Národní památkový ústav: Nádraží Ostrava-Vítkovice v dynamickém 3D modelu

24.12.2018 15:19 | Zprávy

Výzkum budovy železničního nádraží Ostrava-Vítkovice probíhal v rámci projektu „Analýza a prezentace hodnot moderní architektury 60. a 70. let 20. století jako součásti národní a kulturní identity ČR“ a spolupracovaly na něm Národní památkový ústav, Vysoké učení technické v Brně, České vysoké učení technické v Praze a Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR. Poslední ze jmenovaných institucí nyní připravila „specializovanou mapu s odborným obsahem“ – Dynamickou 3D mapu objektu železničního nádraží v Ostravě-Vítkovicích je ve formě BIM modelu.

Národní památkový ústav: Nádraží Ostrava-Vítkovice v dynamickém 3D modelu
Foto: red
Popisek: Národní památkový ústav

Technologie BIM (z anglického Building Information Modeling = informační model budovy) umožňuje vytvořit a spravovat databázi informací o budově během celého jejího života, od výstavby přes užívání, rekonstrukci až k případné demolici. Součástí databáze jsou i údaje o geometrii stavby ve formě 3D modelu. Jedná se o trend v projektové dokumentaci využívaný u novostaveb, který se ve světě v posledních letech uplatňuje i v kontextu památkové péče ve formě tzv. HBIM (Historical Building Information Modeling = informační model historické budovy). Model je prostřednictvím bodové informace přidružen do konkrétního geografického informačního systému (GIS) spravovaného Národním památkovým ústavem.

Míra detailu modelu je dána jeho účelem. Základním stavem je kombinace strukturálního modelu, který je propojen s databází (nejen) materiálových vlastností, a digitálních modelů unikátních prvků, které pro objekt určil jeho garant. V případě vítkovického nádraží jde např. o významné skleněné dekorační prvky – hodiny na galerii od Vladimíra Kopeckého a skleněné panely zábradlí od výtvarníků Františka Buranta a Benjamina Hejlka v odbavovací hale. Tyto dílčí 3D modely byly vytvořeny pomocí fotogrammetrie a jsou zveřejněny na serveru „Sketchfab“ (ZDE) pod profilem speciálně vytvořeným pro potřeby projektu MA6070.

Geometrický model konstrukce železničního nádraží vznikal na základě dostupné části původní projektové dokumentace, podrobné fotodokumentace současného stavu a měření na místě. 3D geometrický model tvoří nosná železobetonová konstrukce dělená dle dilatačních celků. Jeho jednotlivé prvky spadají do softwarem předdefinovaných „Rodin“ dle logiky konstrukce (sloupy, stropní desky, trámy atd.).

Přímý odkaz na cloudovou službu společnosti Autodesk ZDE.

Odkaz na profil na serveru Sketchfab s dílčími 3D modely ZDE.

Webové stránky výzkumného projektu lze nalézt ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Sociální pracovnici hrozilo, že přijde o práci. Pomohli jsme jí

20:11 Ombudsman: Sociální pracovnici hrozilo, že přijde o práci. Pomohli jsme jí

Krajský úřad odmítl uznat odbornou způsobilost pracovnici v sociálních službách, ačkoli ji měla. Zam…