Test se zaměřil na šest služeb v souběžně probíhajících jízdách, které umožňují srovnání při totožné dopravní situaci a poptávce. Testovaly se služby Uber POP, Bolt (Taxify), Liftago, AAA Taxi Praha, Profi Taxi a Nejlevnější taxi. Celkem se uskutečnily jízdy na čtyřech trasách, a to jak v době odpolední dopravní špičky, tak v době nárůstu poptávky po dopravní službě taxi v noční době po ukončení provozu metra.
Vedle srovnání ceny a rychlosti dojezdu na požadované místo testy zkoumaly i další kvalitativní parametry služby. Dopravní platformy Uber a Bolt (Taxify) vyšly jako jediné bezproblémové z testů kvality vozů a chování řidičů. Kvalitnější výsledky řidičů dopravních platforem mohou být mimo jiné způsobeny „samočisticím mechanismem“ v podobě uživatelského hodnocení výkonu. Závažnější nedostatky v chování řidiče nastaly na dvou jízdách s řidiči klasické taxislužby. Na jedné jízdě s Profi taxi jsme zaznamenali nevhodné a hrubě obtěžující poznámky řidiče směřované k testující pasažérce, platící zákaznici jeho přepravní služby. Na jedné jízdě s AAA Taxi Praha směřovaly vulgární poznámky řidiče na adresu ostatních účastníků dopravy a docházelo k pro platícího pasažéra nepříjemnému překračování maximální povolené rychlosti. U taxi s taxametrem řidiči většinou účtenku vydají jen na výslovnou žádost pasažéra.
„Klasické taxislužby a dopravní platformy dokáží fungovat vedle sebe a zvýšená konkurence na trhu individuální přepravy je v Praze ku prospěchu spotřebitele. Od nástupu platforem nadále zůstává cena nižší, aniž by to bylo na úkor rychlosti přistavení vozu či kvalitativních parametrů. Tlak na kvalitu je mimo jiné ovlivněn i zákaznickým hodnocením řidičů, které se prosadilo jako velmi užitečný nástroj k zajištění standardu služeb individuální dopravy. Dochází také k postupnému strukturování trhu. Například některé klasické taxislužby dokáží nastavením nízké ceny za ujetý kilometr v nočních hodinách cenově konkurovat jinak levnějším dopravním platformám, byť je to za cenu mnohem delšího čekání na přistavení vozu,“ popsal Kryštof Kruliš, předseda správní rady Spotřebitelského fóra.
Celá studie je ke stažení ZDE.
Spotřebitelské fórum, z.ú. je otevřená nezisková platforma pro komunikaci mezi občany, občanskými sdruženími, firmami a státem. Propojujeme spotřebitelské organizace a firmy působící na domácím trhu s cílem hájit zájmy českých spotřebitelů zejména v oblastech, jako je maloobchod, sdílená ekonomika, e-commerce, realitní trh nebo finanční služby.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva