Nárokovost dvouletých byla vložena do novely školského zákona pozměňovacím návrhem poslanců v rámci legislativního procesu v roce 2016. To je v rozporu s běžným postupem, jelikož před přijetím novely školského zákona nebyla umožněna diskuse v rámci meziresortního připomínkového řízení. Součástí přípravy má být totiž i vyčíslení finančních dopadů do státního rozpočtu a rozpočtu územních samospráv.
V terénu nebyl rovněž nijak detailně prověřen dopad této nové povinnosti z hlediska sociální oblasti nebo investičních a provozních možností, rovněž tak nebyly ověřeny požadavky v oblasti vzdělávání této kategorie dětí. Pro zajištění kvalitních podmínek pro vzdělávání dětí ve věku od 2 do 3 let je třeba ve škole přijmout nutná bezpečnostní, hygienická a zejména personální opatření. Toto však stojí nemalé finanční prostředky, které ovšem nebyly státem při zavádění této povinnosti obcím a městům, jakožto zřizovatelům mateřských školek, nijak garantovány.
„Nařídit povinnost bez předchozího projednání a jistoty financování je pro města a obce nepřijatelný a nezodpovědný způsob přípravy zákonů. Starostky a starostové z celé České republiky požadují buď garanci státu na financování nárokového předškolního vzdělávání už pro dvouleté děti, a to jak z pohledu investic, tak provozu, nebo požadují změnu školského zákona a ponechání přijímání dvouletých dle kapacity školky, jako tomu bylo dosud,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodává: „Svaz proto podporuje poslanecký návrh , kterým by došlo ke zrušení nárokovosti přijímání dvouletých dětí do mateřských škol.“
Mateřská škola je institucí, která se v České republice tradičně zaměřuje především na děti od tří do šesti let, přičemž od roku 2020 se mají do školky přijímat povinně dvouleté děti v rámci tzv. předškolního vzdělávání a přípravy na povinnou školní docházku. Tomu odpovídají nastavené podmínky i příprava budoucích učitelů, která směřuje zejména k dětem od tří let. V posledních letech však není výjimkou přijímání dětí mladších tří let do mateřské školy, avšak v závislosti na demografii dané obce nebo města, vyspělosti přijímaného dítěte a především dle volné kapacity mateřské školky. Statistické údaje MŠMT uvádějí pro školní rok 2016/2017 zařazení cca 45 % dětí mladších tří let do mateřských škol z cca 100 tis. dětí.
Ne všem žádostem o přijetí dětí lze vyhovět, velký problém s kapacitami mateřských škol mají zejména Praha a střední Čechy.
Již při přijímání této povinnosti vyslovil na návrh Svazu své veto prezident republiky Miloš Zeman, kdy se ztotožnil se zásadními připomínkami Svazu, Poslanecká sněmovna však prezidentské veto přehlasovala. I proto se po více než roce k této věci vrací poslanci formou jejich návrhu, jelikož dosud nebyla státem naplněna očekávání měst a obcí uváděná při zavádění této povinnosti v roce 2016.
O Svazu měst a obcí České republiky
Svaz měst a obcí České republiky je celostátní, dobrovolnou, nepolitickou a nevládní organizací. Členy Svazu jsou obce a města. Svaz měst a obcí ČR je partnerem pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci. Podílí se na přípravě a tvorbě návrhů legislativních i nelegislativních opatření v oblastech týkajících se kompetencí obcí a to jak na národní, tak evropské úrovni. Činnost Svazu je založena především na aktivitě starostů, primátorů a členů zastupitelstev obcí a měst, kteří se nad rámec svých povinností věnují i obecným problémům samosprávy. Svaz sdružuje více než 2 700 měst a obcí a svými členy tak čítá více než 8 milionů obyvatel České republiky. Více na www.smocr.cz a na facebooku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva