Předposlední novelou (360/2012 Sb.) bylo do zákona nově začleněno ustanovení § 19a „dozor nad orgány veřejné správy“, tj. možnost postihovat za protisoutěžní jednání orgány veřejné správy. Nebyly však zřetelně vymezeny kompetence Úřadu v řízeních o porušení tohoto ustanovení. Zároveň nebylo toto ustanovení reflektováno v rámci navazujících částí zákona. Možnost postihnout orgán veřejné správy tak sice existovala, avšak v praxi bylo ustanovení tuto možnost zakotvující hůře aplikovatelné a vymahatelné. Novelou dochází ke zúžení a zpřesnění vlastní definice tohoto deliktu, když výslovně vyňala postup podle správního a daňového řádu a věci týkající se veřejné podpory.
Z dalších změn je třeba jmenovat podrobnější úpravu zjednodušeného řízení o povolení spojení soutěžitelů, kde Úřadu doposud chyběla možnost vyžádat si po účastnících řízení další důkazy, aniž by byly opuštěny benefity rychlosti a jednoduchosti této procedury. Novelizován byl současně také prováděcí předpis týkající se návrhu na povolení spojení. Úřad vydal v této souvislosti rovněž metodický dokument o náležitostech návrhu na povolení spojení soutěžitelů, který naleznete zde: https://www.uohs.cz/cs/
Novela řeší také chybějící možnost ÚOHS navázat užší mezinárodní spolupráci s jinými soutěžními orgány tam, kde neprobíhalo souběžné šetření věci podle čl. 101 či 102 Smlouvy o fungování EU. Zákonodárce přistoupil také k podrobnější úpravě režimu dokumentů obsahujících obchodní, bankovní nebo obdobným způsobem chráněné tajemství a dokumentů jinak citlivých (dokumenty vydané v souvislosti se žádostí o upuštění od uložení pokuty nebo o její snížení); přestupky či správní delikty spočívající v „poskytnutí neúplných, nesprávných či nepravdivých informací“, resp. „neposkytnutí součinnosti Úřadu“ nejsou nadále považovány za pořádkové, ale za hmotněprávní porušení povinností, přičemž pořádkovým deliktem zůstalo pouze nedodržení lhůty stanovené Úřadem pro poskytnutí informací.
Další změna byla provedena v souvislosti se zrušením deliktu dodavatele v novém zákoně č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, a současným zánikem rejstříku osob se zákazem plnění veřejných zakázek a koncesí. ÚOHS totiž může v řízeních dle soutěžního zákona za delikty týkající se veřejných zakázek ukládat stále trest zákazu plnění a bylo mu tedy svěřeno i vedení rejstříku. Ten je k dispozici na internetové stránce Úřadu zde: https://www.uohs.cz/cs/
Poslední významnou oblastí, jíž se novela týká, je možnost přezkumu zákonnosti postupu Úřadu při šetření na místě v obchodních prostorách soutěžitelů, a to v soudním řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu. Toto ustanovení reflektuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ze dne 2. října 2014 ve věci Delta pekárny a. s., kde bylo konstatováno, že vnitrostátní právní řád neskýtá dostatečné záruky přezkoumatelnosti zákonnosti postupu Úřadu při šetření na místě v obchodních prostorách soutěžitelů. Soutěžní zákon nyní tedy výslovně zakotvuje možnost soudní obrany proti případné nezákonnosti šetření na místě.
Novelizované znění zákona naleznete zde
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva