Ministerstvo financí: Státní rozpočet na konci května zůstává v rekordním přebytku

01.06.2016 14:39 | Zprávy

K 31. 5. 2016 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 532,8 mld. Kč, celkové výdaje 510,5 mld. Kč a přebytek hospodaření 22,4 mld. Kč (v květnu 2015 vykázán schodek 22,1 mld. Kč). Významný je především vzestup celostátních daňových příjmů o 10,3 % dokumentující efektivnější výběr daní i pokračující ekonomický růst, který se promítá i do růstu mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře.

Ministerstvo financí: Státní rozpočet na konci května zůstává v rekordním přebytku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo financí

Vykázaný přebytek rozpočtu tak představuje, stejně jako na konci dubna, nejlepší výsledek hospodaření státního rozpočtu od roku 1993.

Příjmy státního rozpočtu

Meziroční růst celkových příjmů o 50,0 mld. Kč, tj. o 10,4 %, ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které vykázaly meziroční růst o 31,2 mld. Kč, tj. o 8,4 %. O 21,6 mld. Kč byly vyšší příjmy z rozpočtu EU.

Inkaso DPH ve výši 94,1 mld. Kč bylo meziročně vyšší o 4,3 mld. Kč, tj. o 4,7 %. Na úrovni veřejných rozpočtů bylo dosaženo meziročního růstu o 7,8 mld. Kč, tj. o 6,2 %. Nárůst inkasa a zjištění z aplikace kontrolního hlášení potvrzují, že tento institut přináší fiskální efekt. Reálně došlo ke snížení objemu uplatněných nadměrných odpočtů a mírnému zvýšení odvedených daní, obojí v meziročním srovnání. Tento trend tak nasvědčuje tomu, že došlo k poklesu tzv. fiktivních faktur, kterými si plátci snižovali svou vlastní daňovou povinnost a dále k narušení některých řetězových podvodů.

Inkaso DPH pro státní rozpočet je ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1. 1. 2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad celoročního snížení příjmu SR je 3,7 mld. Kč).

Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 59,6 mld. Kč, což je o 5,6 mld. Kč více než ve stejném období roku 2015. Inkaso spotřební daně z minerálních olejůdosáhlo 30,0 mld. Kč při meziročním růstu o 1,2 mld. Kč. Pozitivně se zde promítá vyšší spotřeba daná nízkými cenami pohonných hmot. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků zatím dosáhlo 22,6 mld. Kč, což je meziročně o 4,2 mld. Kč více. Důvodem růstu inkasa je zvýšení sazeb daně od ledna 2016.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti při meziročním růstu o 3,3 mld. Kč, tj. o 9,9 %, zatím dosáhlo 37,2 mld. Kč. Vývoj je v letošním roce zásadně ovlivněn navýšením mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře, které je odrazem růstu ziskovosti podniků, tj. podílu hrubého provozního přebytku k hrubé přidané hodnotě, která roste již od 1. čtvrtletí 2015. Nezanedbatelný vliv má také navýšení platů zaměstnanců ve veřejném sektoru a velmi nízká míra nezaměstnanosti. Nové rozpočtové určení daně platné od 1. ledna 2016 předpokládá snížení podílu státního rozpočtu na celostátním inkasu o 0,98 procentního bodu, což snižuje růst celkového inkasa.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání dosáhlo stejně jako na konci května 2015 záporné hodnoty, která souvisí především s doběhem ročního zúčtování záloh na základě podání daňových přiznání za uplynulý rok. I přes zápornou hodnotu inkasa je dosažený výsledek na úrovni veřejných rozpočtů meziročně o 3,2 mld. Kč příznivější. Pozitivní vývoj inkasa této daně je jednak odrazem růstu ekonomiky ČR v období 2015-2016, ale také nižší srovnávací základnou srovnatelného období roku 2015 (doběh vracení slev na dani pro pracující důchodce za roky 2013 a 2014).

U inkasa daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou, které zatím dosáhlo 4,1 mld. Kč, očekáváme, že rozpočtované očekávání bude pro tento rok naplněno.

Inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo za 5 měsíců roku 26,1 mld. Kč, tj. 25,8 % rozpočtu. To představovalo meziroční růst o 3,4 mld. Kč, tj. o 15,0 %. Dosavadní vývoj tak odráží pokračující dynamiku ekonomiky a efektivnější výběr daně, kdy Finanční správa provedla řadu kontrolních akcí se zaměřením na převodní ceny. V prvních měsících roku bývá u DPPO obvykle nižší plnění, což souvisí s možností podání daňového přiznání na konci pololetí, kdy většina významných poplatníků využívá služby daňových poradců s odkladem podání daňového přiznání. Pro rok 2016 se počítá s povinným vznikem rezolučních fondů ve finančním sektoru (celoroční dopad na úrovni státního rozpočtu očekáván ve výši -0,3 mld. Kč). Inkaso této daně nebudou v roce 2016 ovlivňovat žádné další výraznější legislativní změny.

U inkasa majetkových daní, které zatím dosáhly 5,0 mld. Kč, se v roce 2016 nepočítá s žádnými legislativními změnami, které by měly mít zásadní dopad na inkaso daně. Negativně se v letošním roce projevily další vratky na dani darovací z bezúplatného nabytí emisních povolenek z let 2011 a 2012 ve výši 0,2 mld. Kč (ke konci roku 2015 bylo z tohoto titulu vráceno na základě rozhodnutí odvolacího finančního ředitelství již 4,5 mld. Kč). Inkaso daně z nabytí nemovitých věcí vykázalo meziroční růst o 22,7 %, což souvisí s ekonomickým oživením a nízkými úrokovými sazbami, které mají dopad i na realitní trh.

Pro příjmy z pojistného na sociální zabezpečení, které zatím při meziročním růstu o 6,2 % dosáhly 174,9 mld. Kč, počítá rozpočet s růstem o 4,3 % proti skutečnosti 2015. Rozpočet vycházel z dynamiky meziročního růstu objemu mezd a platů pro rok 2016 o 4,1 %. V odhadu bylo zohledněno i zvýšení platů státních zaměstnanců.

Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 130,7 mld. Kč (meziroční růst o 18,8 mld. Kč) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 111,9 mld. Kč a byly tak proti stejnému období roku 2015 vyšší o 21,6 mld. Kč, tj. o 23,9 %. V roce 2016 již nejsou rozpočtovány příjmy kapitoly Státní dluh související s řízením likvidity státní pokladny. Dle novely rozpočtových pravidel je možné tyto příjmy vzájemně započíst s výdaji souvisejícími s dluhovou službou (to vysvětluje i výrazně nižší rozpočet na výdajové straně kapitoly Státní dluh).

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje v objemu 510,5 mld. Kč čerpané ke konci května 2016 byly o 5,5 mld. Kč, tj. o 1,1 %, nad úrovní stejného období minulého roku. Rozpočet po změnách počítá s poklesem proti skutečnosti 2015 o 3,5 %. Vykázaná skutečnost obsahuje i čerpání tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let ve výši 39,0 mld. Kč (na konci května 2015 to bylo 35,5 mld. Kč), které z velké části souvisí s financováním společných programů EU a ČR. Na meziroční růst celkových výdajů také působily vyšší výdaje na důchody o 8,6 mld. Kč.

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 515,8 mld. Kč, což představuje o 1,9 % více než skutečnost dosažená v roce 2015 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 1,5 %).

K 31.5.2016 bylo na sociálních dávkách vyplaceno 211,2 mld. Kč, což je o 9,6 mld. Kč více než na konci května 2015. Na tom se podílely nejvíce výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 8,6 mld. Kč, tj. o 5,6 %. V nárůstu se výrazně projevil únorový jednorázový příspěvek k důchodům ve výši 1 200 Kč, což představovalo v absolutní výši cca 3,5 mld. Kč.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 58,4 mld. Kč, což je o 2,0 mld. Kč více než v květnu 2015. Na jejich výši a vysokém plnění se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 45,0 mld. Kč. Šlo o tři zálohy regionálnímu školství na prvních šest měsíců roku ve výši 42,7 mld. Kč (v květnu 2015 to bylo o 0,9 mld. Kč méně) a o dvě čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,2 mld. Kč (v květnu 2015 to bylo o 0,2 mld. Kč méně).

Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (platba státu za tzv. státní pojištěnce) ve výši 26,1 mld. Kč znamenalo meziroční růst o 0,5 mld. Kč. Předpokládaný rozpočtový růst těchto výdajů proti skutečnosti roku 2015 o 3,5 % vycházel ze zvýšení plateb z 845 Kč na 870 Kč za měsíc a pojištěnce s platností od 1.1.2016.

Kapitálové výdaje zatím dosáhly 32,8 mld. Kč a byly o 5,8 mld. Kč nižší než ve stejném období minulého roku. Z této částky bylo určeno 24,3 mld. Kč na financování společných programů EU a ČR (z toho 20,1 mld. Kč se týkalo programového období 2007-2013 a z velké části bylo čerpáno z tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let). Schválený rozpočet počítá s kapitálovými výdaji nad úrovní rozpočtu roku 2015, nicméně lze očekávat, že jejich skutečné čerpání v roce 2016 může být nižší než v minulém roce. Je tomu tak proto, že v roce 2015 bylo mimořádně vysoké čerpání prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z končícího programového období 2007-2013 a také proto, že pro nové programové období 2014-2020 se s čerpáním prostředků teprve začíná.

 

Saldo státního rozpočtu

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci května 2016 přebytkem ve výši 22,4 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2015 výsledek lepší o 44,5  mld. Kč. Na meziroční srovnání působí pozitivně na příjmové straně rozpočtu především růst daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o 31,2 mld. Kč a také růst EU příjmů o 21,6 mld. Kč.

Hospodaření rozpočtu v samotném květnu skončilo schodkem 8,1 mld. Kč (v květnu 2015 schodkem 21,8 mld. Kč), když příjmy činily 105,2 mld. Kč (v květnu 2015 to bylo 82,8 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 113,3 mld. Kč (v květnu 2015 to bylo 104,5 mld. Kč). Na meziročně vyšších příjmech v samotném květnu o 22,4 mld. Kč se pozitivně projevily zejména vyšší EU příjmy o 18,1 mld. Kč a také vyšší inkasa DPH (o 2,9 mld. Kč) a pojistného na sociální zabezpečení (o 2,1 mld. Kč).

Podrobnější výsledky hospodaření státního rozpočtu za leden až květen 2016 jsou patrny z tabulkové přílohy.

Tabulková příloha:

Tabulka č. 1: Plnění příjmů státního rozpočtu (v mld. Kč)

Tabulka č. 2: Meziroční srovnání celostátních daňových příjmů (v mld. Kč)

 

*) v celost.daních v roce 2014 není zahrn.DPPO za obce a kraje (5,7 mld. Kč) a dále správní a místní popl.a další odvody obcím (7,3 mld. Kč), popl.za znečišť.ŽP a ost.odvody také obcím (8,7 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví

**) v celost.daních v roce 2015 není zahrn.DPPO za obce a kraje (5,9 mld. Kč) a dále správní a místní poplatky obcím (7,7 mld. Kč), popl.za znečišť.ŽP (2,8 mld. Kč) a odvody z loterií také obcím (5,6 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví

***) v celost.daních v roce 2016 není zahrn.DPPO za obce a kraje (6,2 mld. Kč) a dále správní a místní poplatky obcím (7,7 mld. Kč), popl.za znečišť.ŽP (2,7 mld. Kč) a odvody z loterií také obcím (5,3 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví

****) údaj skutečnosti za uvedené roky odpovídá stavu inkasa za minulý měsíc (od roku 2012 nemá MF možnost sledovat každodenní pohyb inkasa z dálničních poplatků)

*****) jde o výběr pojistného zdr.pojišťovnami od 18. dne předchozího měsíce do 17. dne běžného měsíce, nezahrnuje platbu za tzv. státní pojištěnce a nejedná se o příjem SR

Tabulka č. 3: Čerpání výdajů státního rozpočtu (v mld. Kč)

 

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Všechny smlouvy z letošního lesnického tendru jsou uzavřené

22:08 Lesy ČR: Všechny smlouvy z letošního lesnického tendru jsou uzavřené

Celkem dvanáct smluv, které vzešly z letošního lesnického tendru, jsou s dodavateli prací a služeb v…