Ministr dopravy Ťok: Evropský komunikační standard GSM-R propojil českou železnici s rakouskou

16.09.2016 15:48 | Zprávy

Státní organizace SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) oficiálně převzala od zhotovitele Kapsch další dvanáct a půl kilometru dlouhý železniční úsek, na němž byla rozšířena rádiová technologie GSM-R. Strategická trasa ze Znojma přes Šatov až ke státní hranici s Rakouskem byla pokryta evropským standardem za necelý rok. „Postupně tím železnici technicky více zabezpečujeme a zrychlujeme. Použitím této technologie se také lépe propojujeme s naším jižním sousedem,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr dopravy Ťok: Evropský komunikační standard GSM-R propojil českou železnici s rakouskou
Foto: szdc.cz
Popisek: Správa železniční dopravní cesty

Na setkání v Šatově zástupci rakouských drah ÖBB připomněli, že u nich mají systémem GSM-R pokrytou již téměř celou síť. Ocenili dlouhodobou kvalitní spolupráci mezi SŽDC, rakouskými drahami a zhotovitelem. Právě u posledního projektu GSM-R je zčásti využívána také infrastruktura ÖBB, zejména přenos prostřednictvím jejich sítě. „Podle evropských interoperabilních směrnic budeme mít v provozu tento systém minimálně do roku 2030,“ potvrdil Christian Sagmeister, ředitel divize Life Cycle Management Telematik ÖBB. Generální ředitel SŽDC Pavel Surý zdůraznil, že implementace GSM-R běží na tuzemských klíčových železničních cestách úspěšně již deset let. „Za tu dobu s našimi dodavateli v projektu nedošlo prakticky nikdy k nezvládnutí termínů nebo k řešení nějakých nedodělků či penále,“ dodal Surý.

Systém GSM-R slouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi vlakem a pozemním řízením provozu, přičemž klíčovou potřebou je především jeho stoprocentní spolehlivost. Zvyšuje bezpečnost klíčových železničních tratí, a proto jeho zavádění podporuje Evropská unie. „Rozšiřování technologie GSM-R je jedním z těch projektů, na které doprava v minulých deseti letech čerpala významné peníze z evropských fondů, celkem šlo o zhruba 60 milionů eur,“ doplnil ministr dopravy Ťok.

Výstavba sítě GSM-R je klíčová zejména z provozních důvodů, v konečném důsledku však její přínosy pocítí i cestující. Díky ní totiž dojde nejen ke zjednodušení, ale také k zrychlení železničního provozu, a to zejména mezinárodního. Na projektu pro SŽDC vedle firmy Kapsch spolupracovala řada tuzemských firem, mimo jiné AŽD Praha, ČD-Telematika, TEPLOTECHNA Ostrava či SUDOP Brno. „Úsek k rakouské státní hranici byl pro nás zvláště důležitý, protože i v Rakousku Kapsch realizuje GSM-R technologii. Jako globální lídr realizujeme projekty třeba i v Polsku, Maďarsku, Francii, Anglii nebo Španělsku,“ řekl Karel Feix, generální ředitel Kapsch v ČR.

Celkové náklady stavby s názvem GSM-R Znojmo - Šatov st. hr. činily 10 234 578 Kč bez DPH. Projekt byl financován ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury.

O systému GSM-R                 

Pro rozvoj aplikací potřebných pro moderní řízení provozu v železniční dopravě bylo nezbytné vyvinout a do tohoto prostředí implementovat rádiový systém, který poslouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi pevnou železniční infrastrukturou a mobilními vlakovými jednotkami. A právě pro toto specifické použití byl aplikován systém GSM-R. Spojení mezi vlakovou jednotkou a řízením provozu má řadu specifických požadavků, jako jsou prioritní volání, bezpečný datový kanál, přenos řídicích a zabezpečovacích údajů apod. Jde o komunikační systém mezi vlakem a pozemním řízením provozu, jehož podstatou není pouze samotná komunikace, ale její stoprocentní spolehlivost. Jedná se o bezpečnost, proto nesmí dojít k výpadku komunikace ani jejímu přerušení. „Prosazení původně jen evropského rádiového komunikačního systému pro řízení železniční dopravy i mimo Evropu ukazuje jeho opravdovou sílu a užitnou hodnotu. Afrika, Asie a Austrálie, to jsou kontinenty, kde se již systém GSM-R v železničním provozu používá nebo instaluje. I přesto, že se u tohoto systému v první řadě klade důraz na maximální bezpečnost a spolehlivost, jeho standardizace a široké rozšíření umožňuje rychle snižovat náklady na koncové terminály,“ uvedl Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Všechny smlouvy z letošního lesnického tendru jsou uzavřené

22:08 Lesy ČR: Všechny smlouvy z letošního lesnického tendru jsou uzavřené

Celkem dvanáct smluv, které vzešly z letošního lesnického tendru, jsou s dodavateli prací a služeb v…