Kontrola ukázala, že technika je zastaralá a její provoz neudržitelný. Průměrné stáří vozidel dosahovalo téměř 21 let, přičemž některá byla v provozu už 39 let. Dvě třetiny vozidel měly překročenou dobu životnosti. MO však i přes mnohamiliardové navyšování svého rozpočtu neplnilo plány obnovy této techniky. Nákupy se zpožďovaly, některé se vůbec neuskutečnily. Kontroloři rovněž odhalili, že MO neefektivně a neúčelně utrácelo za opravy zastaralé techniky. Jen za opravy osobních terénních vozů a jeřábové techniky vydalo neefektivně celkem 20,2 mil. Kč. NKÚ kontroloval také činnost státního vojenského opravárenského podniku VOP CZ a zjistil, že podnik dlouhodobě neplnil stanovené cíle, a dokonce hospodařil se ztrátou. Ta v letech 2018 až 2021 dosáhla 391,8 mil. Kč.
Do doby ukončení kontroly nepořídilo MO například nové autojeřáby, vyprošťovací automobily s nosností 30 tun, automobilní rypadla, odmořovací automobily nebo hákové nakladače kontejnerů. Oproti původnímu plánu byl např. nákup autojeřábů zpožděn nejméně o šest let a nákup hákových nakladačů kontejnerů nejméně o pět let. Důvodem zpožďování nákupů byly změny priorit Armády a také dlouhá příprava investičních akcí spojená se změnami technických požadavků.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva