Během roku 2022 vyšetřovala Policie ČR celkově 98 460 dopravních nehod, při kterých zahynulo 454 osob, dalších 1734 bylo zraněno těžce a 22 452 lehce. Z toho bylo 13 371 dopravních nehod s účastí seniorů, kterých při nich zemřelo celkově 125. Dalších 352 utrpělo těžké a 3459 bylo zraněno lehce. Podíl osob ve věku 64+ na celkovém počtu obětí nehod byl ve výši 27,5 procenta, v případě těžce zraněných to bylo 20,3 procenta a u lehkých zranění se jednalo o 15,4 procenta.
Celkové ekonomické ztráty v důsledku nehod s účastí seniorů dosáhly 33 miliard korun. Podíl seniorů na celkovém počtu obětí dopravních nehod dlouhodobě narůstá. Zatímco v roce 2012 to bylo zhruba 19,7 procenta, v roce 2021 se jednalo již o 25,5 procenta a v roce 2022 to bylo 27,5. Podobně je tomu i v případě těžce zraněných osob ve věku 64+, kdy během posledních deseti let narostl jejich podíl z 15,6 na 20,3 procenta. Do konce letošního září zahynulo na silnicích dalších 98 seniorů, jejich podíl na celkovém počtu obětí nehod byl 27,3 procenta.
Příčiny nehod seniorů?
Příčin je více. Především populace České republiky stárne. Český statistický úřad uvádí, že zatímco v druhé polovině osmdesátých let minulého století byl jejich podíl na celkové populaci 12 procent, na začátku roku 2012 to bylo již 16,2 procenta, a na konci roku 2021 to bylo dokonce 20,6 procenta. Seniory ohrožuje i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné.
Osoby ve věku nad 65 let jsou dvakrát více vystaveny riziku úmrtí při dopravní nehodě, od 75 let toto riziko významně narůstá, ohrožení je více než šestnáctinásobné. Sluší se ovšem dodat, že aktuální mentální i fyzická kondice jsou velmi individuální záležitostí.
Senioři mívají svá bezpečnostní rizika…
Ve srovnání s osobami ve středním věku senioři častěji jednají zbrkle, potřebují více času k provedení zamýšleného manévru a častěji opominou provést potřebný úkon. To bývá často na složitějších křižovatkách v době, kdy je silný provoz. „Řidič senior potřebuje více času na vyřešení náročnější řidičské situace. Volí pomalejší tempo jízdy, vše si důkladně promýšlí, na hlavní silnici vjíždí až v okamžiku, kdy má naprostou jistotu, že nemůže dojít ke vzniku rizikové situace. Pokud je však na něho tlačeno, aby jednal ve svižnějším tempu, může opomenout provést důležitý řidičský úkon (např. nezapne blinkr), na hlavní silnici vjede i přes přesvědčení, že provádí nebezpečný manévr,“upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva