TATRA představila limitovanou edici vozů TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT

12.04.2017 15:22 | Zprávy

Rok 2017 je pro společnost TATRA TRUCKS výjimečný. Připomíná si 120 let od výroby prvního automobilu se spalovacím motorem v Kopřivnici. Na legendární NW Präsident, který byl zároveň prvním vozem vyrobeným na území tehdejší Rakousko-Uherské monarchie, odkazuje automobilka limitovanou edici vozů TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT, kterých dodá na trh symbolických 120 kusů.

TATRA představila limitovanou edici vozů TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT
Foto: TATRA TRUCKS
Popisek: Limitovaná edice vozů TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT

„Tradice výroby aut v Kopřivnici je pro nás zavazující, a zároveň je zdrojem velké inspirace. Proto jsme se rozhodli navrhnout a vyrobit limitovanou edici vozů úspěšné obchodní řady TATRA PHOENIX EURO 6 odkazující na historický vůz NW Präsident. Uvádíme ji na trh jako poctu všem, kteří se v průběhu celé historie automobilky podíleli na vývoji a výrobě vozidel,“ řekl Radek Strouhal, místopředseda představenstva a generální ředitel TATRA TRUCKS.

Vozidlo NW Präsident vyrobené před 120 lety byl de facto motorizovaný kočár typu Mylord s loukoťovými koly. Motor Benz měl výkon srovnatelný s dnešní motorovou sekačkou s pojezdem. Konstruktéři ho umístili pod zadní sedačku, do zavazadlového prostoru kočáru. Přestože šlo ve své době o vrcholné průmyslové dílo, mělo první vozidlo NW Präsident spíš charakter technické novinky a kuriozity. Oproti tomu TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT je sériově vyráběný užitkový automobil s unikátním poměrem cena/výkon u všech zákazníků, kteří aspoň z deseti procent pracují v terénu mimo silnice.

Srovnání vozů

NW Präsident

TATRA PHOENIX PRÄSIDENT

Motor

Benz

Paccar MX

Výkon

4,85 kW

až 375 kW

Max. rychlost

22 km/h

85 km/h

„Tyto dva vozy je obtížné srovnávat, důležitým pojítkem je pro nás především historický odkaz. Technici v Kopřivnici již v roce 1897 dokázali to, co nikdo jiný na území celého Rakousko-Uherska a položili základ tradice, z níž v Tatře čerpáme dodnes. Na svého předchůdce odkazují vozy dnešní limitované edice TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT například imitací dřeva na palubní desce, která připomíná, že před sto dvaceti lety se dřevo v konstrukci vozidel uplatňovalo ve velké míře. Dalším prvkem je zlatý nápis Präsident v historizujícím fontu umístěný na masce a na předních dveřích nebo třeba kožená sedadla či multifunkční volant s koženým obšitím,“ popisuje Radomír Smolka, místopředseda představenstva a technický ředitel TATRA TRUCKS.

Tatra vyrobí celkem 120 kusů limitované edice TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT. První vozidla jsou již vyrobena a připravena k odběru. Limitovaná edice PRÄSIDENT je odvozena od úspěšné obchodní řady TATRA PHOENIX EURO 6. Těchto vozů již automobilka vyrobila a prodala přes tisíc kusů. Zákazníkům slouží na silnici, ve smíšeném provozu i v nejtěžším terénu. Prosadily se u dopravců v oblasti stavebnictví, těžařství, lesnictví, zemědělství, ale i u komunálních služeb, záchranných sborů a u speciálních uživatelů.

O vozidle TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT

Typickým znakem užitkových vozidel limitované edice TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT je dvoubarevné provedení kabiny korespondující s firemní barvou. Červená metalíza je doplněna o černé lesklé provedení masky kabiny. Mezi exkluzivní prvky podtrhující význam limitované edice patří logotyp ve formě názvu PRÄSIDENT v historizujícím fontu umístěný na masce a dveřích kabiny, vyvedený ve zlatém laku. Ve stejném barevném provedení je též logotyp obchodní řady TATRA PHOENIX EURO 6 a mimořádně též rámeček kulatého logotypu TATRA umístěného na masce kabiny.

Exkluzivní, nestandardní prvky jsou použity také v interiéru kabiny vozidla, například kožené sedačky či multifunkční volant s koženým obšitím. Nárazník, boční kryty, schody, kryty vnějších zpětných zrcátek a aerodynamické kryty za kabinou jsou vyvedené v červené metalíze. Na kabině je vnější sluneční clona, přední světlomety jsou vybaveny ostřikovači. K pracovnímu komfortu řidiče a posádky vozu přispívá rovněž autorádio s handsfree a manuální klimatizace.

Vozidla jsou k dispozici ve dvou, tří a čtyřnápravovém uspořádání podvozku s pohonem 4x4, 6x6 a 8x8. Dle požadavku a přání zákazníka je možno volit mezi krátkou (denní) a prodlouženou (spací) kabinou. K dispozici jsou motory PACCAR MX-11 s maximálním výkonem 291 kW nebo 320 kW nebo MX-13 s maximálním výkonem 300 kW, 340 kW nebo 375 kW. Převodovka ZF je ve dvou provedeních: manuálně ovládaná ZF EcoSplit nebo automatizovaná ZF AS Tronic. Na přání mohou být vozidla vybavena zesílenou motorovou brzdou MX nebo intardérem.

O vozidle NW PRÄSIDENT

NW Präsident se v roce 1897 stal prvním vyrobeným automobilem se spalovacím motorem na území tehdejšího Rakouska-Uherska. Duchovním otcem NW Präsident byl dílovedoucí Leopold Sviták. Vůz vycházel konstrukčně z kopřivnického kočáru typu Mylord. Karosérie typu Phaeton měla tzv. „americkou střechu“ zakrývající všechna sedadla. Pod sedadlem, nad zadní nápravou – v zavazadlovém prostoru – byl umístěn dvouválcový řadový ležatý motor Benz o zdvihovém objemu 2,714 l a výkonu přibližně 5 kW (6,6 k) při 600 ot/min (vrtání i zdvih 120 mm). Palivová nádrž o obsahu 23 l se nacházela pod předními sedadly.

V roce 1898, se ve dnech 21.-22. května 1898 uskutečnila propagační jízda se čtyřmi pasažéry z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval NW Präsident za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h. Dnes je originál vystaven v Národním technickém muzeu v Praze. Podle původní technické dokumentace byla v roce 1977 v závodě Tatra postavena plně funkční replika, která je vystavena v Technickém muzeu v Kopřivnici.

O TATRA TRUCKS a.s.

Akciová společnost TATRA TRUCKS převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu. Automobilka TATRA TRUCKS zaměstnává 1350 zaměstnanců a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku TATRA METALURGIE zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství. Obrat TATRA TRUCKS za rok 2015 byl 3,7 miliardy Kč, zisk před zdaněním byl 400 miliónů Kč. Za rok 2016 TATRA TRUCKS vyrobila 1326 vozidel, meziročně vzrostla výroba o více než 50 procent.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jiří Strýček byl položen dotaz

Důchodová reforma

Jak vysvětlíte, že SPD je schopné s vládou jednat o důchodech a prý i nějaké jejich návrhy připouští, ale vy se s vládou nedomluvíte? Není problém u vás? A chápu správně, že pokud vyhrajete volby, tak celou reformu, kterou tato vláda schválí zrušíte? A máte za ni už náhradu? Protože když jste byli v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mezi devítku jihočeských středoškoláků rozdělí ČEZ téměř 400 tisíc korun

9:04 Mezi devítku jihočeských středoškoláků rozdělí ČEZ téměř 400 tisíc korun

Až čtyřicet osm tisíc korun za rok získají vybraní jihočeští studenti od společnosti ČEZ. Stipendijn…