- V roce 2015 zemřelo při dopravních nehodách 18 dětí, o 4 více než v r. 2014
- Nejčastěji děti umíraly jako spolujezdci
- Dětští cyklisté jsou nebezpeční, navíc příliš nedbají na povinnost používat přilbu
- Velké rozdíly v ohrožení dětí v rámci jednotlivých krajů
- V mezinárodním srovnání je bezpečnost dětí na silnicích v České republice průměrná
V loňském roce při dopravních nehodách zemřelo 18 dětí (tj. osob ve věku 0-14 let), dalších 125 bylo těžce a 2 012 lehce zraněno. V letech 1995-2015 činil průměrný podíl dětí na celkovém počtu obětí dopravních nehod 3,01 %. V loňském roce se jednalo o 2,73 %, nicméně tento podíl byl nejvyšší za posledních devět let.
Více než třetinu nehod si nejmenší chodci zavinili sami, u cyklistů je situace hrozivější
V roce 2015 zemřelo pět dětí jako chodci, 63 utrpělo zranění těžká a 649 lehká. V daném roce děti chodci zavinily 436 nehod, při nichž jedna osoba zemřela, 35 bylo zraněno těžce a 386 lehce. Podíl dětí na celkovém počtu nehod zaviněných chodcem činil 35 %. Řidiči musí mít neustále na paměti, že děti nejsou zmenšenou kopií dospělých. „Reagují dvakrát pomaleji, často zkratkovitě, zcela neadekvátně konkrétní situaci. Především děti ve věku do 11 let jsou v provozu nevyzpytatelné. Přemýšlejí a jednají jinak než dospělí,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Naopak rodiče by rozhodně měli dbát na dostatečnou viditelnost nejmenších pro šoféry. Pestře zbarvené oblečení dítě v provozu rozhodně zviditelní.
Žádné dítě nezemřelo jako cyklista. Nicméně bicyklisté z řad nejmenších zavinili 211 nehod (tj. 8,4 % z celkového počtu 2 513 nehod zaviněných cyklisty). Celkově bylo těžce zraněno 22 nejmladších cyklistů, z toho 17 (tj. 77,3 %) v důsledku vlastního zavinění. Dalších 209 utrpělo zranění lehké, ve 178 případech (tj. 85,2 %) zaviněně. Nepříjemným zjištěním je, že 13 těžce (tj. 59,1 %) a 99 lehce zraněných cyklistů (tj. 47,4 %) nemělo na hlavě přilbu. „Velký podíl zavinění nehod ze strany nejmenších cyklistů a překvapivě vysoké procento těch, kteří nepoužívají ochrannou přilbu, jsou varováním. Varováním, že ne všude je dopravní výchově věnována náležitá pozornost. A současně by měli zbystřit rodiče. Jsou to právě oni, kdo každodenně zásadně ovlivňují (svým chováním v silničním provozu i předáváním informací), nakolik berou děti problematiku bezpečnosti silničního provozu vážně,“ dodává Roman Budský.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva