V rámci této spolupráce nechalo Povodí Moravy, s. p. zpracovat studii, která propojuje Baťův kanál s naučnou stezkou, doplňuje plavební cestu o polní muzeum a model Baťovské lanovky a současně propojuje oba břehy Moravy pro pěší i cyklisty.
Dlouhodobým společným zájmem Povodí Moravy, s. p., Jihomoravského kraje a Dobrovolného svazku obcí – Obce pro Baťův kanál je spojení měst Hodonín a Veselí nad Moravou cyklotrasou podél jižního úseku Baťova kanálu. Díky postupným krokům Povodí Moravy, s. p. ve spolupráci s jednotlivými městy a obcemi se podařilo zprůjezdnit celou trasu po březích jižního úseku Baťova kanálu. Kritickými místy však zůstaly přechody přes řeku Moravu ve Vnorovech a Rohatci, kde je dosud využíváno stávajících silničních a hospodářských mostů s nezbytnou zajížďkou.
„Tato situace je pro návštěvníky obzvláště nepříjemná v místě vodohospodářského uzlu Vnorovy, který je pro svou jedinečnost hojně navštěvován cyklisty i pěšími. Jeho návštěva v současnosti znamená několikakilometrovou zajížďku. Využití nedalekého jezu Vnorovy na řece Moravě pro přechod veřejnosti není vzhledem k jeho konstrukci a účelu možné. Přesto je občas v některých propagačních materiálech jako místo přechodu uváděn a bezpečnostní opatření zamezující vstupu jsou opakovaně poškozována,“ upozorňuje správce vodní cesty Baťův kanál Pavel Cenek z Povodí Moravy, s. p.
Proto v rámci spolupráce s Jihomoravským krajem Povodí Moravy, s. p. v loňském roce nechalo zpracovat komplexní studii, která jednotlivé objekty a zařízení koncipuje jako atraktivně edukační tak, aby byla zajištěna co největší informovanost návštěvníků o vodní cestě Baťův kanál. Samotnou studii zpracovala společnost Huť architektury Martin Rajniš.
Součástí navrženého řešení je využití zachovaných konstrukcí původní Baťovské lanovky a zbudování objektu víceúčelového polního muzea vybaveného stálou expozici o vodní cestě Baťův kanál doplněnou modelem Baťovy lodní lanovky. Harmonická provázanost technického unikátu a významných přírodních lokalit (Natura 2000) je zajištěna propojením vodohospodářského uzlu s naučnou trasou v přírodní lokalitě Včelíny a vyvýšeným pozorovacím prvkem navrženém na levém břehu řeky Moravy.
„V rámci naší studie byly rovněž navrženy a posouzeny možné varianty propojení přístupových komunikací na březích řeky Moravy – most či lávka pro cyklisty a pěší, přívoz nebo transbordér. Nezbytnou podmínkou bylo zajištění trvalé funkčnosti tohoto propojení bez ohledu na zvýšené průtoky omezující plavbu a dodržení stávajících parametrů koryta řeky Moravy,“ vysvětluje Cenek.
Na základě tohoto posouzení byla dále rozpracována turisticky atraktivní varianta transbordéru, která navazuje na dochované konstrukce původní lodní lanovky a propojuje tak jednotlivé epochy Baťova kanálu. „S ohledem na počet návštěvníků lokality je transbordér navržen jako dvougondolový a umožňuje tak současnou přepravu 16 osob,“ dodává Cenek.
Studie byla podle dohody poskytnuta k dispozici Jihomoravskému kraji, který zahájil v odborné spolupráci s Povodím Moravy, s. p. projekční realizace první etapy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva