Koncepci Správy železnic odsouhlasila začátkem letošního října pracovní komise Ministerstva dopravy pro zvýšení bezpečnosti železniční dopravy.
První tratí, kde Správa železnic realizovala úpravy, je trať Nejdek – Potůčky. Nově je celý úsek vybaven počítači náprav a zabezpečovacím zařízením typu DTS (dispečerské traťové stavědlo). Jízdu vlaků do mezistaničních oddílů budou povolovat krycí návěstidla. V případě nerespektování zakazující návěsti vyšle systém povel k zastavení vlaků v příslušném úseku. Celý úsek je ovládán z dispečerského pracoviště v Karlových Varech. Zabezpečení trati bude odpovídat kategorii 2, tedy organizování a řízení drážní dopravy podle předpisu D3 s doplněním technické podpory funkcí traťového souhlasu. Zařízení se spustí 1. prosince 2020 a poslouží k ověření pro ostatní tratě. Konečným cílem je na této trati dosáhnout kategorie 3. K čemuž v budoucnu dojde díky úpravě již instalovaného zařízení.
Délka tratí, na kterých se organizuje drážní doprava podle předpisu pro zjednodušené řízení drážní dopravy (SŽDC D3), dosahuje 1 751 kilometrů, což je přibližně 18,5 procenta celé sítě Správy železnic. Charakteristická je pro ně menší intenzita provozu, přesto i na nich došlo v uplynulém období ke srážkám vlakům, které si v některých případech vyžádaly i oběti na životech.
Správa železnic proto hledá možnosti, jak zvýšit zabezpečení těchto tratí. „Cílem je, aby navržená řešení byla realizovatelná co nejdříve. Počítáme s instalací zařízení, která budou technicky co nejjednodušší a také ekonomicky přijatelná. Současně zohledníme vybavení vozidel, která se po daných tratích pohybují,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Správa železnic navrhla následující varianty:
1) Přechod na organizování a řízení drážní dopravy podle předpisu D1 s jedním vlakem na trati – 127 km (7 %)
- Určeno výhradně pro tratě, na kterých se v jeden okamžik nachází nejvýše jeden vlak.
- Nedojde k žádné úpravě technického vybavení, výjimkou může být doplnění vybavení pro základní rádiové spojení.
2) Organizování a řízení drážní dopravy podle předpisu D3 s doplněním technické podpory funkcí traťového souhlasu – 342 km (19 %)
- Sjednávání jízdy vlaků bude podle předpisu D3, s ohlašovací povinností v dopravnách.
- Za výhybkami na výjezdu z dopravny bude umístěno návěstidlo ovládané dirigujícím dispečerem.
- U návěstidel a před lichoběžníkovými tabulkami, které se umisťují před dopravnami, budou instalovány balízy ETCS zajišťující zastavení vlaku vybaveného palubní částí ETCS při nedovoleném projetí kolem návěstidla.
3) Přechod na organizování a řízení drážní dopravy podle předpisu D1 se zjednodušeným zabezpečovacím zařízením a dálkovým ovládáním – 889 km (51 %)
- Doplní se zabezpečovací, případně i sdělovací zařízení ve zjednodušené formě umožňující dálkové ovládání.
- Nainstaluje se elektronické staniční a traťové zabezpečovací zařízení 3. kategorie.
- Přednostně se použije zabezpečení výhybek elektromotorickými přestavníky, povolena bude i instalace samovratných přestavníků výhybek.
- U hlavních návěstidel budou osazeny balízy ETCS, které zajistí zastavení vlaku vybaveného palubní částí ETCS při nedovoleném projetí kolem návěstidla.
- Tato varianta umožní doplnit pro další zvýšení bezpečnosti systém ETCS úrovně 1 nebo 2 (Level 1, Level 2).
4) Ponechání organizování a řízení drážní dopravy i nadále podle předpisu D3 – 275 km (16 %)
Zbývajících 127 km (7%) připadá na tratě Číčenice – Volary a Strakonice – Volary. Prvně jmenovaná je z minulosti vybavena tzv. radioblokem a provoz na ní se řídí podle předpisu D4. Druhá byla vybrána pro pilotní projekt zavedení zjednodušeného systému ETCS.
Při navržení vhodné varianty pro konkrétní tratě se zohlednily:
1) Aktuální dopravní koncept
2) Technický stav a dostupná kabelizace
3) Doporučení příslušného oblastního ředitelství s ohledem na znalost místních poměrů
Úpravy vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na regionálních tratích zahájí Správa železnic ve velkém v příštím roce. Předpokládá se, že celkově vyjdou na 7,4 miliardy korun.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva