Nad hlavou jen šedé mraky a ticho, které slyší jen piloti. Výškoměr pomalu dotikává k magickému číslu. 8 651 metrů. A pak, o dva měsíce později – nový rekord: 9 140 metrů. Psal se rok 1925 a Československo mělo svého leteckého šampiona – Josefa Nováka, šéfpilota společnosti Aero.
V kokpitu stroje, který dnes známe jako první sériově vyráběnou československou stíhačku, posunul hranice možného. Letoun nesl označení Aero A-18, ale všichni mu říkali familiárně Špaček. Možná kvůli jeho kompaktní stavbě a svižnému letu. Ale rozhodně to nebyl žádný vrabčák.
„Odkaz Aero A-18 a Josefa Nováka přetrvává dodnes a připomíná průkopnického ducha, který stále provází české letectví,“ připomíná prezident společnosti Aero Vodochody, Viktor Sotona. „Historie Aero je plná momentů, kdy jsme posouvali hranice. Josef Novák a letoun Aero A-18 jsou nedílnou součástí tohoto dědictví, které dnes ožívá v podobě našeho letounu L-39 Skyfox.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný