Zatímco před dvěma lety ubylo 37 a loni 52 přejezdů, letos tempo dále zrychlilo. Ze 7 734 na začátku roku 2022 se počet přejezdů na tratích Správy železnic snížil již o 69. Projevuje se tak zjednodušení celého procesu rušení železničních přejezdů díky novelizované legislativě účinné od roku 2021. Ta usnadňuje řešení v případech, kdy se cesta přes jiný přejezd s minimálně stejným stupněm zabezpečení neprodlouží o více než pět kilometrů. Po individuálním posouzení a dohodě se samosprávami a dalšími dotčenými subjekty jsou rušeny především málo využívané přejezdy na polních a lesních cestách, kde Správa železnic často řeší také náhradní přístup k dotčeným pozemkům. Jde ale i o přejezdy naopak s vysokou intenzitou dopravy, které jsou nahrazovány mimoúrovňovým křížením.
Z letos dosud zrušených přejezdů šlo v 34 případech o úrovňová křížení zabezpečená výstražným křížem, dalších 22 bylo osazeno mechanickým přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Zanikly ale i přejezdy s výstražnými světly či závorami, často v souvislosti s modernizací tratí. Například díky přeložkám v rámci modernizace 4. železničního koridoru.
Plné dvě desítky zaniklých přejezdů se nacházely na území Středočeského kraje, po deseti ubylo v kraji Jihočeském a také Moravskoslezském. Naopak v Plzeňském kraji nebo například na Vysočině bylo letos zatím zrušeno pouze po jednom přejezdu. V drtivé většině zanikla křížení dráhy s místními a účelovými komunikacemi, pouze osm přejezdů se nacházelo na silnicích vyšších tříd. Obdobným tempem jako letos by mělo rušení přejezdů pokračovat i v následujícím roce.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva