TATRA TRUCKS: Nové hasičské speciály značky TATRA měly premiéru

31.08.2018 7:36 | Zprávy

V polovině srpna se na letišti v Přibyslavi konala výstava hasičské techniky Pyrocar 2018. Na ní se ve světové premiéře představila dvě nová vozidla společnosti TATRA TRUCKS, která jsou určena pro hasiče a záchranářské jednotky. S nimi kopřivnická automobilka představila i nová konstrukční řešení.

TATRA TRUCKS: Nové hasičské speciály značky TATRA měly premiéru
Foto: Czechoslovak Group
Popisek: TATRA TRUCKS

První novinkou byl hasičský speciál nové obchodní řady TATRA TERRA. Jde o přímého pokračovatele vozidel obchodních řad T 815, T 815-2 a TERRN01. Design a konstrukce vozidla je podřízena technologii malosériového výrobce speciálních vozidel.

Při konstrukci vozidel TATRA TERRA byl kladen důraz na robustnost, odolnost, dlouhou životnost a jednoduchou obsluhu i ovládání. Nový je jak exteriér, tak interiér modernizované kabiny, pro potřeby hasičských a záchranářských vozidel doplněné o boční panely překrývajícími prostor mezi kabinou a nástavbou. Skelet kabiny byl zcela přepracován a plní nejnovější standardy mezinárodní normy EHK 29, včetně bariérové zkoušky na přední sloupky kabiny. Čelní sklo je nově do skeletu kabiny vlepeno. Nově jsou řešeny závěsy dveří s omezovači.

Významným přínosem nové kabiny je zvětšený prostor pro posádku vozidla, a to díky její zvětšené celkové délce. Prodloužil se také prostor mezi přístrojovou deskou a sedadlem velitele vozu. Nová TERRA má sjednocenou přístrojovou desku s řadou TATRA FORCE, a to včetně topné klimatizační jednotky, jejího ovládání a nového sdruženého přístroje pod volantem. I prvky interiéru kabiny doznaly změn – nové jsou výplně dveří, jinak jsou řešena odkládací místa i prostor kolem přístrojové desky, vnitřní i vnější osvětlení je nyní zajištěno LED technologiemi.

TERRA představená na Pyrocar 2018 byla vybavena známým a osvědčením vzduchem přímo chlazeným tatrováckým osmiválcem o maximálním výkonu 325 kW a plně automatickou převodovkou Allison. Uživatelé si budou moci zvolit i mechanickou čtrnáctistupňovou převodovkou s manuálním nebo elektronickým řazením, na přání bude k dispozici i retardér. Konstrukce nového vozidla TATRA TERRA je však připravena i pro možnou zástavbu kapalinou chlazených motorů pro vybraná teritoria.
Nové hasičské a záchranářské vozidlo TATRA TERRA je schopné bez úprav brodění až do hloubky 1200 mm. V hasičské nástavbě, kterou vyrobila společnost THT Polička, sebou veze 4 tisíce l vody a 240 l pěnidla.

TATRA FORCE s novou kabinou
Premiéru měla na výstavě Pyrocar 2018 také TATRA FORCE s modernizovanou kabinou. Na první pohled je patrný modifikovaný tvar střechy zlepšující jízdní profil. Nejvýznamnější konstrukční úpravou nové kabiny je však podstatně zvětšený prostor pro posádku, především mezi palubní deskou a prostředním dvojsedadlem – konstruktéři v Tatře tak zareagovali na jeden z klíčových požadavků uživatelů. Významně zvětšený prostor v interiéru vznikl díky komplexnímu přepracování hnacího traktu vozidla – motor byl posunut více za kabinu, mezinápravový diferenciál se přesunul před přídavnou/sestupnou převodovku.

Nově je v přístrojové desce nabízen sdružený displej pod volantem. Novinkou jsou rovněž výplně dveří i konstrukce dveřních pantů a jejich omezovačů. Modernizovaná TATRA FORCE rovněž dostala hlavní i mlhové LED světlomety a integrované prvky denního svícení, nová je i čelní maska.

Unifikace hasičských vozidel TATRA
Jak zcela nový model obchodní řady TATRA TERRA určený pro hasiče a záchranáře, tak TATRA FORCE s modernizovanou kabinou vhodná pro stejný segment, využívají identický podvozek tzv. tatrovácké koncepce vozidla v nejmodernějším provedení doplněný o pneumatický systém odpružení všech náprav a brzdový systém s kotoučovými brzdami na všech kolech. Hnací trakt obou modelů vozidel je opět identický: vzduchem přímo chlazený originální motor TATRA, automatická převodovka Allison a přídavná/sestupná převodovka TATRA. Obě řady vozidel však mohou být na přání zákazníka nebo kvůli zvyklostem v určitém teritoriu vybaveny kapalinou chlazeným motorem či manuálně řazenou převodovkou, včetně elektronického systému řazení převodových stupňů TATRA-NORGREN. V interiéru kabin obou vozidel jsou v rámci unifikace instalovány také identické přístrojové desky i ostatní prvky ovládání vozidla – což je výhodné pro zákazníky, kteří si pro své potřeby vyberou oba typy vozidel pro různý typ určení.

Vysoká míra jízdní stability
Díky neustále vyvíjenému podvozku tzv. tatrovácké koncepce vozidla s vysokými unifikačními dopady, a především díky možnostem jemného naladění systému pneumatického odpružení všech náprav disponují vozidla TATRA vynikající jízdní stabilitou. Průjezd rychlých zatáček, vyhýbací manévr či jízda v kruhu je u vozidel TATRA významně jistější a dynamičtější než u konkurenčních vozidel s „tradiční" rámovou konstrukcí podvozku, která musí být již ze své podstaty poddajnější v krutu a ohybu.

Jízdní stabilita je nejen u vozidel sloužících primárně v hasičském a záchranářském sektoru extrémně důležitým faktem. Při co možná nejrychlejší a nejbezpečnější jízdě do místa pracovního nasazení je právě stabilita vozu jedním rozdílových prvků, kterým vozy TATRA přinášejí uživatelům provozně vyšší přidanou hodnotu.

Výjimečný TIGON na podvozku TATRA
Na výstavě Pyrocar 2018 byla k vidění i další novinka, která vznikla ve spolupráci renomovaného rakouského výrobce hasičských nástaveb, zařízení a průmyslových vozidel Rosenbauer a kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS. Výsledkem je unikátní čtyřnápravový hasičský speciál TIGON určený do extrémních podmínek a těžkého terénu průmyslových provozů, jako jsou například doly či rafinérie. TIGON je postaven na čtyřnápravovém podvozku TATRA FORCE s pneumatickým odpružením všech náprav. K dispozici může být i verze s pěti nápravami. Technická hmotnost speciálu TIGON dosahuje hodnoty 43 t. Celková délka vozidla je 12,2 m, výška 3,7 a šířka bezmála 3 m. Zajímavostí je instalace vodních trysek na podvozku, které jej mají chránit před sálavým teplem od země. Čtyřdveřová dvoukabina FORCE je pětimístná (1+2+2). Vozidlo je obuto do pneumatik rozměru 24.00 R21 a má redukce v nábojích kol. Více než šestnáctilitrový šestiválec Volvo s maximálním výkonem 515 kW je schopen TIGON pomocí automatické převodovky Allison a přídavné/sestupné převodovky TATRA rozjet na maximální rychlost 120 km/h. Vozidlo disponuje tzv. pump-and-roll funkcí, která umožňuje provádět plnohodnotného hašení za jízdy. Hasicí nástavba Rosenbauer pojme 9 tisíc l hasební vody a 3,5 tisíce l pěnidla.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká televize: Adventní koncerty se letos poprvé uskuteční i mimo Prahu, výtěžek opět pomůže čtyřem neziskovým organizacím

11:27 Česká televize: Adventní koncerty se letos poprvé uskuteční i mimo Prahu, výtěžek opět pomůže čtyřem neziskovým organizacím

Jedna z nejdéle fungujících veřejných sbírek v Česku započala svou činnost v roce 1991. Od té doby r…