kč, tj. o 4,7 %. Na úrovni veřejných rozpočtů bylo dosaženo meziročního růstu o 7,8 mld. Kč, tj. o 6,2 %. Nárůst inkasa a zjištění z aplikace kontrolního hlášení potvrzují, že tento institut přináší fiskální efekt. Reálně došlo ke snížení objemu uplatněných nadměrných odpočtů a mírnému zvýšení odvedených daní, obojí v meziročním srovnání. Tento trend tak nasvědčuje tomu, že došlo k poklesu tzv. fiktivních faktur, kterými si plátci snižovali svou vlastní daňovou povinnost a dále k narušení některých řetězových podvodů.
Inkaso DPH pro státní rozpočet je ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1. 1. 2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad celoročního snížení příjmu SR je 3,7 mld. Kč).
Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 59,6 mld. Kč, což je o 5,6 mld. Kč více než ve stejném období roku 2015. Inkaso spotřební daně z minerálních olejůdosáhlo 30,0 mld. Kč při meziročním růstu o 1,2 mld. Kč. Pozitivně se zde promítá vyšší spotřeba daná nízkými cenami pohonných hmot. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků zatím dosáhlo 22,6 mld. Kč, což je meziročně o 4,2 mld. Kč více. Důvodem růstu inkasa je zvýšení sazeb daně od ledna 2016.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti při meziročním růstu o 3,3 mld. Kč, tj. o 9,9 %, zatím dosáhlo 37,2 mld. Kč. Vývoj je v letošním roce zásadně ovlivněn navýšením mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře, které je odrazem růstu ziskovosti podniků, tj. podílu hrubého provozního přebytku k hrubé přidané hodnotě, která roste již od 1. čtvrtletí 2015. Nezanedbatelný vliv má také navýšení platů zaměstnanců ve veřejném sektoru a velmi nízká míra nezaměstnanosti. Nové rozpočtové určení daně platné od 1. ledna 2016 předpokládá snížení podílu státního rozpočtu na celostátním inkasu o 0,98 procentního bodu, což snižuje růst celkového inkasa.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání dosáhlo stejně jako na konci května 2015 záporné hodnoty, která souvisí především s doběhem ročního zúčtování záloh na základě podání daňových přiznání za uplynulý rok. I přes zápornou hodnotu inkasa je dosažený výsledek na úrovni veřejných rozpočtů meziročně o 3,2 mld. Kč příznivější. Pozitivní vývoj inkasa této daně je jednak odrazem růstu ekonomiky ČR v období 2015-2016, ale také nižší srovnávací základnou srovnatelného období roku 2015 (doběh vracení slev na dani pro pracující důchodce za roky 2013 a 2014).
U inkasa daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou, které zatím dosáhlo 4,1 mld. Kč, očekáváme, že rozpočtované očekávání bude pro tento rok naplněno.
Inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo za 5 měsíců roku 26,1 mld. Kč, tj. 25,8 % rozpočtu. To představovalo meziroční růst o 3,4 mld. Kč, tj. o 15,0 %. Dosavadní vývoj tak odráží pokračující dynamiku ekonomiky a efektivnější výběr daně, kdy Finanční správa provedla řadu kontrolních akcí se zaměřením na převodní ceny. V prvních měsících roku bývá u DPPO obvykle nižší plnění, což souvisí s možností podání daňového přiznání na konci pololetí, kdy většina významných poplatníků využívá služby daňových poradců s odkladem podání daňového přiznání. Pro rok 2016 se počítá s povinným vznikem rezolučních fondů ve finančním sektoru (celoroční dopad na úrovni státního rozpočtu očekáván ve výši -0,3 mld. Kč). Inkaso této daně nebudou v roce 2016 ovlivňovat žádné další výraznější legislativní změny.
U inkasa majetkových daní, které zatím dosáhly 5,0 mld. Kč, se v roce 2016 nepočítá s žádnými legislativními změnami, které by měly mít zásadní dopad na inkaso daně. Negativně se v letošním roce projevily další vratky na dani darovací z bezúplatného nabytí emisních povolenek z let 2011 a 2012 ve výši 0,2 mld. Kč (ke konci roku 2015 bylo z tohoto titulu vráceno na základě rozhodnutí odvolacího finančního ředitelství již 4,5 mld. Kč). Inkaso daně z nabytí nemovitých věcí vykázalo meziroční růst o 22,7 %, což souvisí s ekonomickým oživením a nízkými úrokovými sazbami, které mají dopad i na realitní trh.
Pro příjmy z pojistného na sociální zabezpečení, které zatím při meziročním růstu o 6,2 % dosáhly 174,9 mld. Kč, počítá rozpočet s růstem o 4,3 % proti skutečnosti 2015. Rozpočet vycházel z dynamiky meziročního růstu objemu mezd a platů pro rok 2016 o 4,1 %. V odhadu bylo zohledněno i zvýšení platů státních zaměstnanců.
Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 130,7 mld. Kč (meziroční růst o 18,8 mld. Kč) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 111,9 mld. Kč a byly tak proti stejnému období roku 2015 vyšší o 21,6 mld. Kč, tj. o 23,9 %. V roce 2016 již nejsou rozpočtovány příjmy kapitoly Státní dluh související s řízením likvidity státní pokladny. Dle novely rozpočtových pravidel je možné tyto příjmy vzájemně započíst s výdaji souvisejícími s dluhovou službou (to vysvětluje i výrazně nižší rozpočet na výdajové straně kapitoly Státní dluh).
Výdaje státního rozpočtu
Celkové výdaje v objemu 510,5 mld. Kč čerpané ke konci května 2016 byly o 5,5 mld. Kč, tj. o 1,1 %, nad úrovní stejného období minulého roku. Rozpočet po změnách počítá s poklesem proti skutečnosti 2015 o 3,5 %. Vykázaná skutečnost obsahuje i čerpání tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let ve výši 39,0 mld. Kč (na konci května 2015 to bylo 35,5 mld. Kč), které z velké části souvisí s financováním společných programů EU a ČR. Na meziroční růst celkových výdajů také působily vyšší výdaje na důchody o 8,6 mld. Kč.
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 515,8 mld. Kč, což představuje o 1,9 % více než skutečnost dosažená v roce 2015 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 1,5 %).
K 31.5.2016 bylo na sociálních dávkách vyplaceno 211,2 mld. Kč, což je o 9,6 mld. Kč více než na konci května 2015. Na tom se podílely nejvíce výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 8,6 mld. Kč, tj. o 5,6 %. V nárůstu se výrazně projevil únorový jednorázový příspěvek k důchodům ve výši 1 200 Kč, což představovalo v absolutní výši cca 3,5 mld. Kč.
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 58,4 mld. Kč, což je o 2,0 mld. Kč více než v květnu 2015. Na jejich výši a vysokém plnění se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 45,0 mld. Kč. Šlo o tři zálohy regionálnímu školství na prvních šest měsíců roku ve výši 42,7 mld. Kč (v květnu 2015 to bylo o 0,9 mld. Kč méně) a o dvě čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,2 mld. Kč (v květnu 2015 to bylo o 0,2 mld. Kč méně).
Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (platba státu za tzv. státní pojištěnce) ve výši 26,1 mld. Kč znamenalo meziroční růst o 0,5 mld. Kč. Předpokládaný rozpočtový růst těchto výdajů proti skutečnosti roku 2015 o 3,5 % vycházel ze zvýšení plateb z 845 Kč na 870 Kč za měsíc a pojištěnce s platností od 1.1.2016.
Kapitálové výdaje zatím dosáhly 32,8 mld. Kč a byly o 5,8 mld. Kč nižší než ve stejném období minulého roku. Z této částky bylo určeno 24,3 mld. Kč na financování společných programů EU a ČR (z toho 20,1 mld. Kč se týkalo programového období 2007-2013 a z velké části bylo čerpáno z tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let). Schválený rozpočet počítá s kapitálovými výdaji nad úrovní rozpočtu roku 2015, nicméně lze očekávat, že jejich skutečné čerpání v roce 2016 může být nižší než v minulém roce. Je tomu tak proto, že v roce 2015 bylo mimořádně vysoké čerpání prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z končícího programového období 2007-2013 a také proto, že pro nové programové období 2014-2020 se s čerpáním prostředků teprve začíná.
Saldo státního rozpočtu
Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci května 2016 přebytkem ve výši 22,4 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2015 výsledek lepší o 44,5 mld. Kč. Na meziroční srovnání působí pozitivně na příjmové straně rozpočtu především růst daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o 31,2 mld. Kč a také růst EU příjmů o 21,6 mld. Kč.
Hospodaření rozpočtu v samotném květnu skončilo schodkem 8,1 mld. Kč (v květnu 2015 schodkem 21,8 mld. Kč), když příjmy činily 105,2 mld. Kč (v květnu 2015 to bylo 82,8 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 113,3 mld. Kč (v květnu 2015 to bylo 104,5 mld. Kč). Na meziročně vyšších příjmech v samotném květnu o 22,4 mld. Kč se pozitivně projevily zejména vyšší EU příjmy o 18,1 mld. Kč a také vyšší inkasa DPH (o 2,9 mld. Kč) a pojistného na sociální zabezpečení (o 2,1 mld. Kč).
Podrobnější výsledky hospodaření státního rozpočtu za leden až květen 2016 jsou patrny z tabulkové přílohy.
Tabulková příloha:
Tabulka č. 1: Plnění příjmů státního rozpočtu (v mld. Kč)
Tabulka č. 2: Meziroční srovnání celostátních daňových příjmů (v mld. Kč)
*) v celost.daních v roce 2014 není zahrn.DPPO za obce a kraje (5,7 mld. Kč) a dále správní a místní popl.a další odvody obcím (7,3 mld. Kč), popl.za znečišť.ŽP a ost.odvody také obcím (8,7 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví
**) v celost.daních v roce 2015 není zahrn.DPPO za obce a kraje (5,9 mld. Kč) a dále správní a místní poplatky obcím (7,7 mld. Kč), popl.za znečišť.ŽP (2,8 mld. Kč) a odvody z loterií také obcím (5,6 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví
***) v celost.daních v roce 2016 není zahrn.DPPO za obce a kraje (6,2 mld. Kč) a dále správní a místní poplatky obcím (7,7 mld. Kč), popl.za znečišť.ŽP (2,7 mld. Kč) a odvody z loterií také obcím (5,3 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví
****) údaj skutečnosti za uvedené roky odpovídá stavu inkasa za minulý měsíc (od roku 2012 nemá MF možnost sledovat každodenní pohyb inkasa z dálničních poplatků)
*****) jde o výběr pojistného zdr.pojišťovnami od 18. dne předchozího měsíce do 17. dne běžného měsíce, nezahrnuje platbu za tzv. státní pojištěnce a nejedná se o příjem SR
Tabulka č. 3: Čerpání výdajů státního rozpočtu (v mld. Kč)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva