Správa železnic: Česká železnice přechází na systém ETCS

16.08.2024 7:23 | Tisková zpráva

V české železniční síti přibývá vlaků, které jezdí pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS. Od začátku srpna jej využívají dopravci, kteří splňují požadované podmínky, a to na tratích, kde bude zaveden výhradní provoz ETCS od ledna příštího roku. Prezentace jednotlivých funkcí systému pro novináře se dnes uskutečnila na zkušebním železničním okruhu ve Velimi.

Správa železnic: Česká železnice přechází na systém ETCS
Foto: Správa železnic
Popisek: Správa železnic

Od 1. srpna mají dopravci povinnost jezdit pod ETCS na tratích, které jsou už tímto systémem vybaveny, pokud využívají vozidlo vybavené příslušnou palubní jednotkou a řídí je patřičně proškolený strojvedoucí. Tato skutečnost se projevila už v prvním srpnovém týdnu, kdy pod dohledem ETCS jelo celkem 4480 vlaků. Ve srovnání s prvním týdnem v červenci to představuje navýšení o 961 vlaků.

graf

K plánovanému zavedení výhradního provozu pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače dojde postupně během čtyř týdnů v lednu příštího roku. Celkem se bude využívat na 622 kilometrech nejvýznamnějších tratí v Česku. Spouštění výhradního provozu ETCS:

  • Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov (od 1. 1. 2025)
  • Břeclav – Bohumín (od 8. 1. 2025) 
  • Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav (od 15. 1. 2025) 
  • Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová (od 22. 1. 2025)

Pod dohledem ETCS budou jezdit stovky vozidel, proškolit se musí více než 1000 strojvedoucích. Znalosti systému budou potřebné také u 500 dispečerů z centrálních pracovišť v Praze a Přerově a u pohotovostních výpravčích, kteří budou připraveni řídit provoz přímo ve stanicích.

Po spuštění výhradního provozu ETCS na hlavních tratích v lednu příštího roku pojede měsíčně pod dohledem evropského zabezpečovače 50 000 vlaků. Z pohledu najetých kilometrů a odvezených tun zboží to bude představovat 42 % všech provozních výkonů na celé síti Správy železnic.

K ověřování správné funkce ETCS a identifikaci případných problémů se od začátku roku uskutečnilo sedm zátěžových zkoušek, během kterých se provedlo celkem 796 jízd vozidel pod dohledem evropského zabezpečovače. Ten správně zafungoval v 97,36 % jízd. To znamená, že k rozpadu spojení a následnému automatickému brzdění vlaku došlo v průměru jen u 3 ze 100 vlaků.

Poslední zkouška proběhla od 27. do 29. července v úseku Praha-Běchovice – Kolín – Pardubice. Zahrnovala celkem 160 jízd vozidel, a to se 100% dostupností ETCS. Systém tak fungoval správně ve všech případech.

Výhradní provoz ETCS byl jako první zaveden 1. ledna loňského roku na zmodernizované trati z Olomouce do Uničova. Měsíčně po ní projede 2000 vlaků, aktuální průměrná dostupnost ETCS dosahuje 99,5 % jízd.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

změna kurzu

Dobrý den, chápu vás dobře, že vy nemáte problém s tím, když ODS ústy jejího předsedy dává nereálné sliby? V čem se ale pak lišíte od populistů, kterých je v parlamentu dost? Co se stalo s kdysi pragmatickou stranou, která hájila zájmy živnostníků a byla i racionální a často oprávněně kritická k EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ASO: Bezvýhradně podporujeme vyhlášení protestních akcí

16:13 ASO: Bezvýhradně podporujeme vyhlášení protestních akcí

Protest proti zařazení do novely zákoníku práce rozvázání pracovního poměru bez udání důvodu