Správa železnic zapojila další trať do dálkového ovládání provozu

09.06.2020 11:49 | Zprávy

Začátkem června zapojila Správa železnic traťový úsek Dětmarovice - Mosty u Jablunkova do systému centrálního řízení provozu. Tuto trať již řídí dispečeři z Centrálního dispečerského pracoviště (CDP) v Přerově. Do konce června bude do systému dálkového ovládání zapojen i úsek Ústí nad Orlicí – Lichkov a stanice Plzeň hlavní nádraží.

Správa železnic zapojila další trať do dálkového ovládání provozu
Foto: SŽDC
Popisek: SŽDC

V těchto dnech tak probíhá intenzivní příprava k zapojení stanice Plzeň hlavní nádraží do dálkového ovládání z CDP Praha. Jedná se o poslední chybějící část v rámci dálkově ovládaného traťového úseku Beroun – Cheb. K jeho zapojení dojde od 15. června. Výpravčím ze stanice Plzeň hlavní nádraží budou i nadále řízeny například práce na seřaďovacím nádraží, dále obsluha vleček a depa kolejových vozidel. Ve stanici zůstane zachováno pohotovostní pracoviště výpravčího, který může převzít řízení celého uzlu v případě poruch nebo plánovaných výluk. Dalším úsekem, který bude zapojen do centrálního pracoviště v Praze, je trať Ústí nad Orlicí – Lichkov. Zde dojde k přepojení od 25. června.

Jednou z hlavních výhod tohoto způsobu řízení provozu jsou personální úspory, kdy jeden dispečer nahradí práci několika výpravčích. Mezi další přínosy patří také zvýšení kvality řízení vlaků. Dispečer má na rozdíl od jednotlivých výpravčích, kteří dříve řídili izolované stanice, komplexní přehled o vlacích na trati. Díky této výhodě tak dokáže dynamicky přizpůsobit řízení provozu a například dříve odhalit a odvrátit možné krizové situace.

V současné době se dálkově řídí provoz již na více než tisícovce kilometrů tratí v celé republice. V dalších letech se síť dálkově řízených úseků rozšíří na 2 200 kilometrů, a to nejen na koridorových tratích, ale i vybraných regionálních drahách.

S nárůstem dálkového ovládání zabezpečovacího zařízení dochází také k rozvoji a zavádění technologií, které umožňují dálkovou diagnostiku, dohled a dálkové ovládání zařízení staveb dráhy. Jsou to například informační systémy pro cestující, kamerové systémy, osvětlení, výtahy, elektrické ohřevy výhybek, elektronické zabezpečovací systémy v budovách, požární hlásiče apod. Cílem je zefektivnění práce s těmito systémy, jejich operativní řízení a centralizace dat o poruchách a mimořádnostech. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

změna kurzu

Dobrý den, chápu vás dobře, že vy nemáte problém s tím, když ODS ústy jejího předsedy dává nereálné sliby? V čem se ale pak lišíte od populistů, kterých je v parlamentu dost? Co se stalo s kdysi pragmatickou stranou, která hájila zájmy živnostníků a byla i racionální a často oprávněně kritická k EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český rozhlas provedl změny v distribuci tří regionálních stanic v digitálních sítích DAB+ vysílačů

22:08 Český rozhlas provedl změny v distribuci tří regionálních stanic v digitálních sítích DAB+ vysílačů

Český rozhlas společně se společnostmi RTI cz, s.r.o., a TELEKO digital, a.s., provedl ve čtvrtek 19…