Od ledna do července 2016 zemřelo na českých silnicích 19 řidičů nákladních vozidel a jejich spolujezdců. O dva (tedy o jednu osminu) více než v roce 2015. Vinou řidičů nákladních automobilů zemřelo 51 osob. I zde zaregistrovaly statistiky meziroční nárůst, a to o 5 osob (11 %). „Zatímco u ostatních kategorií účastníků silničního provozu se dařilo počty mrtvých snižovat, posádky nákladních vozů a počty smrtelných nehod zaviněných jejich řidiči byly negativní výjimkou,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Téměř polovinu obětí měli loni na svědomí řidiči nákladních automobilů do 3,5 tuny
V roce 2015 zavinili řidiči motorových vozidel celkem 78 201 nehod vyšetřovaných Policií ČR, z toho 10 668 (14 %) šoféři nákladních vozů. V 73 procentech havarovali v důsledku nesprávného způsobu jízdy, s velkým odstupem následují nedání přednosti v jízdě (13 %), nepřiměřená rychlost jízdy (12 %) a nesprávné předjíždění (2 %). Při nehodách zemřelo na českých silnicích 660 osob (do 24 hodin), z toho 74 (11 %) vinou řidičů nákladních aut. Oproti roku 2014 to bylo o 7 obětí více. Naopak o 14 osob (tedy 37 %) menší byl počet obětí z řad řidičů nákladních vozů a jejich spolujezdců. Nejvíce mrtvých měli na svědomí řidiči nákladních vozů o celkové hmotnosti do 3,5 tuny – rovných 35 (tj. 47 %). Následují vozidla nad 12 tun (23 obětí), od 3,5 do 7,5 tuny (10 zemřelých) a od 7,5 do 12 tun (6 mrtvých). V případě jedné tragické nehody nebyla hmotnost nákladního vozu zjištěna. Nejnebezpečnější byly zaviněné nehody vozidel o celkové hmotnosti od 3,5 do 7,5 tuny, kdy na jeden tisíc nehod zemřelo 10,1 osoby, naopak nejméně rizikové byly střety automobilů o hmotnosti 7,5 až 12 tun, kdy bylo usmrceno na tisíc nehod 4,2 osoby.
K 85 procentům nehod kamionů dojde v důsledku lidské chyby
Průzkum provedený IRU (Mezinárodní unií silniční dopravy) naznačil, že 85 procent nehod s účastí nákladních automobilů jde na vrub lidského pochybení (z nich však jen čtvrtinu mají na svědomí sami řidiči kamionů). Zhruba po pěti procentech je vina připisována klimatickým podmínkám, závadám infrastruktury či technické závadě vozidla. Pokud však nehodu zaviní přímo šofér trucku, je to vinou nepřiměřené rychlosti jízdy, nedání přednosti na křižovatce či neopatrného přejíždění mezi jízdními pruhy.
České dálnice jsou pro řidiče kamionů nebezpečné
Podle Evropské komise i Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu ETSC umírá 7 procent všech obětí nehod na dálnicích (v ČR se jednalo v roce 2015 o 4,5 %, za prvních sedm měsíců letošního roku pak o 5,9 %). V 61 procentech se jedná o posádky osobních automobilů, v 11 % o cestující na motocyklech a 10 % o chodce. Každý šestnáctý umírá v nákladním automobilu o celkové hmotnosti do 3,5 tuny, 1 procento v autobusu. „Celých 9 procent obětí však tvoří posádky nákladních vozů nad 3,5 tuny. V České republice se však jedná až o 31 procent, suverénně nejvíce v celé Evropské unii. S velkým odstupem následují Německo se 17 % a Polsko se 16 %,“ uzavírá Roman Budský.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva