V současné době jsou prostřednictvím internetu nabízeny pobyty do destinací celého světa. Jen v případě koupě zájezdu pořádaného cestovní kanceláří ale bude zákazník požívat vysoké úrovně zákonné ochrany. Je například zajištěn jeho návrat zpět do vlasti v případě úpadku cestovní kanceláře, nebo že budou zákazníkům vráceny všechny vložené finance a že cestovní kancelář zákazníkovi pomůže také v případných nesnázích.
1. Co se vlastně považuje za zájezd? Zjednodušeně řečeno, zájezd je kombinace více služeb cestovního ruchu prodávaná za souhrnnou cenu cestovní kanceláří.
Zájezd je souborem alespoň dvou služeb cestovního ruchu, které byly zkombinovány za účelem téhož pobytu nebo cesty. Nejčastěji jde o ubytování a leteckou nebo autobusovou dopravu do cílové destinace či nájem motorového vozidla. O zájezd se jedná i v případě, pokud byl inzerován či prodáván s označením „zájezd“ či obdobným označením (např. označení balíček – package).
Zájezdem ale není samostatné ubytování, letenka, jízdenka apod.
2. Považují se za zájezdy také vícedenní dětské pobyty, tábory apod.?
Ano, jedná-li se o kombinaci alespoň dvou služeb cestovního ruchu (např. ubytování a doprava do místa pobytu). To však platí pouze, pokud nabízení, prodej nebo zprostředkování těchto služeb je poskytováno podnikatelským způsobem. Zájezdem tedy např. není školní výlet organizovaný školou pro své žáky.
3. Může zájezdy pořádat také cestovní agentura?
V žádném případě! Pořadatelem zájezdu může být pouze a jenom cestovní kancelář. Koupě zájezdu u cestovní agentury nebo jiného subjektu znamená, že nebudete mít zajištěnu v případě jeho úpadku žádnou ochranu (repatriaci, vrácení vložených finančních prostředků). Z takové dovolené, která sice může být při koupi finančně velmi výhodná, se může velmi rychle stát noční můra.
Cestovní agentura může prodej zájezdu pro cestovní kancelář zprostředkovat, není však oprávněna sama zájezdy pořádat. Při koupi zájezdu u cestovní agentury si tedy pečlivě přečtěte smlouvu o zájezdu. V té musí být uvedeno, která cestovní kancelář je pořadatelem zájezdu. Zároveň si od zprostředkující cestovní agentury nechte předložit doklady o zajištění pořádající cestovní kanceláře pro případ jejího úpadku.
4. Jak si můžu ověřit, zda si kupuji zájezd od cestovní kanceláře?
Ve veřejně přístupném seznamu cestovních kanceláří, který vede Ministerstvo pro místní rozvoj ZDE, by si měl každý zákazník ověřit, že pořadatel vybraného zájezdu je cestovní kanceláří a že tato cestovní kancelář má splněny všechny požadavky vztahující se k zajištění pro případ svého úpadku. Smlouva o zájezdu musí být vždy uzavřena jménem cestovní kanceláře, která zájezd pořádá.
5. Jaké jsou způsoby pořízení zájezdu, můžu si zájezd koupit u cestovní agentury?
Zájezd si může zákazník od cestovní kanceláře zakoupit dvěma způsoby, a to buď koupí zájezdu přímo od cestovní kanceláře, která je pořadatelem zájezdu, nebo koupí zájezdu prostřednictvím cestovní agentury. Pro oba případy platí, že zákazník musí být předtím, než učiní závaznou objednávku zájezdu nebo před uzavřením smlouvy o zájezdu, informován o způsobu zajištění pro případ úpadku. Vyžadujte proto po prodejci, aby vám před koupí zájezdu předal standardizovaný formulář, v němž jsou všechny potřebné informace a údaje o pořadateli zájezdu.
Požadujte tento formulář! Může Vám ušetřit hodně problémů!
6. Chci si pořídit zájezd organizovaný německou nebo rakouskou cestovkou. Na co si dát pozor?
Pokud si pro svou dovolenou zvolíte zájezd organizovaný zahraniční cestovní kanceláří, požádejte rovněž o doklad o pojištění proti úpadku, případně jeho ekvivalent (např. bankovní záruka), vydaný v zemi původu cestovní kanceláře.
Při výběru své dovolené buďte obezřetní, jde především o vaše peníze a příjemně strávenou dovolenou!
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva