Otevírání lešanského muzea připomnělo prašné „Dakary“

30.05.2016 10:44 | Zprávy

Vojenské technické muzeum Lešany otevřelo v sobotu 28. května své brány do další, již 21. muzejní sezóny. V oblacích prachu, které evokovaly prašné cesty na rallye Paříž-Dakar, kroužily v lešanské aréně i nákladní automobily z tohoto závodu. Divákům se předvedly i dvě desítky obrněných transportérů a dalších vozidel zachycujících technologický vývoj od druhé světové války po dnešní dny.

Otevírání lešanského muzea připomnělo prašné „Dakary“
Foto: mocr.cz
Popisek: Budova Ministerstva obrany ČR

Otevírací den ve Vojenském technickém muzeu Lešany uvedl přelet dvou stíhacích letounů JAS-39 Gripen z čáslavské základny, jejich dvojí průlet nad arénou byl následován slavnostním zahájením, kterého se ujali náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta a ředitel Vojenského historického ústavu Praha plukovník Aleš Knížek.

Podmínky jako na Dakaru

Již první jízdy historických automobilů reprezentujících vojenskou techniku v lešanské aréně nenechaly diváky na pochybách, že letošní otevírací den přinese všem silné zážitky. Prašné cesty v aréně, vysušené v minulých týdnech bez dešťových přeháněk, se změnily ve skutečné písečně rodeo a za jednotlivými vozy se tvořila velká nažloutlá oblaka. Pro diváky to byla určitě velice efektní a atraktivní podívaná, na druhou stranu bylo nutné ale počítat s tím, že prach se dostane všude… Naštěstí arénu několikrát pokropil hasicí vůz z Letiště Kbely, takže prachu přece jen ubylo.

Mezi prvními se do arény dostala také speciální nákladní auta z Dakaru. Dvě tatrovky a jeden vůz Liaz všem divákům předvedly, co závodní speciály umí. V případě Liazu šlo o vůbec první vůz, se kterým se tehdejší Československo prezentovalo na závodě Paříž-Dakar. Tehdy ho řídil Jiří Moskal, dnes Tomáš Pour, který také vůz před lety doslova zachránil „z kopřiv“, kde po svém dakarském angažmá stál.

Dvě tatrovky reprezentovaly i dvě epochy v dějinách těchto vozů a dakarských závodů. První Tatra je dnes v péči Milana Horky a Muzea Tatra 111, jde přitom o vůz, se kterým na počátku devadesátých let jezdil Karel Loprais, několikanásobný vítěz závodu. Druhý vůz je modernější, patří Tomáši Tomečkovi a ten s tím stále jezdí závody.

Všichni tito řidiči a majitelé se pak sešli před diváky a v krátkém rozhovoru se podělili o své zkušenosti s vozy. Především Jiří Moskal dostal prostor, ve kterém vzpomínal na své roky strávené za volantem liazky při Paříž-Dakar. „Je to hodně o zkušenostech, byl velký rozdíl, když jsem jel závod poprvé a pak když jsem ho absolvoval v dalších ročnících. To už to bylo o něco lehčí.“ Zároveň také zmínil, že na rozdíl od dnešní doby se změnila role řidičů – dnes musí být mnohem lépe fyzicky připraveni, závody jsou obecně nesmírně náročné. Tehdy ale například nejezdily s automobily žádné doprovodné vozy, bylo třeba spoléhat se na vlastní síly a umět si pomoci.

Vojenské obrněnce i nákladní auta

Po této části programu přišla na řadu druhá, ve které se představila především vojenská technika. Jednalo se o početnou řadu obrněných transportérů československé, německé, sovětské či americké výroby. Vedle nich se arénou ale proháněla i vojenská nákladní auta, případně lehké vozy určené k přepravě malých vojenských oddílů.

Z konkrétních vozidel můžeme jmenovat například americký polopásový Half-track, šestikolku M8 Greyhound, těžký nákladní vůz Diamond T 981, transportér OT-810, který vycházel z německého základu a posléze se uplatnil v československé armádě, dále transportéry OT-62 Topas, OT-64, OT-64 –R2, OT-65 FUG nebo protiletadlovou „ještěrku“ PLDvK vz. 53/59. Z pozdějších strojů zmiňme například BRDM-1, BRDM-2RCh, BVP-1 či VP-90. Současnou éru reprezentovaly stroje Land Rover Kajman, dva americké „hummery“ – HMMWV bojový a HMMWV valník, vozidlo Iveco LMV a především obrněný transportér KOT PANDUR.

Na závěr dění se v lešanské aréně odehrála ukázka cvičení VLTAVA 66, kterou provedl Klub vojenské historie Československo 1945 – 1990. Účastníci přitom na sobě měli legendární stejnokroje „jehličí“ a v rukou neméně proslulé samopaly vz. 58. Na dalších ukázkách a programu dne se podíleli i příslušníci KVH Gardekorps, Klubu 16. obrněné divize, Klubu US ARMY – 4. pěší divize, Roty Nazdar a Royal Regiment of Scotland. Všem zúčastněným a samozřejmě i těm, kteří předváděli v aréně své stroje, patří velký dík.

Vojenské technické muzeum Lešany má nyní pro návštěvníky otevřeno vždy v sobotu a v neděli od 9.30 do 17.30, v červenci a srpnu bude otevřeno vždy od úterý do neděle. V pořadí 14. Tankový den je naplánován na sobotu 27. srpna.

Otevírací den Lešany 2016

Otevírací den Lešany 2016

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Josef Bazala byl položen dotaz

Bečva

Dobrý den, rozumíte rozhodnutí soudu? Mně rozsudek hlava nebere. Přeci není normální, že soud řekne, ano stal se trestný čin, ale viníka nepotrestá. Jestli to je možné, není třeba změnit zákon?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha zahájí vypouštění plavebního kanálu Troja

10:17 MHMP: Praha zahájí vypouštění plavebního kanálu Troja

Stavba Definitivního uzávěru plavebního kanálu Troja vstoupila do své druhé fáze, při které je nutné…