Ředitelství vodních cest: Zahájili jsme stavbu nových čekacích stání

15.10.2024 19:25 | Tisková zpráva

Ředitelství vodních cest ČR spustilo stavební práce na dalších čekacích stáních pro malá plavidla. Ke konci roku se jich dočká také zdymadlo Hořín na Vltavě. Hořínské plavební komory dnes disponují pouze čekacím stáním pro velké lodě s mohutnými dalbami. Malé rekreační lodě nemají možnost se před komorami při čekání na proplavování bezpečně a pohodlně vyvázat. Stavební práce potrvají tři měsíce a v případě stání v horní vodě tak bude využita podzimní odstávka plavebního kanálu Vraňany-Hořín.

Ředitelství vodních cest: Zahájili jsme stavbu nových čekacích stání
Foto: Ředitelství vodních cest ČR
Popisek: Ředitelství vodních cest ČR

„Hořínské zdymadlo je pro lodě pomyslnou vstupní branou do Vltavy. V minulosti prošlo zásadní úpravou, kdy byl u velké plavební komory v jejím dolním ohlaví instalován zdvižný most zajišťující podjezdnou výšku 7 m. Vysoké lodě tak už nemají problém s proplutím z Labe směrem na Prahu. Malá rekreační plavidla sice bez problémů do komory vpluly i předtím, ale posádky se kvůli absenci možnosti vyvázání v rejdách potýkaly s komplikacemi při čekání na proplavení. To se nyní mění nejen na Hoříně, ale i na dalších vltavských komorách,“  říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR a vyjmenovává: „Loni jsme vybudovali podobná čekací stání ve Vraném nad Vltavou a téměř hotová jsou čekací stání pro rekreační lodě na plavebních komorách Dolánky a Roztoky.“

Stavba čekacích stání na Hoříně je součástí komplexní iniciativy zlepšení podmínek pro rozvíjející se rekreační plavbu na českých vodních cestách. Možnost pohodlného vyvázání při čekání na proplavení má velký vliv i na bezpečnost plavebního provozu.

„Stavba bude mít na provoz na okolních komunikacích minimální vliv, jelikož většina prací bude probíhat z vody. Pohyb po přilehlé stezce pro pěší a cyklisty ovlivní prakticky jen výstavba čekacího stání v dolní vodě, kde se bude stavět v těsné blízkosti cesty. S její uzavírkou se však nepočítá. Omezení plavby v dolní vodě se dotkne části prostoru čekacího stání pro velká plavidla. To bude označeno signálními znaky zákazu vyvazování s výjimkou plavidel zhotovitele,“ říká Daniel Boďa, vedoucí projektu zhotovitele, společnosti Metrostav DIZ s.r.o.

Čekací stání v horní i dolní vodě budou tvořena řadou vždy devíti ocelových daleb, které jsou od sebe vzdáleny 2,5 m. Dalby budou instalovány vždy na vzdálenějších krajích stávajících čekacích stání pro velká plavidla, aby bylo minimalizováno riziko kolize velkých a malých lodí.  Na každé z daleb budou umístěny úvazné prvky pro malá plavidla a vzájemně je propojí ocelová lávka délky 20 m a šířky 1,53 m se zábradlím. Přístup na lávku je pouze z lodí na vodě pomocí 4 žebříků ve vzájemné vzdálenosti 5 m. Čekací stání tak nejsou propojena se břehem a nebudou určena pro nástup a výstup osob na lodě. 

Na obě čekací stání bude umístěno komunikační zařízení pro kontakt s velínem plavební komory a plavební značení.

Stavební náklady ve výši 27, 6 mil. Kč bez DPH financuje Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem je společnost Metrostav DIZ s.r.o.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

22:03 Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

Nalaďte se na adventní čas předvánočním programem pro celou rodinu. Muzeum zemědělské techniky v Čás…