Správa železnic: Střídavý proud bude pohánět vlaky na koridoru od Břeclavi až k Přerovu

14.07.2022 18:47 | Tisková zpráva

Mezi Otrokovicemi a Říkovicemi bude po 12 dnech zapnuto trakční vedení, vlaky na této části druhého koridoru od 15. července opět potáhnou elektrické lokomotivy.

Správa železnic: Střídavý proud bude pohánět vlaky na koridoru od Břeclavi až k Přerovu
Foto: Správa železnic
Popisek: Správa železnic

Místo stejnosměrného proudu je však již bude pohánět výhodnější střídavý o napětí 25 kV. Správa železnic tak dokončí postupné přepojování trakčního napájení v úseku Nedakonice – Říkovice a pilotní projekt konverze napájecích soustav na tuzemských tratích pokročí do finální fáze zkušebního provozu.

Síť elektrifikovaných tratí u nás zatím využívá stejnosměrnou soustavu 3 kV v severní části republiky a střídavou soustavu 25 kV, 50 Hz v části jižní. Cílem Správy železnic je napájení pro elektrické vlaky sjednotit. Přechod na střídavou soustavu přinese výkonnější napájení hnacích vozidel s nižšími ztrátami, úspory energie a kompatibilitu s vysokorychlostním tratěmi. Znamená také levnější elektrizaci dalších konvenčních tratí.

Stavební práce na posunutí styku napěťových soustav o zhruba 43 kilometrů severně k Přerovu začaly takřka na den přesně před dvěma lety a probíhaly téměř celou dobu za plného provozu na trati. V Otrokovicích a Říkovicích byly vybudovány trakční napájecí stanice, jejichž srdcem jsou statické frekvenční měniče vyrobené ve Švýcarsku společností Hitachi Energy. Technologie umožní symetrický odběr elektřiny ze sítě, ale například i snadné vracení energie rekuperované při provozu lokomotiv zpátky do distribuční soustavy. Pro takovýto systém trakčního napájení byla použita poprvé v Evropě.

Kvůli rozdílným technickým parametrům musely v celém úseku koridoru projít úpravou soustavy izolátorů, samotné trakční vedení, ale i zabezpečovací zařízení trati. Úpravy se dotkly také osmi stanic. Vlastní přepojování napájecích soustav vyžadující dílčí výluky probíhalo od poloviny června. Součástí stavby byla rovněž příprava napájení tratí do Vizovic či Luhačovic a Bylnice. Celkové náklady činí přibližně 2,3 miliardy korun. Dokumentace pro stavební řízení a realizace stavby jsou spolufinancovány Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava.

Postupné přepínání trakčního napájení bude v následujících letech probíhat ve směrech od Přerova a od Děčína. Souběžně Správa železnic řeší samostatné projekty vybraných traťových úseků, například od státní hranice se Slovenskem do Vsetína. Konverze napájení je také součástí připravované modernizace trati Praha-Radotín – Beroun.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Nina Nováková byl položen dotaz

Můžete zaručit, že návrh na výpověď bez důvodu za žádnou cenu nepodpoříte?

Vždyť je vůči pracujícím lidem úplně asociální. A hlavně nemyslíte, že je třeba spíš řešit, proč když tvrdě pracujeme, tak většina z nás sotva vyjde s platem? Že máme tak nízkou životní úroveň, že vlastní bydlení je už luxus?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MPO představilo první certifikovaný cirkulární audit pro české firmy

10:34 MPO představilo první certifikovaný cirkulární audit pro české firmy

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) dnes v rámci semináře Cirkulární audit představilo dvě nově ce…