ŘSD buduje další koridory kooperativních dopravních systémů

15.01.2019 12:28 | Zprávy

Na podzim roku 2018 byly podepsány smlouvy na implementaci kooperativních dopravních systémů na dalších úsecích české dálniční sítě. Konkrétně se jedná o dálnici D1 v okolí Brna (km 180 – km 211) v rámci projektu C-ROADS (DT1) a o dálnice D5 (km 7 – km 150) a D11 (km 0 – km 90) v projektu C-ROADS (DT3). Tyto koridory tak doplní již fungující koridor Mirošovice – Rudná.

ŘSD buduje další koridory kooperativních dopravních systémů
Foto: ŘSD
Popisek: Logo ŘSD

Na přelomu roku 2018/2019 úspěšně proběhla dvě ověření dodávek připravovaného řešení v DT3 a DT1, na základě ověření byly zahájeny realizace dodávek.

Výstavbou těchto kooperativních dopravních koridorů přispěje Ředitelství silnic a dálnic k rozvoji systému na další úseky dálnic. Uvedené koridory jsou součástí evropského projektu C-ROADS, ve kterém je za ČR koordinátorem Ministerstvo dopravy.

Parametry projektu DT1

  • délka 31 km (D1)
  • 25 vysílačů kooperativních informací podél infrastruktury
  • 69 jednotek do vozidel a vozíků údržby
  • použité technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth, mobilní sítě 3G/4G/LTE-V

Parametry projektu DT3

  • délka 87 km (D5) + 6 km (hraniční přechod Rozvadov – D5), délka 90 km (D11)
  • 54 vysílačů kooperativních informací podél infrastruktury
  • 164 jednotek do vozidel a vozíků údržby
  • použité technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth, mobilní sítě 3G/4G/LTE-V

Princip kooperativního systému
(dále jen C-ITS)

Systémy C-ITS umožňují přímou komunikaci jak mezi vozidly navzájem, tak mezi vozidly a dopravní infrastrukturou a řídícími či informačními centry, a to buď prostřednictvím mobilních sítí, nebo přes ITS jednotky umístěné na dopravní infrastruktuře. C-ITS systémy tak přispívají ke zvýšení bezpečnosti a informování účastníků silničního provozu.

ŘSD ČR se v rámci projektu C-ROADS zaměřilo na vybavení dopravní infrastruktury, která předává řidiči důležité C-ITS informace do vozidla – jsou to informace v předstihu, např.:

  • práce na vozovce
  • pomalu jedoucí nebo stojící vozidlo na trase
  • varování o místech s překážkou na vozovce
  • varování při nepříznivém počasí
  • varování o pohybu vozidlech HZS
  • dopravní kolony
  • dopravní informace z portálů (proměnné dopravní značky, zařízení pro provozní informace)
  • informace o dojezdových časech
  • informace o mimořádných událostech z dopravního infocentra ŘSD (NDIC) – nehody, počasí, sjízdnost atp.

Efektivní fungování C-ITS je však podmíněno tzv. penetrací, tj. zapojením vybavených vozidel do systému. Do roku 2020 je ale dle odhadů očekáváno v rámci Evropy až 10 milionů vozidel vybavených C-ITS.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústecký kraj: Národní park České Švýcarsko posiluje požární prevenci

22:28 Ústecký kraj: Národní park České Švýcarsko posiluje požární prevenci

Národní park České Švýcarsko v reakci na požár z roku 2022 významně posílil požární prevenci. Realiz…