Skokové navýšení cen energií je závažný problém, který může v nejhorším scénáři ohrozit provoz městské hromadné dopravy, a to i přesto, že některé dopravní podniky mají nastavené dlouhodobější kontrakty s dobrými cenami. Vzhledem k současné krizi na poli energií je zde riziko toho, že by dodavatelé mohli uzavřené smlouvy vypovědět. „V případě DPMB zvýšení cen energií (nafta, elektřina, plyn) znamená nárůst nákladů v příštím roce o více než 250 miliónů korun. Informovali jsme o této situaci vedení města a očekáváme, jaké zaujme stanovisko. Navrhli jsme tři řešení situace – zvýšení jízdného, snížení přepravního výkonu nebo navýšení kompenzace ze strany města. O těchto variantách bude nyní město, jakožto akcionář DPMB, jednat,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna, Miloš Havránek.
Pro dopravní podniky, které provozují tramvajovou a trolejbusovou dopravu, případně metro, je teď hlavním tématem nákup silové elektřiny a plynu. Většina z nich tuto komoditu nakupuje na burze formou tzv. postupného nákupu. „Dlouhodobě držíme strategii nákupu energií na burze, při nákupu nespekulujeme, proto nás aktuálně zdražení velice citlivě zasáhne. Náklady na pořízení elektřiny a plynu se můžou zvednout až o 100 – 150 milionů Kč,“ vyčíslil Daniel Morys, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava.
Také Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) si s předstihem zajišťuje elektřinu na pražské energetické burze formou průběžných nákupů po menších objemech. „Díky této nákupní politice se nám daří vyrovnávat menší a předvídatelné výkyvy cen elektrické energie na trzích. Nicméně od srpna se trh s elektřinou chová naprosto nepředvídatelně, predikce z večera ráno neplatí, ceny několikrát překonaly historické rekordy. Přestože nákupy realizujeme v průběhu celého roku, skokové zdražení elektřiny ve druhém pololetí se bohužel podepíše do růstů našich nákladů v příštím roce. Za elektřinu budeme příští rok platit o cca 60 % více než letos, při našich objemech to ale znamená o 560 milionů korun navíc. Další negativní dopady představuje růst cen ropy, který může v příštím roce znamenat zvýšení provozních nákladů o další desítky milionů korun,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel DPP, Petr Witowski.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva