Jednoduchý kamenný mostek, který je situován poblíž silnice II. třídy č. 602, překlenuje Henčovský potok. Masivní neomítaný most s nízkým mostním otvorem a s omítanou valenou klenbou je vystavěn z hrubě opracovaného vyspárovaného lomového kamene. Vznikl v letech 1783–1785 jako součást vybavenosti budované císařské silnice spojující Jihlavu s Brnem, o jejíž výstavbě, jako jedné z nejstarších a nejdůležitějších tuzemských silnic, rozhodla již Marie Terezie. Kolem roku 1938 byla však silnice v několika nebezpečných serpentinách přeložena a narovnána a most včetně původního úseku silnice tak ztratil svůj význam.
Historický kamenný most představuje zajímavou technickou památku, dokládající vývoj mostního stavitelství v raném novověku. Svou hmotou, provedením a materiálem citlivě zapadá do svého prostředí a je tak zároveň příkladem řemeslné zručnosti a estetického cítění našich předků. „I když svým technickým provedením nepřesahuje regionální význam, z historického hlediska je velmi cenným dokladem průběhu původního trasování jedné z nejstarších tuzemských silnic, neboť se díky přeložce uchoval v autentické podobě“, konstatuje ředitel územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu v Telči Pavel Macků.
Kromě 2986 nemovitých kulturních památek, z toho 16 národních kulturních památek, se na území Kraje Vysočina nacházejí 3 městské a 3 vesnické památkové rezervace, 22 městských a 5 vesnických památkových zón a 1 krajinná památková zóna. Na Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO jsou zapsány: Telč - historické jádro města, Zelená hora - poutní kostel sv. Jana Nepomuckého, Třebíč - soubor židovské čtvrti, židovského hřbitova a baziliky sv. Prokopa, což znamená, že Kraj Vysočina se může pyšnit nejvyšším počtem památek UNESCO v rámci ČR (celkem 3).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva