- V roce 2015 zemřelo při dopravních nehodách 18 dětí, o 4 více než v r. 2014
- Nejčastěji děti umíraly jako spolujezdci
- Dětští cyklisté jsou nebezpeční, navíc příliš nedbají na povinnost používat přilbu
- Velké rozdíly v ohrožení dětí v rámci jednotlivých krajů
- V mezinárodním srovnání je bezpečnost dětí na silnicích v České republice průměrná
V loňském roce při dopravních nehodách zemřelo 18 dětí (tj. osob ve věku 0-14 let), dalších 125 bylo těžce a 2 012 lehce zraněno. V letech 1995-2015 činil průměrný podíl dětí na celkovém počtu obětí dopravních nehod 3,01 %. V loňském roce se jednalo o 2,73 %, nicméně tento podíl byl nejvyšší za posledních devět let.
Více než třetinu nehod si nejmenší chodci zavinili sami, u cyklistů je situace hrozivější
V roce 2015 zemřelo pět dětí jako chodci, 63 utrpělo zranění těžká a 649 lehká. V daném roce děti chodci zavinily 436 nehod, při nichž jedna osoba zemřela, 35 bylo zraněno těžce a 386 lehce. Podíl dětí na celkovém počtu nehod zaviněných chodcem činil 35 %. Řidiči musí mít neustále na paměti, že děti nejsou zmenšenou kopií dospělých. „Reagují dvakrát pomaleji, často zkratkovitě, zcela neadekvátně konkrétní situaci. Především děti ve věku do 11 let jsou v provozu nevyzpytatelné. Přemýšlejí a jednají jinak než dospělí,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Naopak rodiče by rozhodně měli dbát na dostatečnou viditelnost nejmenších pro šoféry. Pestře zbarvené oblečení dítě v provozu rozhodně zviditelní.
Žádné dítě nezemřelo jako cyklista. Nicméně bicyklisté z řad nejmenších zavinili 211 nehod (tj. 8,4 % z celkového počtu 2 513 nehod zaviněných cyklisty). Celkově bylo těžce zraněno 22 nejmladších cyklistů, z toho 17 (tj. 77,3 %) v důsledku vlastního zavinění. Dalších 209 utrpělo zranění lehké, ve 178 případech (tj. 85,2 %) zaviněně. Nepříjemným zjištěním je, že 13 těžce (tj. 59,1 %) a 99 lehce zraněných cyklistů (tj. 47,4 %) nemělo na hlavě přilbu. „Velký podíl zavinění nehod ze strany nejmenších cyklistů a překvapivě vysoké procento těch, kteří nepoužívají ochrannou přilbu, jsou varováním. Varováním, že ne všude je dopravní výchově věnována náležitá pozornost. A současně by měli zbystřit rodiče. Jsou to právě oni, kdo každodenně zásadně ovlivňují (svým chováním v silničním provozu i předáváním informací), nakolik berou děti problematiku bezpečnosti silničního provozu vážně,“ dodává Roman Budský.
Celkově zemřelo 13 dětí jako spolujezdci v motorových vozidlech. V jednom případě jako spolucestující na motocyklu, ve dvanácti jako pasažéři v osobním automobilu. Pět dětí zemřelo, ačkoliv byly přepravovány v dětské sedačce. Naopak ve dvou případech nebyl dětský pasažér připoután bezpečnostním pásem. „Velmi pozitivním zjištěním je, že nezemřelo žádné dítko neusazené v dětské sedačce. Na druhou stranu je třeba neustále pamatovat, že dětské sedačky sice významně snižují riziko vzniku vážného zranění při případné nehodě, základem bezpečí dítěte je ovšem zodpovědná jízda rodičů,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Velké rozdíly mezi kraji v závažných následcích nehod dětí
Podíl dětí na celkovém počtu usmrcených při dopravních nehodách v r. 2015 činil 2,7 %, podíl na celkovém počtu těžce zraněných byl 4,9 %. Mezi jednotlivými kraji jsou však značné rozdíly. Zatímco v Plzeňském, Královéhradeckém, Jihomoravském a Libereckém kraji nezemřelo žádné dítě, ve Zlínském kraji naopak dosáhl podíl dětí na celkovém počtu usmrcených 7,3 %. Nejvyšší podíl dětí na celkovém počtu těžce zraněných byl zaznamenán v Libereckém kraji (10,7 %), nejnižší pak byl v kraji Vysočina (2,7 %).
Mezinárodní srovnání dětských obětí nehod
V roce 2014 zemřelo na silnicích České republiky téměř devět dětí na milion osob ve věku 0-14 let v populaci. „To je dvakrát více než ve Velké Británii či Švédsku. K dalším evropským státům s nejbezpečnějšími silnicemi pro nejmenší se řadí Španělsko a Portugalsko,“ upřesňuje Roman Budský. Na opačné straně spektra se nacházejí Polsko a Irsko. Porovnáme-li daný ukazatel za roky 2000 a 2014, dojdeme k závěru, že počet dětských obětí nehod se v České republice snížil o více než 70 procent. Rychlejšího tempa snižování usmrcených dětí dosáhly např. již zmíněné Portugalsko a Španělsko, pomalejší byli např. Finové či Irové.
A závěrem krátké ohlédnutí, nakolik jsou silnice pro děti bezpečné mimo Evropu. Např. v Japonsku bylo v roce 2014 dosaženo poměru 6,2 usmrceného dítěte na milion dětí v populaci, na Novém Zélandu to bylo 6,7, Austrálii 11,4, Jižní Koreji 13,8 a USA 18,8.
Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě podkladů následujících organizací: IRTAD; Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia České republiky (ŘSDP PP ČR)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva