Doporučení studie proveditelnosti zavést v České republice GSM-R bylo přijato v závěru roku 2000. Prioritním úkolem, vyplývajícím z přijatých mezinárodních závazků, se stala realizace pilotního projektu GSM-R v úseku Děčín – Praha – Kolín. Kontrakt byl uzavřen v květnu 2004, stavba byla bezprostředně poté zahájena a ukončena v červnu 2005. Ověřovací provoz byl zahájen 9. 1. 2006.
Provedené vyhodnocení pilotní realizace poskytlo základní technické a ekonomické údaje a parametry pro následující výstavbu a klíčová koncepční rozhodnutí, především pro možnost vývoje a odzkoušení jednotlivých národních aplikací v rámci systému GSM-R. Tento postup umožnil postupné zadávání dalších staveb GSM-R na vybraných tratích železniční sítě SŽDC již formou rutinních projektů.
Ke konci minulého roku tak bylo v ČR systémem GSM-R vybaveno na 1 660 kilometrů tratí, k šíření signálu sloužilo celkem 331 základnových stanic (BTS). Síť GSM-R má dvě ústředny (MSC) umístěné v Praze a Přerově, které jsou v rámci jednotlivých staveb doplňovány tak, aby byly schopny zajistit provoz nově vybavených tratí a současně se vzájemně zálohovat. Souběžně s výstavbou traťové části probíhá i intenzivní vybavování vozidel palubní části GSM-R.
Aktuálně se GSM-R zavádí v úseku Ústí nad Orlicí – Lichkov, hotovo má být v září příštího roku. K tendru pak SŽDC připravuje úseky České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště a Plzeň – České Budějovice, dokončení těchto staveb se předpokládá na přelomu let 2018 a 2019. Kromě toho se dále zpracovává přípravná dokumentace pro traťový úsek Votice – České Budějovice. Zde však bude záviset na modernizaci zbývajících částí 4. koridoru, a to Sudoměřice u Tábora – Votice, Soběslav – Doubí a Dynín – Nemanice, jelikož realizace GSM-R bude možná až po dokončení těchto staveb.
Aktuálním cílem SŽDC je dokončit pokrytí tratí transevropské dopravní sítě a následně všech celostátních drah k zajištění interoperability, které je však podmíněno realizací dalších investičních záměrů, zejména rozšiřováním přenosových cest včetně pokládky optických kabelů. Zvláštní pozornost bude věnována rozvoji sítě GSM-R na přeshraničních a příhraničních úsecích pro zajištění interoperabilní rádiové komunikace s vozidly cizích železničních dopravců zajíždějících na naše území.
Realizovaná stavba |
Počet BTS |
Počet km |
Dokončeno |
Děčín st. hr. – Praha – Č. Třebová – Břeclav st. hr. (SR + A) |
104 |
528 |
09/2009 |
Břeclav st. hr. (SR + A) – Petrovice u Karviné st. hr. |
31 |
258 |
09/2010 |
Česká Třebová – Přerov, Opava východ – Jablunkov |
40 |
230 |
06/2013 |
Děčín východ – Nymburk – Kolín |
23 |
162 |
11/2013 |
Uzel Praha |
36 |
50 |
2016 |
Kolín – Havlíčkův Brod – Křižanov – Brno |
43 |
202 |
2016 |
Benešov u Prahy – Votice |
6 |
16 |
2016 |
Znojmo – Šatov st. hr. |
2 |
12 |
2016 |
Beroun – Plzeň – Cheb – Vojtanov st. hr. |
46 |
202 |
10/2016 |
Celkem GSM-R CZ |
331 |
1 660 |
31. 12. 2016 |
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva