SŽDC a veřejné zakázky

10.09.2012 10:46 | Zprávy

Státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je mimo jiné investorem modernizace železniční sítě České republiky. Jako zadavatel investičních veřejných zakázek se samozřejmě řídí platnou právní úpravou ČR, zejména zákonem o veřejných zakázkách. Ten jasně určuje pravidla zadávání od zahájení zakázky až po podepsání smlouvy o dílo. Tento proces je důkladně posuzován a kontrolován vnitřními i vnějšími kontrolními mechanizmy.

SŽDC a veřejné zakázky
Foto: red
Popisek: Tiskový mluvčí SŽDC Pavel Halla

Patrně nejsledovanější veřejnou zakázkou v oblasti železniční dopravní infrastruktury je investiční akce s názvem „Modernizace trati Rokycany - Plzeň". Jedná se o součást III. tranzitního železničního koridoru, kde je pro zvýšení rychlosti a kapacity trati navrženo řešení části trati ve zcela nové, téměř přímé stopě. To s sebou už při počátku projektování nové trati přineslo nutnost vést její část (cca 4 km) v tunelu pod členitým terénem. Tento požadavek samozřejmě zvyšuje stavební, a tím i finanční nároky na realizaci, ale pokud jsme EU vázáni vybudovat rychlé transevropské železniční spojení mezi Německem a Prahou, je tato varianta nejvhodnější.

Po schválení projektu stavby (2005) a majetkoprávním vypořádání posledních pozemků potřebných pro přeložku trati (2011) mohla být po téměř deseti letech příprav vypsána veřejná zakázka s předpokládanými náklady cca 7,5 mld. Kč.

Již v samotném procesu zpracování zadávací dokumentace jakož i v procesu vlastního zadávacího řízení je SŽDC jako sektorový zadavatel, který pro tuto investiční akci využívá prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), omezen přísnými pravidly, stanovenými smlouvou uzavřenou se SFDI. Ve smlouvě jsou stanoveny přísné sankce za porušení rozpočtové kázně v důsledku porušení pravidel daných zákonem o veřejných zakázkách. Při závažném porušení těchto zásad hrozí SŽDC sankce až ve výši čerpané dotace na realizaci veřejné zakázky. Již tato smlouva je dostatečnou zárukou, že zadávání veřejných zakázek SŽDC bude probíhat v souladu s platnou právní úpravou.

Zákon o veřejných zakázkách ukládá zadavatelům veřejných zakázek povinnost uveřejnit informace o průběhu zadávacího řízení. Za tím účelem je zřízen Informační systém veřejných zakázek (ISVZ). Každý má právo si zde vyhledat základní údaje o veřejných zakázkách bez ohledu na to, zda se jedná o zakázky již zadané, nebo o zakázky, u nichž zadávací řízení teprve probíhá. Jde tak o jeden z prostředků pro zajištění transparentnosti zadávání veřejných zakázek a pro zachování zásady rovného zacházení, což jsou principy, které SŽDC důsledně naplňuje.

Zakázka „Modernizace trati Rokycany – Plzeň“ byla otevřena všem

Do soutěže SŽDC se mohou přihlásit uchazeči z České republiky a zemí Evropské unie, kteří splní kvalifikační předpoklady a jiné požadavky zadavatele na plnění veřejné zakázky, specifikované v zadávací dokumentaci. SŽDC musí u takto rozsáhlé a na provádění jednotlivých činností specifické zakázky stanovit takové kvalifikační předpoklady, které budou představovat určitý stupeň jistoty, že při jejich naplnění bude vybraný dodavatel schopen předmět veřejné zakázky v celém rozsahu a požadované kvalitě realizovat. V žádném případě však kvalifikační předpoklady nejsou formulovány tak, aby je mohl naplnit pouze konkrétní uchazeč o veřejnou zakázku či úzký okruh uchazečů. SŽDC usiluje o stanovení podmínek soutěže tak, aby umožňovaly rozšíření možného počtu uchazečů s cílem dosáhnout v konečné fázi zadávacího řízení co nejnižší nabídkové ceny za realizaci zakázky.

Specifikace kvalifikačních požadavků byla tvořena na základě rozsahu a technické náročnosti jak celé investiční akce, tak významných stavebních objektů (zejména tunel a most přes řeku Úslavu).

Jejich nastavení bylo neustále konzultováno s Ministerstvem dopravy a nezávislými odborníky na zákon o veřejných zakázkách.

Termín otevírání obálek je stanoven v ISVZ. V případě zakázky „Modernizace trati Rokycany - Plzeň" byla lhůta pro podání nabídek stanovena v době jejího zahájení v délce 3,5 měsíce, tj. ve lhůtě zdaleka přesahující minimální zákonný limit. V průběhu zadávacího řízení byla lhůta ještě prodlužována s ohledem na poskytnutí dodatečné doby potřebné za účelem zpracování kvalitní nabídky, včetně podání připuštěného variantního řešení technologie ražby a výstavby definitivního ostění tunelu oproti řešení navrženému v projektu stavby. Možnost nabídnout variantní řešení byla v případě „Modernizace trati Rokycany – Plzeň od začátku nabídnuta všem uchazečům.

U SŽDC je pro všechny zakázky vždy jmenována hodnotící komise. Ustanovuje ji svým rozhodnutím generální ředitel SŽDC. Komisi v případě zakázky „Modernizace trati Rokycany - Plzeň" tvoří devět členů, přičemž 5 členů tvoří zástupci Ministerstva dopravy. V souladu s Usnesením vlády ČR č. 158 musí být všichni členové hodnotící komise držiteli platného osvědčení fyzické osoby nejméně pro stupeň utajení Důvěrné. Minimálně třetina členů hodnotící komise má vždy příslušnou odbornost ve vztahu k zakázce. Členové komise nesmí být jakkoli podjati k uchazečům o veřejnou zakázku, což stvrzují čestným prohlášením.

Při otevírání obálek s nabídkami komise sděluje přítomným uchazečům mj. jména uchazečů a informace o nabídkových cenách a informace o údajích z nabídek odpovídající číselně vyjádřitelným dílčím hodnotícím kritériím. Pokud nabídka nesplňuje požadavky podle zákona, komise nabídku vyřadí a zadavatel svým rozhodnutím uchazeče ze zadávacího řízení vyloučí a tato skutečnost je mu bezodkladně oznámena.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Každý uchazeč či zájemce o zakázku má právo podat v souladu a ve lhůtách stanovených zákonem námitky proti některému z úkonů zadavatele, a pokud zadavatel jeho námitkám nevyhoví, je uchazeč oprávněn podat návrh na přezkoumání postupu zadavatele k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Řízení o přezkoumání úkonů zadavatele může být Úřadem zahájeno i z moci úřední.

Vítězná cena a problematika tzv. víceprací

I u takto rozsáhlé zakázky platí přísná pravidla ohledně rizika vzniku tzv. víceprací. Toto riziko je ošetřeno již v návrhu smlouvy o dílo, která je součástí zadávací dokumentace:

„Zhotovitel tímto prohlašuje, že se seznámil se všemi technickými podmínkami plnění předmětu této smlouvy, včetně projektu stavby, že se detailně seznámil s terénem a lokalitou, kde budou stavební práce prováděny, a že jím uváděnou cenu za splnění celého předmětu plnění této smlouvy tak, jak je v ní definován, považuje za cenu konečnou a nepřekročitelnou. Zhotovitel zároveň prohlašuje, že odpovídá za překážky a vady způsobené neočekávanými a nepředvídatelnými okolnostmi, které vzhledem ke skutečnostem deklarovaným v předchozí větě předvídat měl a mohl.“

V případě skutečně nepředvídatelných víceprací musí být tyto dodatečné stavební práce zadány v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, který pro tyto případy stanoví velmi přísné podmínky, tzn. že jejich potřeba musí vzniknout v důsledku objektivně nepředvídaných okolností a tyto dodatečné stavební práce jsou zcela nezbytné pro provedení původních stavebních prací.

Maximální využití prostředků OPD

Aktuálně nejdůležitějším úkolem SŽDC v oblasti investic je maximální využití finančních prostředků alokovaných v rámci Operačního programu Doprava (OPD) z Fondu soudržnosti Evropské unie. Z tohoto titulu je nutné řádně zahájit co nejvíce potřebných a připravených investičních akcí, spolufinancovaných v rámci OPD, kde je základní podmínkou dokončení stavby do srpna roku 2015. Jejich realizací Česká republika získá miliardy korun v podobě evropských dotací. Výsledky soutěží mohou přinést úspory nákladů na realizaci jednotlivých staveb oproti předpokládané ceně zadavatele.

Cesta veřejné zakázky

Na začátku každého významného projektu stojí rozsáhlá příprava, zahájená zpracováním územně-technických studií, studií proveditelnosti a dále investičního záměru, přípravné dokumentace a projektu stavby. Již ve fázi studie proveditelnosti vstupuje Ministerstvo dopravy do procesu připomínkování, schvalování a kontroly zvoleného řešení dané investice. Investiční záměr je podle platné Směrnice MD schvalován Centrální komisí, složenou ze zástupců řady specializovaných odborů MD a zástupce SFDI. U staveb, u nichž se předpokládá spolufinancování z prostředků EU, jsou studie proveditelnosti projednávány a schvalovány poradenskou organizací JASPERS, založenou Evropskou investiční bankou (EIB).

Každý projekt spolufinancovaný z veřejných zdrojů je každoročně schvalován Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR v rozpočtu na následující rok spolu se střednědobým výhledem na následující 3 roky. Schválený rozpočet je vždy na začátku roku zajištěn uzavřením Smlouvy č. 93 o poskytnutí finančních prostředků z rozpočtu SFDI na daný rok. U spolufinancovaných staveb OPD se vydává Schvalovací protokol OPD, na základě kterého je poté uzavřena Rámcová smlouva o spolufinancování projektu se SFDI.

V souladu s Usnesením vlády ČR č. 158 jí musí být před zahájením zadávacího řízení předloženy k projednání Základní parametry zadávacích podmínek u všech zakázek s předpokládanou hodnotou větší než 300 mil. Kč bez DPH. Dále musí být předložena na Ministerstvo dopravy k projednání v centrální investiční komisi dokumentace pro zadávací řízení, ke které Ministerstvo dopravy i SFDI vyjadřují své připomínky.

Po celou dobu tak platí princip neustálého vnějšího odborného dohledu a kontroly účelného vynakládání veřejných prostředků.


 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Martin Exner byl položen dotaz

Zase to EURO

Žijete vůbec v realitě? Nemyslíte, že je teď přijetí Eura tak důležité? Důležitější než třeba to, jak špatně si vede naše ekonomika a jak mizerné jsou u nás mzdy? Že řada lidí žije od výplaty k výplatě a nemá šanci si něco našetřit? Jestli vám tak vadí poplatky bankách, když platíte v cizině kartou,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Letiště Praha: Sedm nových linek dopravce easyJet

20:11 Letiště Praha: Sedm nových linek dopravce easyJet

Úplně nové linky do Birminghamu, Glasgow, Nantes, Nice, Palmy a Alicante. Zahájeno bylo také spojení…