Na základě závěrů posudků na nejvhodnější variantu tunelové trasy pod pražskými Střešovicemi, které vypracovali tým Ruhrské univerzity v Bochumi, zástupci České geologické služby a specialista na vibrace Milan Brož, se rozhodla pokračovat v přípravě jižní varianty tunelu mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Dnes s tímto záměrem a výsledky odborných posudků seznámila také zastupitele Městské části Praha 6. Zastupitelstvo svým usnesením vyjádřilo podporu realizaci této varianty.
České a zahraniční expertní týmy zkoumaly celkem čtyři varianty vedení trati: rozšíření a zahloubení trati ve stávající stopě a tři trasy tunelu vedeného pod Střešovicemi a raženého pomocí metody TBM, tedy za použití zeminových razicích štítů. Odborné posudky se shodují v tom, že nejvhodnější variantou je tzv. varianta Jih, která vede pod Ústřední vojenskou nemocnicí, Kostelem sv. Norberta a ulicí Pod Hradbami.
„Správa železnic věnovala volbě trasy velké úsilí. Chtěli jsme si být zcela jistí, že jsme udělali vše potřebné pro to, abychom mohli s čistým svědomím vybrat tu nejlepší možnost. Proto je pro nás velmi důležité, že největší česká odborná autorita a největší evropská odborná autorita vydaly stejné doporučení,“ říká ředitel Stavební správy západ Petr Hofhanzl. Praha je tak opět o kus blíže tomu, zařadit se mezi desítky evropských měst, která už svou moderní železnici na letiště mají.
„Posudky Ruhrské univerzity a České geologické služby jsou důležité nejen pro trať, ale také pro obyvatele Střešovic. Kromě jasného doporučení tzv. jižní varianty totiž potvrzují, že trať nebude mít žádný negativní vliv na obyvatele Střešovic nebo na budovy stojící v blízkosti tunelu,“ doplňuje náměstek ředitele Stavební správy západ Jakub Bazgier. V oblastech, kde bude tunel blíže povrchu, se nachází měkká zemina, která pohlcuje vibrace. Části, které povedou skalním masivem, jsou zase dostatečně hluboko, takže vibrace ze stavby ani provozu se k povrchu nedostanou. Kromě obecného vlivu na budovy v blízkosti nového tunelu se experti z Ruhrské univerzity speciálně zabývali také dopadem na řadu konkrétních významných budov. Šlo například o Fyzikální ústav Akademie věd ČR, Teplárnu Veleslavín, Vozovnu Střešovice či Ústřední vojenskou nemocnici. Z posudku přitom vyplynulo, že stavba tunelu nebude mít na tyto objekty žádný negativní vliv.
Nová trať výrazně zlepší život všech obyvatel Prahy 6, ale nejen jich. Bude totiž zároveň rychlou a pohodlnou alternativou pro obyvatele Kladna, kteří do metropole každodenně dojíždějí za prací autem právě přes Prahu 6. Na trase původního železničního spojení vznikne po dokončení nové trati tzv. Zelená radiála, odpočinková zóna s cyklostezkami, promenádou a sportovními prvky.
Nový tunel pod Střešovicemi na trati mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín bude součástí projektu modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla, což je jeden z nejrozsáhlejších připravovaných infrastrukturních projektů v ČR. Jeho cílem je napojit Letiště Václava Havla na železnici a modernizovat stávající jednokolejnou trať mezi Prahou a Kladnem, největší středočeskou aglomerací s nejvyšším počtem dojíždějících.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva