Jedná se o největší investici strojírny za poslední období, přesáhla 26 milionů korun. Stroj byl ze sériového provedení konstrukčně upraven na základě požadavků strojírny. Jeho hlavním přínosem je urychlení celého procesu obrábění až o polovinu času. „Je to kus mašiny. Mimo své standardní portfolio bude stroj schopný v případě nutnosti zastoupit i další klíčové stroje, které máme ve výrobní hale,“ říká Robert Masarovič, generální ředitel a předseda představenstva Pražské strojírny a.s.
Strojírna si zařízení nechala speciálně upravit. Požadavkem bylo například zvýšení výkonu pohonu či úprava řídicího systému. Primární pracovní náplní nového obráběcího centra bude, stejně jako u starých vyřazených strojů, výroba tzv. „jazyků“ – součást tramvajových výhybek. V portfoliu bude ale i mnoho dalších výrobků – kolejnice, bloky, dutiny blokové výměny a další.
Proces výroby v obráběcím uzlu se stane mnohonásobně rychlejší. „Stroj je rozdělen na dvě nezávislé prostory, které umožňují v jedné části obrábět a v druhé části upínat další obrobek, vše současně. Tyto dvě prostory se mohou i spojit, což umožňuje obrábění i větších kusů,“ vysvětluje Robert Masarovič. Obráběcí centrum umí automaticky měnit nástroje a má CNC řízení. Zařízení funguje s přesností na plus mínus pět tisícin milimetru, má kapacitu 60 nástrojů, délku přes 20 metrů a hmotnost přes 80 tun.
Nový stroj stojí na místě dvou vyřazených starých, které za dobu svého působení přežily i povodně v roce 2002. Výrobní haly strojírny tou dobou sídlily ještě v pražské Libni. Ačkoliv staré stroje byly stále funkční, jejich servisování by se kvůli jejich stáří časem stávalo mnohem problematičtějším. Výhodou nového aparátu bude i jeho snadnější údržba. Provedení je celokabinové, čímž zamezuje vnikání nečistot do technické části stroje.
Ve výrobní hale byly kvůli stroji vybudovány železobetonové základy a převedeny rozvody. Zařízení bylo transportováno od výrobce z německého Shoppingenu na dvou 38 metrových podvalech. Složení proběhlo před halou Pražské strojírny již koncem června za pomoci dvou autojeřábů, každý o nosnosti sto tun. Následně byly obě části stroje dopraveny na železobetonový základ za pomoci transportních vozíků a techniků AXA.
Po konečné montáži, kontrole funkčnosti a přesnosti stroje probíhalo testování, školení údržby a operátorů. Zařízení patří do skupiny „klíčových strojů“ ve výrobních halách. V plánu je nepřetržitý provoz přes celý týden i víkendy, vždy po dvanáctihodinových směnách. Na těch se budou střídat celkem tři operátoři výroby.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva