Zatímco ve Španělsku, Rakousku či Itálii firmy běžně využívají bezobslužné terminály, v České republice se tato tendence projevila až v posledních letech.
„Poptávku po bezobslužných terminálech zaznamenáváme především od provozovatelů parkovišť, kde je instalováno celkem 90 % našich zařízení. Právě parkovací domy vítají bezobslužné terminály kvůli noční pracovní době. Díky nim totiž nemusejí zaměstnanci pracovat přes noc a jejich nepřítomnost nenaruší nepřetržitý provoz,“ uvedla Lenka Bukalová, ředitelka obchodu a marketingu společnosti Sonet, která je předním dodavatelem v oblasti platebních technologií. Terminály díky zmíněné výhodě využívají i česká letiště. „Na brněnském letišti máme pro obsluhu parkoviště dva platební automaty. Některé další služby, např. běžný maloobchodní prodej či poplatky cestujících za nadváhu zavazadel a podobné služby dopravců, zajišťujeme stále obsluhou na přepážce.
Terminály je samozřejmě třeba udržovat, což se děje v běžné pracovní době. Terminály samotné však umožňují provoz 24 hodin denně,“ popsal ředitel letiště Brno-Tuřany Tomáš Plaček.
Nárůst terminálů mohli v posledních letech zákazníci zaznamenat i v lyžařských a sportovních střediscích. Téměř všechny lyžařské areály totiž využívají bezobslužné odbavovací systémy, díky kterým se urychluje provoz. Pouze menší střediska ještě používají klasické papírové karty, na které obsluha vyznačuje počet spotřebovaných jízd. Novější plastové karty umožňují například zcela bezdotykové odbavení nebo také nákup tarifu po internetu. „Rozšiřování použití plastových karet bude pravděpodobně pokračovat. Předpokládáme, že v budoucnosti budou existovat vlastní karty na jméno, které v sobě budou zahrnovat několik funkcí. Klient si je bude sám nabíjet přes internet nebo mobilní aplikaci,“ uvedl Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek ČR. Díky této funkci nových karet si tak bude moci zákazník koupit tarif až před skiareálem podle počasí s tím, že nemusí ani navštívit pokladnu. Provozovatelé budou mít přesné informace o potřebách všech svých klientů, a budou tak moci nabízet služby s důrazem na požadavky konkrétního zákazníka.
Ve srovnání se zahraničím je však pro Českou republiku v současné době charakteristický poměrně nízký počet bezobslužných čerpacích stanic. Jedním z důvodů mohou být dosavadní relativně nízké náklady na pracovní sílu. Pokud by mzdy čerpadlářů rostly, lze podle odborníků očekávat postupné nahrazování personálu stroji. Nové bezobslužné čerpací stanice mohou totiž urychlit práci řidičům z povolání, kteří potřebují levně a rychle dotankovat. „Největší oblibě se bezobslužné čerpací stanice těší ve Španělku a Itálii, kde jsou vyšší náklady na platy personálu. Pravděpodobně je o terminály vyšší zájem díky turistům, kteří dávají přednost rychlosti dotankování před nákupem doplňkového zboží u čerpací stanice,“ objasnil odborný analytik Jiří Šimara ze společnosti CYRRUS. V budoucnu lze také předpokládat nárůst používání terminálů v dalších oblastech, například v hotelových či školských zařízeních.
O společnosti SONET, s.r.o.
Společnost SONET působí na trhu již od roku 1991 a zabývá se vývojem a poskytováním služeb v oblasti platebních technologií. Kromě vývoje softwaru pro platební terminály nabízí SONET i speciální platební aplikace, které zajišťují propojení platebního terminálu s pokladním systémem, dobíjení kreditů mobilních telefonů či Cash-Back. V rámci dalších aktivit se firma také věnuje vývoji manažerských a monitorovacích aplikací pro platební terminály. SONET zároveň poskytuje kompletní servis platebních systémů a provozuje odborné call centrum. Společnost působí v České republice, na Slovensku a v Maďarsku.
O letišti Brno-Tuřany
Brněnské letiště se nachází v lokalitě Tuřany. V roce 1954 bylo letiště uvedeno do provozu jako státní letiště s vojenským provozem a v roce 1958 byl oficiálně zahájen civilní provoz. V letech 1982 až 1992 bylo letiště ve správě Ministerstva obrany. V roce 1991 došlo k ukončení vojenského provozu, o rok později Česká správa letišť přebrala letiště od Ministerstva obrany. V srpnu téhož roku bylo obdrženo povolení k provozu veřejné mezinárodní dopravy, letiště zahájilo civilní provoz po několika letech útlumu. Od 1. 7. 2004 přešlo letiště do vlastnictví Jihomoravského kraje, LETIŠTĚ BRNO a.s. je nadále provozovatelem.
O Asociaci horských středisek ČR (AHS ČR)
Asociace horských středisek České republiky, o.s., (AHS ČR) byla založena 15. října 2013 v Praze. AHS ČR se zaměřuje hlavně na hájení zájmů svých členů v oblasti tvorby legislativy. Pomáhá také při propagaci horských středisek a služeb v nich poskytovaných, při zkvalitnění výměny statistických údajů, informací a dat o fungování horských středisek a jejich návštěvnosti nebo při získávání zkušeností ze zahraničí. Sdružení spolupracuje i s dodavateli horských technologií a zařízení. Úkolem asociace je tedy realizovat servis a plnit úkoly zadané členy AHS s cílem podpořit rozvoj služeb na našich horách. Návštěvníci by tak měli dostat lepší služby v rozvíjejících se moderních areálech.
O společnosti CYRRUS
CYRRUS, a.s., je licencovaným obchodníkem s cennými papíry. Společnost byla založena v roce 1995 a v současné době je největší mimopražskou makléřskou společností. Jsme členem Burzy cenných papírů Praha a Burzy cenných papírů ve Varšavě. Poskytujeme komplexní služby na kapitálových trzích soukromé i firemní klientele. Zaměřujeme se na burzovní obchody v systému Xetra pražské burzy a obchodování na zahraničních trzích v Polsku, Maďarsku, Turecku, Německu a USA. Patříme mezi nejvýznamnější české obchodníky s investičními certifikáty.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva