Příležitost mladým choreografům již v historii poskytlo Národní divadlo moravskoslezské například v rámci projektu Mladý balet. „Velmi mě potěšila zpráva, že ostravský balet chystá večer mladých choreografů. Pomyslně nese dál štafetu Mladého baletu, který jsme v Ostravě uváděli od 30. 11. 1980 do 27. 6. 1983. Program se na každou z 10 repríz obměňoval podle toho, jací přijeli hostující sólisté a co jsme stihli ve volném čase nastudovat nového. Mladý balet se stal velmi sledovanou akcí a snažil se poprvé v Ostravě ukázat tanec v celé jeho (tehdejší) šíři. Touto dobrovolnou aktivitou celého souboru předběhl všechny choreografické ateliéry, miniatury, workshopy, taneční laboratoře a jiné. Ve všech baletních souborech ale mají dnes stejný hlavní cíl: dát příležitost mladým choreografům předvést svůj talent a kreativitu,“ vzpomíná choreograf Zdeněk Prokeš.
A v jakém duchu se ponese večer mladých choreografů ve 21. století? „Jako titul inscenace a základní společné téma si mladí tvůrci vybrali ikonický výrok klasika racionalistické filosofie Reného Descartese Myslím, tedy jsem. Autoři se programově hlásí k představě tance chápaného jako ‚myšlení pohybem‘. Jejich tanec je vědomým hledáním výrazových prostředků spíše než intuitivním vyjadřováním emocí,“ říká šéfka souboru Lenka Dřímalová.
Inspirace základními fyzikálními zákony, jako je gravitace, vede ke studiu podstaty tělesnosti a choreografové za ní objevují symbolické roviny vnímání světa. Jiní tvůrci zkoumají vybrané mytologické příběhy, kosmologické vize, ale vytvářejí také vědecky detailní studie nejrozmanitějších emocí a neváhají sáhnout až k matematicky přesnému zápisu tanečního pohybu. „Mou hlavní inspirací byla píseň Gravity od Johna Mayera. Jednoho dne jsem poslouchala text písně a tak nějak mě napadlo na tuto píseň něco vytvořit, něco na základě síly přitažlivosti a jejích fyzikálních formulí a to, jak je spojená s lidskými vztahy,“ říká polská tanečnice a jedna z autorek večera Natalia Adamska.
Paleta zajímavých hudebních žánrů od renesanční a barokní hudby, hudby Fryderyka Chopina z období romantismu přes mnoho hudebních stylů 21. století, jako jsou například hudební minimalismus Arvoa Pärta, filmová a scénická hudba Maxe Richtera, elektronická hudba dánského skladatele Anderse Trentemollera, dotváří atraktivní podobu inscenace.
Rolí choreografů se zhostí: Natalia Adamska, Stéphane Aubry, Olga Borisová-Pračiková, Yago Catalinas Heredia, Sergio Méndez Romero, Réka Kiss, Stefano Pietragalla, Aglaja Sawatzki.
Večer mladých choreografů se uskuteční 20. června v 18:30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka
PROGRAM:
P.A.N.D.A.S.
Choreografie: Stefano Pietragalla
Tančí: Emanuele Del Celo, Barnaby James Packham
Hudba: Emanuele Del Celo, Stefano Pietragalla
JEDEN OKAMŽIK
Choreografie: Olga Borisová-Pračiková
Tančí: Laura Moreno Gasulla, Mariona Garcia Fornell, Anna-Lena Uth, Stefano Pietragalla
Hudba: Tomaso Albinoni
LÁSKA BOLÍ / EL AMOR DUELE
Choreografie: Yago Catalinas Heredia
Tančí: Giacomo Quatraccioni, Rita Pires
Hudba: Yago Catalinas Heredia
BEZTVARÝ TVARE MARNIVÉHO ZMARU
Choreografie: Aglaja Sawatzki
Tančí: Emanuele Del Celo, Anna Knollová, Takafumi Tamagawa
Hudba: Arvo Pärt
TRAGÉDIE MUŽE
Choreografie: Réka Kiss
Tančí: Natalia Adamska, Gerardo González Villaverde
Hudba: Josquin Desprez
SÍLA GRAVITACE
Choreografie: Natalia Adamska
Tančí: Emanuele Del Celo, Réka Kiss
Hudba: Fryderyk Chopin
NFRA
Choreografie: Sergio Méndez Romero
Tančí: Rei Masatomi, Shino Sakurado
Hudba: Max Richter
CORPS2
Choreografie: Stéphane Aubry
Tančí: Réka Kiss, Anna Knollová, Karolína Křížová, Gerardo González Villaverde, Giacomo Quatraccioni, Koki Nishioka
Hudba: Trentemoller
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva