Železniční muzeum Národního technického muzea (ŽM NTM) je odborným pracovištěm NTM, jehož posláním je sbírat, uchovávat a prezentovat předměty z dějin železniční dopravy, primárně na území našeho státu. Historie železniční sbírky sahá až k počátkům Technického muzea Království českého, založeného v roce 1908.
Po 114 letech spravuje ŽM NTM tisíce sbírkových předmětů včetně největší státní sbírky kolejových vozidel (celkem 225 kusů), prezentuje sbírkové předměty ve stálé expozici v Praze na Letné, ve svém depozitáři v Chomutově a formou zápůjček v muzeích po celé republice. Muzeum, pečující o svěřenou státní sbírku nedozírné hodnoty, pravidelně pořádá akce pro veřejnost a intenzivně pracuje na vzniku Muzea železnice a elektrotechniky NTM (MŽE), které vznikne do roku 2028 v prostorách bývalého lokomotivního depa v sousedství Masarykova nádraží v Praze, jednoho z nejstarších a nejunikátněji zachovaných nádražních komplexů v Evropě.
Sbírka kolejových vozidel a její prezentace
Posledních 10 let bylo z hlediska rozvoje sbírky a práce ŽM NTM obdobím velkých změn. Systematické budování sbírky kolejových vozidel dostalo nový impuls v posledních deseti letech s příchodem nové generace muzejníků vnímajících železniční dopravu jako fenomén zasluhující co nejkomplexnější přístup a neopomíjející ani návštěvnicky zdánlivě méně atraktivní témata. Do sbírek od této doby přibylo značné množství osobních a nákladních vozů i specializovaných vozidel údržby.
Sbírka hnacích vozidel byla rozšířena o klíčová vozidla elektrické a motorové trakce a podařilo se získat unikátní salonní vůz československých prezidentů z roku 1968. Intenzivní akviziční činnost posledního více než desetiletí byla v loňském roce korunována koupí 66 kusů kolejových vozidel od Českých drah. Tato akvizice, bez nadsázky největší v dějinách železniční sbírky NTM, zcela zásadním způsobem zaceluje mezery, které ve sbírce vznikly zejména v devadesátých letech, kdy velká část vozidel typově shodných s nyní získaným souborem byla hromadně šrotována, a mohla být snadno získána do sbírek od tehdy ještě státních Českých drah za výhodnějších podmínek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva