V život ohrožující situaci stačí přidržet nouzové tlačítko na displeji. Tímto jednoduchým pohybem se spustí vytáčení linky 155 a současně se z mobilního telefonu odešle zpráva, která obsahuje informace o aktuální poloze či doplňující informace, týkající se zdravotního stavu postiženého.
„Jihomoravský kraj a naše záchranka je opět průkopníkem v dobré věci v rámci celé České republiky. V minulosti to bylo zavedení AED, postupně defibrilátory nakupují veřejné instituce, podařilo se vybavit policii a hasiče. Statistika ukázala, že tento způsob rozmístění defibrilátorů už zachránil desítkám lidí na jižní Moravě život. Jsem rád, že na to dnes navazuje další aplikace Záchranka. Chci poděkovat našim partnerům, protože zde se spojil veřejný i soukromý sektor, a to včetně financování. Jsem rád, že existuje jednoduchá aplikace, kterou si lidé mohou stáhnout do svých mobilních telefonů zdarma. Na aplikaci je v této chvíli propojeno 12 ze 14 systémů komunikačních středisek zdravotnických záchranných služeb a zbývající kraje – střední a jižní Čechy – by měly být integrovány do prázdnin. Znamená to, že potom by celoplošně ten, kdo využije tuto aplikaci, si okamžitě, bez nutnosti telefonického spojení, dokáže říci o pomoc. To, co potřebují záchranáři, je přesná poloha. Aplikace vyšle tuto informaci, obsahuje i interaktivní návody jak postupovat, jak poskytnout první pomoc. Záchranka je produkt, který kraj podpořil nejen morálně, ale také finančně, děkuji i ostatním finančním partnerům. Samotné peníze by neznamenaly nic, děkuji týmu, který aplikaci připravil jak technicky, tak zejména obsahově. Doufám, že tato aplikace pomůže desítkám, stovkám, možná tisícům lidí v nouzi a pomůže zachránit jejich životy a zdraví,“ zdůraznil hejtman Michal Hašek.
„V krizové situaci např. při dopravní nehodě či úrazu v terénu si řada volajících nedokáže vybavit svou přesnou polohu. Stisknutí tlačítka je v těchto chvílích tím nejjednodušším krokem,“ říká MUDr. Jana Kubalová ze záchranné služby Jihomoravského kraje.
Za posledních dvacet let prošla záchranná služba výraznou proměnou. Každodenní práci záchranářů dnes podporuje pokročilý informační systém sledování pohybu vozů apod. Předání informace o poloze události je však po dlouhé desítky let prováděno stejným způsobem. Je vysoce závislé na schopnosti pacienta místo nehody přesně určit, ale i na schopnostech operátora linky 155 získat od volajícího potřebné informace. Hlavní předností nové mobilní aplikace “Záchranka“ je využití schopností chytrých mobilních telefonů pro stanovení přesného místa události při zásahu v terénu. Vytáčení linky 155 a odeslání polohy je provedeno stisknutím jediného tlačítka. Volající je tak přepojen na záchrannou službu příslušného kraje. Je-li v okamžiku volání mobilní telefon schopen zjistit přesnou polohu, odesílá ji formou datového spojení či pomocí SMS přímo do informačního systému krajské záchranné služby. Záchranářům pozemní i letecké záchranné služby tak aplikace usnadní často zdlouhavé hledání přesného místa zásahu, ať už se jedná o dopravní nehodu či třeba pád cyklisty v lese.
Součástí nouzové zprávy však není jen poloha pacienta. Významná může být i informace o závažných onemocněních. Tyto údaje má uživatel možnost dopředu vyplnit v rámci nastavení.
Aplikace nabízí také interaktivní návod pro poskytnutí první pomoci. „Je to spíše edukativní záležitost. Například během jízdy v tramvaji se můžete naučit základy poskytovaní první pomoci,“ dodala Kubalová. Uživatel v aplikaci nalezne také seznam nejbližších pohotovostí či lékáren. Jednoduchým přepnutím aplikace do testovacího režimu si pak každý může vyzkoušet aktivaci Alarmu nanečisto. Mobilní aplikace je dostupná zdarma pro telefony s operačními systémy Apple iOS a Google Android.
Důležitým parametrem celého projektu je především fakt, že aplikace byla od počátku vyvíjena v úzké spolupráci s krajskými záchrannými službami. Projekt byl realizován za podpory Jihomoravského Kraje, ale i soukromých dárců, České pojišťovny a společnosti Alfa-Helicopter.
„S podporou vývoje aplikací máme bohaté zkušenosti. Například v roce 2011 jsme podpořili vznik aplikace Horská služba, která stejně jako aplikace Záchranka, pomáhá lidem v nouzi,“ komentuje Jan Chvojka, ředitel marketingu České pojišťovny, a dodává: „Budeme samozřejmě rádi, pokud by nikdo nemusel aplikaci Záchranka použít, ale buďme realisté. Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech a my věříme, že v případě nouze bude aplikace Záchranka významným pomocníkem jak pro volající, tak pro záchranáře.
Důležité upozornění: Uvedení aplikace Záchranka neznamená žádnou změnu v dostupnosti linky 155. Tuto linku je možné i nadále volat z jakéhokoliv telefonu.
Poznámka: tato aplikace je primárně určena při volání o pomoc v terénu, z bytu volejte standardně linku 155. U mobilních telefonů se dvěmi SIM kartami je nutné mít pro toto volání aktivní SIM kartu č. 1.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva