Správa železnic se připojí ke krajským digitálním technickým mapám

01.01.2023 19:30 | Tisková zpráva

Správa železnic začala vytvářet Digitální technickou mapu železnic (DTMŽ) a připojila se tím k realizaci Digitální technické mapy České republiky – DTM ČR.

Správa železnic se připojí ke krajským digitálním technickým mapám
Foto: Správa železnic
Popisek: Správa železnic

Společně s jednotlivými kraji, Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a pod vedením Českého úřadu zeměměřického a katastrálního (ČÚZK) vzniká ojedinělé dílo, které se stane nedílnou součástí digitalizace agend stavebních řízení a územního plánování a napomůže i k zavádění vysokorychlostního internetu do všech koutů naší republiky.

Podle generálního ředitele Jiřího Svobody vnímá Správa železnic tuto aktivitu jako nezbytnou součást digitalizace veřejné správy, věnuje jí prioritní pozornost s cílem vybudovat a spravovat novou agendu, jejímž prostřednictvím bude s veřejnou správou sdílet informace o železniční infrastruktuře. Samotný vznik DTM ČR propojením DTM jednotlivých krajů, DTMŽ a DTM ŘSD, vše prostřednictvím Digitální mapy veřejné správy (DMVS) vedené ČÚZK, je pro její účastníky náročný úkol z hlediska technického, organizačního i finančního. Navíc prověří schopnosti vzájemné koordinace většího počtu subjektů jak na samotném vzniku, tak na nastavení dlouhodobé udržitelné spolupráce.

„V současnosti vznikající první generaci DTM ČR zastřešuje Koordinační rada správců DMVS a digitálních technických map zřízená Radou vlády pro informační společnost a vedená místopředsedou ČÚZK. Prostřednictvím delegovaných zástupců Správy železnic v ní uplatňujeme naše zkušenosti, požadavky i vize,“ uvádí Jiří Svoboda.

Digitální technická mapa železnic se primárně buduje pro potřeby Správy železnic. Přináší novou kvalitu do stávajícího popisu železniční sítě. Za celou železniční síť se sjednotí, doplní a zpřístupní dosud roztříštěná, neúplná nebo vícenásobná data. Díky tomu bude vyhovovat čím dál vyšším nárokům například pro vlakové zabezpečovače. V praxi tato data najdou široké uplatnění, a to i jako garantovaný podklad pro projektanty. Ze současných 5800 km kolejí, které již jsou v kvalitě umožňující robotizované práce při stavbě a údržbě, se předpokládá síťové pokrytí v rozsahu přibližně 15 500 km kolejí. Účelně pořizovanými daty se tak uspokojí maximum požadavků, které budou sdíleny v rámci všech souvisejících agend.

Digitální technická mapa železnic, vedle už zmíněného rozsahu kolejí, zahrnuje také 40 000 km sítí a pokrývá 21 000 ha území, ve kterém Správa železnic spravuje pro kraje základní prostorovou situaci. V průběhu roku 2022 byli vybráni zhotovitelé, kteří intenzivně realizují zakázky jak na data o infrastruktuře, tak na příslušný informační systém. Informační systém se buduje tak, aby v souladu se všemi informačními systémy DTM krajů, ŘSD a ČÚZK plnil svou roli v DTM ČR a do roku 2025 i všechny potřeby Správy železnic. Organizačně a odborně se na realizaci DTMŽ významně podílí vlastní železniční geodeti Správy železnic, neboť tato oblast má ve státní organizaci dlouhou tradici a je zárukou úspěšného vybudování a provozu DTMŽ.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Co říkáte na to, s čím aktuálně vláda přichází?

Dobrý den, i když jste byla myslím zvolena za vládní strany, teď si nejsem jistý za kterou, přesto si myslím, že jste objektivní. Zajímal by mě tak váš názor jednak na to, že chce vláda trestat jakousi činnost pro cizí moc, upřímně nechápu ani co přesně je tím myšleno? A pak, že chce zbavit dvojího ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž u Letovic

22:31 Lesy ČR postavily nádrž u Letovic

Novou vodní nádrž postavily Lesy České republiky za bezmála čtyři miliony korun u Letovic v Jihomora…