Stávající problematika agend skutečných majitelů a svěřenských fondů je řešena ve dvou samostatných informačních systémech. Příslušné agendy spadají do působnosti soudů (tzv. rejstříkových soudů), které řeší i agendu veřejných rejstříků. Vzhledem k tomu, že proces v těchto agendách je obdobný, spustilo Ministerstvo spravedlnosti minulý rok projekt zapracování agendy skutečných majitelů a svěřenských fondů do informačního systému veřejných rejstříků (ISVR).
Po konzultaci se zástupci soudů a notářů bude stávající technické řešení informačního systému skutečných majitelů a informačního systému svěřenských fondů ukončeno a nahrazeno novým řešením. Ke změně přistupuje ministerstvo jak na základě plánovaných legislativních změn zákona o evidenci skutečných majitelů, tak z důvodu uživatelské nepřívětivosti stávajících systémů. Soudy a notáři tak nebudou muset pracovat v různých systémech.
Oba moduly budou rozděleny na externí a interní část. Interní část bude rozdělena na soudní a notářskou, tak jak je tomu již teď v ISVR. Soudní aplikace bude sloužit pro zápis návrhů, zpracování řízení, vypravení dokumentů, přehled návrhů, řízení, spisů a dokumentů. Notářská aplikace bude sloužit pro přímý zápis a přehled návrhů, které budou následně odesílány do soudní aplikace. Cílem externí části je poskytnutí vytvoření návrhů na zápis údajů navázaných na skutečného majitele nebo svěřenský fond a nahlížení do již vytvořených návrhů. Dojde ke změně vzhledu webových stránek těchto agend z pohledu veřejnosti - budou odpovídat vzhledu stránek veřejných rejstříků.
V budoucnu bude možné k evidencím přistupovat prostřednictvím Portálu občana. Vedle agendy rejstříku trestů se bude jednat o další agendy resortu justice, které umožní přístup k datům a výpisům na jednom místě. Ministerstvo tak díky podobným projektům pomáhá naplňovat cíle programu Digitální Česko. Poskytování kvalitních digitálních služeb v resortu justice naplňuje i samotnou digitalizaci resortu. Postupné budování digitálního přístupu ke službám pro veřejnost v podobě dílčích služeb, bude mít nejen dopad na kvalitu fungování justice ve smyslu zvýšení efektivity a přístupnosti služeb, ale také ve smyslu zajištění základních lidských práv a svobod, a zvýšení přístupu ke spravedlnosti.
Nasazení úprav k 1. březnu 2021 bude doprovázet technologická odstávka informačního systému veřejných rejstříků a také informačního systému skutečných majitelů a informačního systému svěřenských fondů. K odstávce dojde ve dnech 27. a 28. února 2021.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva