Systém správy, diagnostiky a dohlédací činnosti na železničních mostech SŽDC je přísnými vnitřními předpisy nastaven bezpečně a poskytuje dostatečnou jistotu před neočekávaným rozvojem poruch mostů s fatálními následky.
Nad rámec těchto povinností, částečně i jako reakci na zmíněné problémy mostů s předpjatými nosnými konstrukcemi v zahraničí i tuzemsku, realizuje SŽDC ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a Státním fondem dopravní infrastruktury speciální program, jehož cílem je podrobit všechny mosty s tímto typem nosné konstrukce nadstandardnímu rozsahu kontrolních prohlídek a revizí.
„Jedná se pouze o preventivní opatření. Žádný most v naší správě není v takovém stavu, který by mohl znamenat ohrožení bezpečnosti železniční dopravy,“ vysvětluje generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
U vybraných mostů se provede detailní diagnostika a konečně i statické posouzení. Zjištěné závady a poruchy se zaznamenávají a vedle statického posouzení budou definovány i příčiny těchto poruch a především návrhy na nezbytné stavební zásahy či opatření.
Na základě provedených inspekcí všech 167 mostů s předpjatými nosnými konstrukcemi bylo určeno 63 pro podrobnější diagnostiku a statické posouzení. Aktuálně probíhají v působnosti oblastních ředitelství SŽDC jednotlivá zadávací řízení veřejných zakázek první etapy, která zahrnuje 36 mostů, předpokládaná souhrnná hodnota zakázek činí 15 milionů Kč. Předběžné výsledky diagnostiky budou k dispozici koncem letošního roku, závěrečné zprávy včetně statických posudků budou předloženy nejpozději 30. června příštího roku. Zbývajících 27 mostů přijde na řadu v rámci druhé etapy, která bude realizována následně; souhrnné náklady dosáhnou 12 milionů Kč.
V zadávacích řízeních se očekává účast renomovaných subjektů v oboru splňujících požadavky na odbornou způsobilost a kvalifikaci dodavatelů.
SŽDC předpokládá, že program pro mosty s předpjatými nosnými konstrukcemi potvrdí jejich technické a provozní parametry a vyloučí vznik případných kritických závad a poruch.
Příklady mostů s nosnými konstrukcemi z předpjatého betonu, které budou podrobně diagnostikovány a staticky posouzeny:
km |
trať |
kraj |
délka mostu (m) |
rok stavby |
poznámka |
163,119 |
Znojmo – Jihlava |
Vysočina |
19,4 |
1963 |
Hvězdoňovice, silnice |
1,575 |
Praha-Libeň – Praha-Holešovice |
Hl. m. Praha |
43,5 |
1969 |
Praha, ul. Primátorská (Balabenka) |
3,346 |
Praha-Libeň – Praha-Holešovice |
Hl. m. Praha |
425,45 |
1967 |
Praha-Holešovice |
2,227 |
Nymburk – Poříčany |
Středočeský |
93,1 |
1981 |
Třebestovice, |
10,037 |
Ústí nad Labem – Most |
Ústecký |
599,9 |
1981 |
estakáda Chabařovice |
28,440 |
Ústí nad Labem – Most |
Ústecký |
49,9 |
1966 |
Želénky, silnice Duchcov – Želénky |
31,446 |
Ústí nad Labem – Most |
Ústecký |
40,4 |
1968 |
Ledvice, silnice |
63,727 |
Most – Chomutov |
Ústecký |
76,73 |
1968 |
Chomutov |
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva