Modernizovaná samohybná houfnice DANA M1M se představila na Tankovém dni v Lešanech

27.08.2016 17:21 | Zprávy

V sobotu 27. srpna se v prostoru Vojenského technického muzea v Lešanech konal už 14. ročník tradiční akce zvané Tankový den. Výjimečný byl nejen představením nového přírůstku ve sbírkách muzea v podobě lehkého tanku LTH, ale také dynamickou ukázkou modernizované samohybné houfnice DANA M1M z produkce společnosti TATRA TRUCKS.

Modernizovaná samohybná houfnice DANA M1M se představila na Tankovém dni v Lešanech
Foto: TATRA TRUCKS
Popisek: Modernizovaná samohybná houfnice DANA M1M se představila na Tankovém dni v Lešanech.

Ukázka houfnice DANA M1M na Tankovém dni v Lešanech je významnou událostí v kontextu nedávno oznámeného záměru Armády České republiky modernizovat původní houfnice DANA vz.77 (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77), které jsou stále v její výzbroji. DANA vz.77 představuje i v dnešní době hlavní bojový prostředek českého dělostřelectva. V minulosti společně s obrněným transportérem OT-64 představovala technologickou špičku ve své kategorii a demonstrovala schopnosti československého obranného průmyslu. Dnes ovšem jde o dělostřelecký systém, který svými výkony neodpovídá potřebám moderního bojiště.

Ovšem houfnice jako taková má stále potenciál být účinným prostředkem palebné podpory, což si už před lety uvědomili na Slovensku. Právě tam vzniklo několik moderních pokračovatelů dany, například houfnice Zuzana, Zuzana 2, Himalaya či nejnovější DIANA a EVA. V České republice se modernizací původní houfnice DANA vz.77 jako první zabývala společnost EXCALIBUR ARMY, která v roce 2011 představila první verzi navanou DANA M1 CZ.

Na ni nyní navazuje varianta DANA M1M z produkce společnosti TATRA TRUCKS, která v současné době představuje jediné prověřené a otestované řešení modernizace, jež se nejvíce svým provedením blíží požadavkům Armády České republiky na zamýšlenou modernizaci stávajících provozovaných houfnic DANA vz. 77. Toto provedení bylo úspěšně ověřováno akreditovanými zkušebnami v České i Slovenské republice. Modernizace původních houfnic ve výzbroji AČR na standard DANA M1M by byla pro armádu ekonomicky i logisticky velmi výhodným projektem, protože by získala moderní dělostřelecký systém za cenu nesrovnatelně nižší, než by bylo pořízení zcela nových dělostřeleckých prostředků. Ty by navíc byly zahraniční provenience, ovšem modernizované dany by vznikaly v českých podnicích. Armáda by mohla i z velké části nadále využívat technické a logistické zázemí, které již existuje pro původní houfnice DANA vz.77. Měla by i zajištěné opravárenské kapacity na území České republiky a podporu kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS, jež by modernizaci zajišťovala.

DANA M1M přináší lepší výkony i novou úroveň bojových schopností

DANA M1M vznikla ve spolupráci několika společností, jež mají s podobnými projekty velké zkušenosti. TATRA TRUCKS, jako výrobce původního podvozku, má na starosti jeho modernizaci i ověřování a schvalování všech zásahů do konstrukce houfnice. Společnost EXCALIBUR ARMY patřící do holdingu CZECHOSLOVAK GROUP vyrábí nové části nástavby, kabiny a bojové věže, firma RETIA rovněž spadající pod zmiňovaný holding  dodává do nové dany softwarové aplikace systému řízení palby a provádí integraci houfnic do operačně taktických systémů velení a řízení pozemních sil podle požadavků zákazníka. Československý rozměr projektu DANA M1M přidává spolupráce se slovenskými společnostmi MSM Martin a ZVS Nová Dubnica, které vyvinuly a vyrábějí modernizovanou munici s prodlouženým doletem.

Na první pohled nejvíce patrnou změnu představuje modernizovaná kabina posádky, která nabízí mnohem lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost osádky a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení při balistické odolnosti odpovídající standardu level I dle STANAG 4569. Posádka má navíc k dispozici nezávislou klimatizaci a topení i výkonnější a účinnější filtroventilaci.

Oproti původní houfnici DANA vz.77 disponuje modernizovaný typ mnohem lepší dynamikou a je lépe ovladatelný. Turbomotor Tatra T-930 dostal modernizační balíček, včetně mezichladiče a novou spojku, díky tomu vykazuje nižší spotřebu paliva a menší kouřivost, ale také nižší provozní náklady v rámci celého dvacetiletého životního cyklu. Zároveň produkuje méně emisí a má příznivější průběh výkonu a vyšší točivý moment a pružnost, což znamená i zvýšenou průchodivost v terénu a celkově lepší mobilitu vozidla. DANA M1M dostala i moderní poloautomatickou převodovku TATRA-NORGREN, díky ní má vozidlo lepší dynamické vlastnosti a zároveň se snižuje pracovní zátěž řidiče.

Nové vnější osvětlení vozidla se systémem BLACKOUT zajišťuje vyšší bezpečnost při jízdě v noci, v kolonách a provozu na pozemních komunikacích, včetně lepšího světelného maskování. Posádka má k dispozici soustavu kamer, které usnadňují manévrování a couvání, pracoviště řidiče je nově vybaveno kamerou a displejem systému nočního vidění. Houfnice dostala i integrovaný pomocný energetický zdroj (APU), který umožnuje činnost spojovacích prostředků, klimatizace a topení při vypnutém motoru vozidla, který je v chodu hlavním demaskujícím prvkem. Díky modernizované hydraulické soustavě vozidla se výrazně zkrátila doba přechodu z pochodové do bojové konfigurace vozidla a obráceně (přibližně o polovinu času oproti původní houfnici DANA vz.77). Modernizovaná houfnice samozřejmě disponuje i systémem centrálního dohušťování pneumatik.

DANA M1M se oproti původní houfnici vyznačuje vyšším dostřelem, který činní 25,5 km. Přesnost a účinnost palby zajišťuje nový balistický počítač a elektronický systém řízení palby, který může spolupracovat s digitálními systémy řízení a velení (C4I systémy), tedy i těmi, které pro dělostřelecké a raketové systémy používá česká armáda. Palba tak může být vedena autonomně nebo na základě digitálních údajů ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo od předsunutých dělostřeleckých pozorovacích systému. K lepší přesnosti palby pak přispívá i inerciální navigační zařízení a nové telekomunikační systémy.

O TATRA TRUCKS a.s.

Akciová společnost TATRA TRUCKS převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku a po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům klienta. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu. Ke konci roku 2015 zaměstnávala TATRA TRUCKS 900 kmenových zaměstnanců v mateřské společnosti a 610 ve dvou dceřiných společnostech zaměřených zejména na slévárenství a kovárenství. Na konci roku 2014 byl zahájen prodej nové generace vozů TATRA PHOENIX Euro 6. V roce 2015 společnost vyrobila 858 vozidel.

O CZECHOSLOVAK GROUP

CZECHOSLOVAK GROUP (zkráceně CSG) je holding navazující na tradici československého průmyslu, který podporuje a dále rozvíjí aktivity tradičních českých a slovenských společností v oblasti obranné i civilní průmyslové produkce. Jeho portfolio zahrnuje výrobu a prodej vojenských a speciálních vozidel, terénních nákladních automobilů, zbraní a zbraňových systémů, munice, strojírenských produktů pro automobilový, železniční a letecký průmysl či brzdových systémů pro kolejová vozidla, stejně jako silniční dopravní a logistické služby. Skupina klade silný důraz na kvalitu svých produktů a služeb a na exportní aktivity. S produkty společností holdingu se lze setkat na všech kontinentech a počet jeho zákazníků se stále rozrůstá. Podniky holdingu CZECHOSLOVAK GROUP v roce 2015 zaměstnávaly téměř 4000 osob a vygenerovaly tržby v hodnotě 12 mld. Kč.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Andrej Babiš byl položen dotaz

Připravujete se na brzký konec v politice?

Aspoň na mě to tak přijde, když se ujímáte zpět Agrofertu. A je to tedy tak, že ten svěřenecký fond byl jen taková klička jak šikovně obejít zákon?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

10:17 České dráhy: Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

Po 46 letech končí provoz legendárních lokomotiv řady 151, původně E 499.2, přezdívaných například „…