„Především je dobré pamatovat na řádný technický stav vozidla. I zánovní automobil si někdy dovede postavit hlavu. Zvláště před delší cestou neuškodí, pokud jeho stav alespoň zběžně proklepne zkušený odborník,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Dále pak
- zkontrolujeme množství provozních kapalin, prověříme mrazuvzdornost chladicí kapaliny, do nádržky ostřikovačů skel dolijeme nemrznoucí směs;
- ü dieselových motorů by v nádrži měla být zimní nafta;
- samozřejmostí je vyrazit na kvalitních zimních pneumatikách, prozíraví řidiči přibalí sadu sněhových řetězů;
- cestou nás může potkat nehoda či jiná škodní událost, prověříme si proto, zda máme aktuální spojení na asistenční službu příslušné pojišťovny;
- prověříme, zda s sebou máme všechny nutné doklady – platný řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla a zelenou kartu;
- pojedeme-li ve vypůjčeném automobilu, určitě nezapomeneme vzít s sebou příslušnou dohodu s majitelem vozidla, a to buď v jazyce státu, kam vyrážíme, nebo v angličtině;
- nezapomeneme na zdravotní připojištění každého člena posádky; náklady účtované v zahraničí za léčbu závažnějšího onemocnění či zranění dovedou nepříjemně překvapit.
Vybrané zvláštnosti v pravidlech silničního provozu
Naši řidiči už většinou ovládají základní pravidla silničního provozu, která platí v okolních státech. Níže proto uvádíme některé další zásady, které se určitě vyplatí v cílech typických pro české turisty dodržovat:
V Německu není používání zimních pneumatik obecně povinné, nicméně v případě panujících zimních podmínek (sníh či sněhová břečka na silnici, náledí nebo námraza apod.) jimi musí být vozidla vybavena. V zimě je nutno mít nádobku ostřikovače skel naplněnou nemrznoucí směsí. Pozor na vulgární gesta vůči ostatním účastníkům silničního provozu. Stačí vztyčený prostředníček a policie může udělit pokutu až 6 000 eur. Pomalu jedoucí vozidla mají povinnost na vhodném místě zastavit a umožnit projetí ostatním. Němečtí dopravní policisté nekompromisně trestají překročení maximálně povolené rychlosti. A rovněž tak sledují dodržování potřebné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Neměli bychom být od něho v metrech blíže, než odpovídá polovině naší aktuální rychlosti jízdy v kilometrech za hodinu. Pokud je viditelnost snížena do 50 metrů, maximální povolená rychlost je 50 km/h. Pozor je třeba si dát na situaci, kdy na semaforu svítí červená a současně na dodatkové tabulce je namalována zelená šipka. Je sice možno odbočit vpravo, ale řidič před tím vždy musí zastavit na čáře pro zastavení a pokračovat v jízdě může, jen pokud neomezí a neohrozí ostatní účastníky silničního provozu pohybující se ve volném směru. Reflexní vesty jsou povinné sice jen ve vozidlech registrovaných v Německu, ale jejich používání v případě potřeby je důrazně doporučováno i pro posádky automobilů ze zahraničí. Denní svícení není povinné, ale je doporučované. Pro řidiče ve věku do 21 let či s praxí do 2 let je nulová tolerance alkoholu v krvi.
V Rakousku je používání zimních pneumatik povinné od 1. listopadu do 15. dubna v případě, že to povětrnostní podmínky vyžadují. Určitě lze doporučit mít s sebou pár sněhových řetězů. Na některých silnicích může být jejich použití nařízeno dopravní značkou, kterou se vyplatí respektovat. V opačném případě hrozí pokuta až 5 000 eur. Podobně jako v Německu je postihováno nedodržování potřebné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Reflexní vesta pro řidiče je povinná, doporučuje se mít vesty i pro spolucestující, a to ve žluté, oranžové či červené barvě. Denní svícení není povinné. Pro řidiče s praxí do dvou let a dále pak pro řidiče kamionů a autobusů je nastavena maximální povolená hladina alkoholu na 0,1 promile.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva