Nastává čas zahraničních zimních dovolených. S tím se zpravidla pojí jízda po přeplněných dálnicích, kdy se provoz nejednou zasekne. Vznikají dlouhé kolony čekajících vozidel plných nervózních řidičů a jejich spolucestujících. Často je příčinou dopravní nehoda, ke které došlo tam někde daleko vpředu. Je tedy nutné pamatovat na umožnění průjezdu záchranářských vozidel. Rakouský autoklub ÖAMTC uvádí, že vytvořený koridor napomáhá snížit dobu dojezdu potřebné pomoci na místo neštěstí až o 4 minuty, šance vážně zraněných na přežití se zvyšuje až o 40 procent. Ostatně záchranáři mohou spěchat i k někomu, kdo je v nouzi někde jinde. Průjezd po dálnici volí, aby na místo zásahu dorazili co nejdříve. Neuškodí zopakovat si, jaká pravidla dodržovat u nás a jaká v okolních státech.
Povinnost zachovat průjezd pro záchranáře u nás platí od července 2006
Novelou Zákona o silničním provozu byla od 1. července roku 2006 stanovena pro řidiče na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla o dvou a více pruzích v jednom směru jízdy povinnost vytvořit mezi sebou jeden průjezdný pruh široký alespoň 3 metry určený pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Tato zásada se aplikuje pro případ, kdy hustota provozu vyvolá vznik kolony stojících vozidel. Průjezd pro záchranáře vzniká mezi pruhem nejvíce vpravo a těmi ostatními. Podle počtu pruhů v jednom směru jízdy to pak vypadá následovně:
-
Na komunikaci se dvěma pruhy jízdy v jednom směru jízdy se řadí řidiči v pravém pruhu co nejvíce doprava, řidiči v levém pruhu co nejvíce vlevo
-
Tam, kde jsou v jednom směru jízdy tři pruhy, řidiči jedoucí v pruhu pravém se řadí co nejvíce doprava, řidiči jedoucí v levém a prostředním pruhu co nejvíce doleva
- V úsecích se čtyřmi pruhy v jednom směru jízdy se analogicky řadí vozidla v pravém pruhu co nejvíce doprava, v ostatních pruzích pak co nejvíce doleva. „Znění Zákona o silničním provozu je v tomto případě dosti matoucí. K nalezení odpovědi, jak se správně chovat, nezbývá než nahlédnout do důvodové zprávy příslušného vládního návrhu zákona,“ upozorňuje Roman Budský.
Jaká pravidla platí v zahraničí?
Špatnou zprávou je, že odlišná než v České republice. Dobrou zprávou naopak je, že v evropských státech, kde konkrétně definují pravidla pro umožnění průjezdu záchranářských vozidel, platí stejné zásady. Jedná se o Maďarsko, Německo, Rakousko, Slovinsko a Švýcarsko.
Na rozdíl od ČR vzniká záchranářská ulička mezi pruhem co nejvíce vlevo a těmi ostatními. Řidiči jedoucí na dálnici v nejlevějším pruhu zajedou co nejvíce doleva, řidiči jedoucí v ostatních pruzích se vyrovnají co nejvíce doprava. Konkrétně to pak bude vypadat následovně:
-
Na komunikacích se dvěma pruhy v jednom směru jízdy řidiči jedoucí v levém pruhu zajíždějí co nejvíce ke své straně. Řidiči jedoucí v pruhu pravém zajíždějí co nejvíce doprava, v daném případě smějí vjet i na krajnici
-
V případě, že v jednom směru jízdy jsou tři pruhy, řidiči jedoucí v krajním levém pruhu zajíždějí co nejvíce doleva, řidiči jedoucí v pruhu prostředním a pravém zajíždějí co nejvíce doprava. Záchranářská ulička tak vzniká mezi levým a prostředním proudem vozidel
- Na dálnici o čtyřech pruzích v jednom směru jízdy opět najíždějí ti v krajním levém pruhu co nejvíce doleva, řidiči v ostatních pruzích se řadí co nejvíce doprava. Průjezd pro záchranáře tak opět vzniká mezi nejkrajnějším levým pruhem a pruhy ostatními.
V dalších evropských státech se s povinností vytvářet jasně definovaný průjezd pro vozidla záchranářů nesetkáme. To platí například pro Itálii i Chorvatsko. Ve Francii či Španělsku platí pro ostatní řidiče povinnost umožnit vozidlům záchranářů průjezd. A na Slovensku je stanoveno, že v případě vzniku kolon mohou řidiči vozidel s právem přednostní jízdy použít krajnici či jinou část pozemní komunikace, která není určena pro jízdu vozidel. „V každém případě lze však doporučit vždy pamatovat již při vzniku stojící kolony na možnost průjezdu zdravotnických, hasičských a policejních vozidel, případně též odtahových automobilů či techniky údržby silnic. Každodenní zkušenost bohužel naznačuje, že řada českých šoférů se snaží vytvořit průjezd až v okamžiku, kdy se beznadějně zablokovanou dálnicí prodírá vozidlo záchranářů,“ uvádí Roman Budský.
Proč vlastně nesladit naše pravidla se zahraničím?
Závěrem se nabízí otázka, zda nenazrál čas pro novelu Zákona o silničním provozu. V okolních státech došlo ke shodě, jak definovat vytvoření průjezdu pro záchranáře. „Pravidla v České republice jsou odlišná. To jednak komplikuje situaci pro zahraniční řidiče u nás a naopak navádí k chybnému jednání našich šoférů v zahraničí. Osobně si myslím, že nazrál čas sladit příslušná pravidla s okolními státy,“ uzavírá Roman Budský.
Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací naleznete na webu http://www.tymbezpecnosti.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva