Počet dětí usmrcených při nehodách loni stoupl, rovněž tak se zvýšil jejich podíl na celkovém počtu obětí

25.02.2016 11:36 | Zprávy

Velkým problémem je chování dětských cyklistů. 77 procent nehod s těžkým zraněním si zavinili sami. Navíc 59 procent těžce zraněných dětských cyklistů nemělo na hlavě přilbu.

Počet dětí usmrcených při nehodách loni stoupl, rovněž tak se zvýšil jejich podíl na celkovém počtu obětí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Děti - ilustrační foto

  • V roce 2015 zemřelo při dopravních nehodách 18 dětí, o 4 více než v r. 2014
  • Nejčastěji děti umíraly jako spolujezdci
  • Dětští cyklisté jsou nebezpeční, navíc příliš nedbají na povinnost používat přilbu
  • Velké rozdíly v ohrožení dětí v rámci jednotlivých krajů
  • V mezinárodním srovnání je bezpečnost dětí na silnicích v České republice průměrná

V loňském roce při dopravních nehodách zemřelo 18 dětí (tj. osob ve věku 0-14 let), dalších 125 bylo těžce a 2 012 lehce zraněno. V letech 1995-2015 činil průměrný podíl dětí na celkovém počtu obětí dopravních nehod 3,01 %. V loňském roce se jednalo o 2,73 %, nicméně tento podíl byl nejvyšší za posledních devět let.

Více než třetinu nehod si nejmenší chodci zavinili sami, u cyklistů je situace hrozivější

V roce 2015 zemřelo pět dětí jako chodci, 63 utrpělo zranění těžká a 649 lehká. V daném roce děti chodci zavinily 436 nehod, při nichž jedna osoba zemřela, 35 bylo zraněno těžce a 386 lehce. Podíl dětí na celkovém počtu nehod zaviněných chodcem činil 35 %. Řidiči musí mít neustále na paměti, že děti nejsou zmenšenou kopií dospělých. „Reagují dvakrát pomaleji, často zkratkovitě, zcela neadekvátně konkrétní situaci. Především děti ve věku do 11 let jsou v provozu nevyzpytatelné. Přemýšlejí a jednají jinak než dospělí,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Naopak rodiče by rozhodně měli dbát na dostatečnou viditelnost nejmenších pro šoféry. Pestře zbarvené oblečení dítě v  provozu rozhodně zviditelní.

Žádné dítě nezemřelo jako cyklista. Nicméně bicyklisté z řad nejmenších zavinili 211 nehod (tj. 8,4 % z celkového počtu 2 513 nehod zaviněných cyklisty). Celkově bylo těžce zraněno 22 nejmladších cyklistů, z toho 17 (tj. 77,3 %) v důsledku vlastního zavinění.  Dalších 209 utrpělo zranění lehké, ve 178 případech (tj. 85,2 %) zaviněně. Nepříjemným zjištěním je, že 13 těžce (tj. 59,1 %) a 99 lehce zraněných cyklistů (tj. 47,4 %) nemělo na hlavě přilbu. „Velký podíl zavinění nehod ze strany nejmenších cyklistů a překvapivě vysoké procento těch, kteří nepoužívají ochrannou přilbu, jsou varováním. Varováním, že ne všude je dopravní výchově věnována náležitá pozornost. A současně by měli zbystřit rodiče. Jsou to právě oni, kdo každodenně zásadně ovlivňují (svým chováním v silničním provozu i předáváním informací), nakolik berou děti problematiku bezpečnosti silničního provozu vážně,“ dodává Roman Budský.  

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Petr Liška byl položen dotaz

obrana

Kde chcete vzít peníze na navýšení výdajů na obranu? Budete zvyšovat daně? A druhý problém, o kterém mluví sama ministryně je, že nejsou lidi. A na to se primárně chci zeptat, jak to hodláte řešit? Plánujete zavést třeba něco jako povinné odvody nebo celkově nařizovat nějakým způsobem povinný výcvik...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Letiště Praha získalo mezinárodní ocenění za služby cestujícím

13:09 Letiště Praha získalo mezinárodní ocenění za služby cestujícím

Podle hodnocení cestujících patří Letiště Václava Havla Praha mezi evropská letiště s nejvyšší kvali…