TSB: Závažnost a následky nehod seniorů jdou ruku v ruce s výběrem vozu

10.08.2016 8:14 | Zprávy

Senioři umírají za volantem častěji než mladí nezkušení řidiči, vliv má i výběr vozu s nedostatečnou bezpečnostní výbavou

TSB: Závažnost a následky nehod seniorů jdou ruku v ruce s výběrem vozu
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

Pro mladé a začínající řidiče je při výběru auta jedním z důležitých faktorů vzhled a výbava. Auto prostě musí být „cool“ a plné elektroniky. Naopak senioři hledají auta co nejjednodušší na ovládání, bez technických vymožeností, kterým nerozumí, a pokud možno co nejpraktičtější. Absence dnes už prakticky standardních bezpečnostních prvků ale může zhoršit následky případné dopravní nehody.

Senioři za volantem potřebují více času na vyřešení náročnějších situací. Volí pomalejší tempo jízdy, vše si důkladně promýšlejí. Pokud se však dostanou do stresové situace, kdy je nutno reagovat svižněji, mohou opomenout provést důležitý řidičský úkon, třeba dát směrové znamení. „I to je jeden z důvodů, proč starší lidé při výběru auta nehledí na výkon ani nejnovější technické vymoženosti, které by je mohly rozptylovat, ale raději sáhnou po autě takzvaně bez výbavy,“ říká generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. To dokládají i statistiky prodejů AAA AUTO za uplynulý rok a půl, kde u seniorů vedou hatchbacky od Škodovky s manuální převodovkou a maloobjemovým benzínovým motorem. Ten volí více jak 70 % starších řidičů.

Například ABS je již od roku 2004 povinnou součástí každého nově vyrobeného auta. Airbagy se také staly prakticky nedílnou součástí valné většiny aut, ale například stabilizační systém ESP stále běžnou součástí výbavy není. „I když senioři nejčastěji kupují vozy do 10 let stáří, tak stabilizačním systémem je vybaveno pouze necelých 30 % z nich,“ upozorňuje Topolová a za pravdu jí dává i Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti: „Absence kvalitní audiosoustavy, navigace a podobných prvků bezpečnost rozhodně neohrozí, ale chybějící prvky pasivní i aktivní bezpečnosti zvyšují riziko vážných následků při případné dopravní nehodě.“ V době, kdy je možné koupit kvalitně vybavené auto i na úvěr, je zbytečné na bezpečnostní výbavě šetřit.

Seniory ohrožuje i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. „Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 65 let vystaveny dvakrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí a s narůstajícím věkem toto riziko významně narůstá,“ doplňuje Roman Budský. Pro srovnání v roce 2014 se osoby starší 65 let podílely na celkovém počtu obětí nehod v EU 25 procenty, zatímco mladí do 25 let z jedné pětiny.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Rusko

Nejsem Rusofil, ale proč jediní občané Ruska, by se měli podle vás vzdát občanství, pokud chtějí získat to české? Třeba já bych byl pro, aby každý, kdo chce mít české se musel vzdát svého původního občanství. Proč tato vláda navrhla toto jen u Rusů? A platí pořád, že migranty z Ruska ČR nepřijímá? N...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SFŽP: Vodík má zelenou, na budování elektrolyzérů dáme tři miliardy

16:14 SFŽP: Vodík má zelenou, na budování elektrolyzérů dáme tři miliardy

Česko se může pustit do výroby nízkouhlíkového vodíku. Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-…