Stabilně největší počet stížností se týká oblasti sociálního zabezpečení. Celkový počet 387 podnětů ve 2. čtvrtletí je prakticky totožný s údajem za první tři měsíce roku. Rozdíly jsou však v problémech, které lidé v oblasti sociálního zabezpečení řeší. Nejpočetnější jsou stále zastoupeny invalidní důchody, ale prakticky o polovinu se snížil počet podnětů ke starobním důchodům (z 39 na 20) a k příspěvku na živobytí (ze 41 na 22). Vzrostl naopak počet podnětů týkajících se příspěvku na péči. Typicky jde o nesouhlas s výsledkem posouzení stupně závislosti na péči či s délkou vyřizování žádosti o příspěvek. Stěžovatelé se na ochránkyni obracejí nejčastěji jménem svých rodičů či prarodičů, ale výjimkou nejsou ani případy, kdy v souvislosti s příspěvkem na péči žádají pomoc rodiče pečující o děti se zdravotním postižením.
Rozdíly v tématech jsou patrné i ve druhé největší oblasti působnosti Stavby a regionální rozvoj (celkem 138 podnětů). Zatímco v prvním čtvrtletí se nejvíce stížností týkalo řízení o odstranění stavby, ve druhém čtvrtletí o více než polovinu vzrostl počet stížností týkajících se umístění stavby (ze 17 na 36 podnětů).
Oproti prvnímu čtvrtletí se mírně snížil počet podnětů z oblasti ochrany práv dětí a v záležitostech cizinců. Vzrostl naopak počet podnětů týkajících se práce a zaměstnanosti a vnitřní správy. Lidé zjišťují možnosti obrany proti skončení pracovního poměru, nesouhlasí se svým vyřazením z evidence uchazečů o zaměstnání na úřadu práce, ale časté jsou i stížnosti lidí, kteří utrpěli pracovní úraz, či nemoc z povolání, a domáhají se renty či odškodnění. V oblasti vnitřní správy lidé potřebují pomoc či poradit v souvislosti s vydáváním rodných listů, podmínkami uzavírání manželství s cizinci, ale ochránkyně se bude zabývat například i problémem duplicitního rodného čísla.
Zajímavé jsou i rozdíly v zastoupení dílčích témat, s nimiž se lidé na ochránkyni obracejí. Zatímco pomoc v souvislosti se skončením pracovního či služebního poměru hledalo u ochránkyně v prvním čtvrtletí 14 osob, ve druhém jen 8. Naopak, v 1. čtvrtletí obdržela ochránkyně 9 podnětů týkajících se poplatku za komunální odpad, zatímco ve druhém čtvrtletí jich bylo dvacet a opakují se stejné situace – lidé nesouhlasí s tím, že musí poplatek platit jako vlastníci i za neobydlený dům, že jsou poplatníky, i když se dlouhodobě zdržují v zahraničí apod.
Další statistické údaje o 2. čtvrtletí najdete zde.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva